Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik. Fogerty är en av få i klass med tex Paul McCartney, helt genial. Många fnyser säkert åt CCR pga alla dansband som nött sönder några av låtarna totalt. Orginalversionerna är ofta aggresiva nånstans åt The Who och Hendrixhållet. Väldigt mkt olika stil på låtskrivandet. Och som sångare, säg en enda människa som är bättre? Kanske somliga tycker Gene Simmons är bättre?
Basisten o trummisen i CCR är nog två av de mest underskattade i historien, de är en stor del i Fogertys unika sound. Tyvärr blev de ju väldigt osams, de andra tre fattade ju noll av storheten i Creedence fast de var en så stor del i det hela. Kenny Aranoff som trummar med Fogerty numer sen många år är ju känd som en av de bästa i världen, men det lite magiska som Doug Clifford gjorde i bandet klarar han inte. Han o basisten Stu Cook har ju lite sjukt ett CCR coverband som är jävligt bra, kommer de till Sverige ska jag åka o se dom.
Johns äldre bror som spelade kompgitarr dog tyvärr när bröderna var som mest osams. När John gjorde en soloskiva stämde de andra honom för att det lät för mkt CCR om hans soloprojekt!
Just det att producera mästerverk utan en massa pålägg, det är ju det som är det extremt svåra. Många tycker nog att det är skickligare att lägga på flera keys, åtta gitarrer osv, jag anser att det är helt tvärtom. Att spela in som Fogerty gjorde då är det nästan ingen, varken musiker, eller ljudtekniker som klarar av varken då eller nu. Spelar man upp original CCR låtar varvat med modernare låtar genom ett fett PA på en knökad krog fattar man hur ruskigt bra gjort det är rent tekniskt. Luften mellan ljuden gör att det svänger mer än den mesta moderna musiken som är en enda soppa av fula oidentifierbara ljud hoppressade till nån sorts gröt.
Kul att inspirera till en cover. För mig är det ännu svårare att klara sångens höga toner, jag har fått flytta ner låten två hela tonsteg för att någotsånär klara den. Det gör att gitarriffen blir lite svårare än i vanliga E7 tonarten för mig. Jag spelar en helton nedstämt, sen i det som ser ut at vara D.
Din version nr 2 har ju bästa trycket. Kanske sången är lite för stark ändå. Saknar lite dubbeltramp på kaggen också för att hitta nåt att gnälla lite om.