Kontrollrummet

Asti - Another kind of people

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjusigt som vanligt. Kanonfina basslingor.
För starkt och för torrt kantslagsliknande trumma. Byt ut till nåt annat virvelsound.
Sången kunde vara lite starkare mixad.
O den känns lite abrupt för fort nedtonad?

Du är ju en ruskigt bra låtskrivare, blir avundsjuk på alla dina nya låtar. Själv har jag snart helt slut på nya låtar känns det som.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tjusigt som vanligt. Kanonfina basslingor.
För starkt och för torrt kantslagsliknande trumma. Byt ut till nåt annat virvelsound.
Sången kunde vara lite starkare mixad.
O den känns lite abrupt för fort nedtonad?
Du är ju en ruskigt bra låtskrivare, blir avundsjuk på alla dina nya låtar. Själv har jag snart helt slut på nya låtar känns det som.
Roligt att du gillar basen! Har snöat in lite på den!  :rolleyes:
Ska kolla upp virveln och se om jag hittar ett bättre alternativ...
Tycker nog att sången hörs, men jag ska lyssna!
Längre fade out på slutet kräver att jag lägger till mer musik på slutet.....
Har du nya låtar på lager? Själv hittar jag oftast på när jag spelar in.
Ibland har jag en bit melodi och kanske en harmoniföljd att utgå ifrån.
Men sällan eller aldrig en färdig låt när jag börjar spela in.
Tack för din feedback Håkan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag sitter nästan jämt i tv-soffan o småspelar på fruns nylonare, jag har en kort melodislinga i huvet nu som det blir varje gång. Men inte mer än så färdigt. Jag brukar inte spela in nåt eget förrän jag mer av en låt färdig, men kanske borde jag tänka om. Och framförallt borde jag utnyttja polaren Putte som också är en låtsnickrare o göra låtar tillsammans.
Jag har ryckt upp mig på ett vis, nämligen att jag håller ordning i studion. När man spelar in på olika sätt från gång till gång, ibland ensam, ibland helt band, har gjort att det oftast blir en värstingröra i studion, spagettiklumpar av mickkablar osv. För nån vecka sen gjorde jag klart allt för att spela in band med trummor osv, o drog om alla kablar så det inte låg en enda sladd nånstans, inte ett skräp på golvet, jätteprydligt allting. Sen blev det att jag var till Östersund några dagar till åkeriet o gick kurs så det blev inget besök i studion på nån vecka. När jag sen kom dit för att göra Stonescovern Brown Sugar blev jag lite förvånad hur bra det gick att spela in den. Som att det blev mindre rörigt även i skallen. Det blev nog en känsla av att studion är mkt proffsigare när det är städat där. Grejer man aldrig använder är det bäst att försöka sälja även om man inte får många kronor för dom. Ju mindre rat som stör musiken ju bättre.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
"...småspelar på fruns nylonare"  :lol:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag sitter nästan jämt i tv-soffan o småspelar på fruns nylonare, jag har en kort melodislinga i huvet nu som det blir varje gång. Men inte mer än så färdigt. Jag brukar inte spela in nåt eget förrän jag mer av en låt färdig, men kanske borde jag tänka om. Och framförallt borde jag utnyttja polaren Putte som också är en låtsnickrare o göra låtar tillsammans.
Jag har ryckt upp mig på ett vis, nämligen att jag håller ordning i studion. När man spelar in på olika sätt från gång till gång, ibland ensam, ibland helt band, har gjort att det oftast blir en värstingröra i studion, spagettiklumpar av mickkablar osv. För nån vecka sen gjorde jag klart allt för att spela in band med trummor osv, o drog om alla kablar så det inte låg en enda sladd nånstans, inte ett skräp på golvet, jätteprydligt allting. Sen blev det att jag var till Östersund några dagar till åkeriet o gick kurs så det blev inget besök i studion på nån vecka. När jag sen kom dit för att göra Stonescovern Brown Sugar blev jag lite förvånad hur bra det gick att spela in den. Som att det blev mindre rörigt även i skallen. Det blev nog en känsla av att studion är mkt proffsigare när det är städat där. Grejer man aldrig använder är det bäst att försöka sälja även om man inte får många kronor för dom. Ju mindre rat som stör musiken ju bättre.  B)
Sitter du och tafsar frun på benen?  :D Skämt åsido, jag har också en "nylonare", men den låter inte så bra som "stålisen",
så den använder jag knappt alls. Men oftast försöker jag hitta en skön harmoniföljd med gitarren och sedan
en melodi som funkar till den. Ibland utgår jag från ett trumbeat jag tycker låter skönt och ibland några pianoackord.
Det händer någon enstaka gång att jag har nästan hela låten klar i huvet, som t.ex en av de senare - "First site", där
versmelodin låg och malde länge innan jag spelade in.... Refrängen däremot fick jag "värka" fram.  :wacko:
Jo, det är viktigt att inspelningsgrejorna är färdiga att använda, så att man inte måste börja med att städa!
Då rinner ju inspirationen lätt av.... Problemet jag har nu är att datorn kraschar lite då och då, så jag måste spara ofta!  :)
Kul att höra lite allmänt hur man tänker kring och praktiskt hanterar själva inspelandet! Extra kul förstås om man har en spelkompis!
Vore intressant att se hur du spelar in då du inte använder dig av en dator! Och se t.ex vad du har för editeringsmöjligheter i den miljön.
Tack för dina tankar Håkan!
/Asti
« Senast ändrad: 18.02.2017, 18:54:24 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Härligt bas... Och - as usual - oerhört fin sång.. Din röst är lite som mjukglass en riktigt varm dag.. Jäkligt schysst låt tillika.. Bra jobbat..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt bas... Och - as usual - oerhört fin sång.. Din röst är lite som mjukglass en riktigt varm dag.. Jäkligt schysst låt tillika.. Bra jobbat..
Jo, som sagt, jag gillar också det här bas-soundet! Både mjukt och fylligt.
Det var en härlig liknelse - jag gillar verkligen mjukglass!  :D
Roligt att du även gillar låten! Tack för det!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten