Kontrollrummet

Skivkontraktet, eller hur når man en publik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det blev en lite offtopic-diskussion en annan tråd, en diskussion som i alla fall jag tycker är intressant och började handla om skivkontraktets vara eller inte vara för att sen bli lite större...

Kärnfrågan är väl egentligen: Hur når man en publik idag?

Så här såg diskussionen ut mellan mig och MrPhil:
Och varför vill man ha skivkontrakt idag, ändå?
För att det är jobbigt o kostar pengar att marknadsföra sig.  :mellow:

Den mesta traditionella marknadsföringen (som de flesta skivbolag sysslar med) är i princip verkningslösa i dagens medieklimat. Och det kostar förstås för skivbolaget att göra marknadsföringen också vilket i slutändan du får betala för (eftersom skivan knappast säljer i några stora kvantiteter). Kanske bättre i så fall att anlita en reklambyrå att fixa det där åt en på ett kreativt sätt.

Det är klart att inte alla skivkontrakt är värdelösa, men varför får man automatiskt den tanken "Varför är de inte signade?" som om det skulle göra bandet bättre eller ens göra att de lyckades bättre, att skivkontrakten är det ultimata målet för ett band. För vissa band kan det vara ett verktyg att nå ut, om man hittar rätt skivbolag att jobba med. I de flesta fall vore nog kontrakt med ett bra bokningsbolag och en duktig manager betydligt mer effektivt.
mm, ja, om man är ett band som spelar mycket live.
Men titta runt i media, radio o tv, .... vad hörs o syns?
Sajnat eller osajnat?
vanligt folk (dina fans) tittar inte mycket längre än till radio/tv. Det är deras bild av "vad som finns att välja på". Ytterst få letar upp osajnade band ingen hört talas om. Man gillar hellre skit som är känt, för det är ju åtminstone känt. Känt kan ju aldrig vara fel. ? ... Inte helt iaf... eller?  Och okänt måste ju bara vara helt fel! Säger ju sig självt! :ph34r:
Och nej, i lilla Sverige funkar de gamla hederliga marknadsföringskanalerna utmnärkt fortfarande. Man pumpar ut sina produkter i reklamkanalerna, o PS följer glatt efter. O efter media följer Svensson som en drogad lemur...

Jovisst, är det drogade lemurer som är ens huvudmålgrupp har jag inget att säga emot ditt resonemang...

Och det gäller dessutom bara för majorbolagen, något annat hörs/syns ändå inte på radio och tv (med några få undantag). Och även om man vill ha ett kontrakt med ett majorbolag är det i princip omöjligt idag, speciellt om du sysslar med nåt som inte låter som allt annat. Sen får du i bästa fall två hyfsade hittar för att sen dö i glömska. Är det svennepublik man vill ha är nog den bästa metoden via Idol, har man tur står man två år senare och sjunger playback i ett köpcenter i Norrköping.

Jag tror att alla som är seriösa med sin musik, skriver sina egna låtar, spelar live (utan att spela live har man knappast någon chans med eller utan skivbolag i ryggen), mår bättre av en stabil kärnpublik på 500 pers än 800 000 svennar som glömmer bort dig dagen efter. Jag tror det här bandet är ett sånt och de har säkert redan den kärnpubliken. En duktig manager är nog vad de behöver, inte ett skivkontrakt.

Sorry om det blev en liten offtopic-diskussion detta...

Håller med dig i stort HN, tycker du prickar in hur det ser ut idag rätt väl.

Men hur når man en större kärnpublik än de 500 närmast sörjande?
Håller annars med dig, hellre 500 inbitna seriösa fans. Men hur når man ut till de pressumtiva fans som inte finns i närområdet o kan höra dina live-framträdanden? Det blir ju svårt att turnera runt i Italien lite på vinst o förlust... :blink:
O hur gör man om live-scenen inte är ditt primära forum?

Egentligen skulle det funka om inte MEDIA vore så jävla kopplade till majorbolagens ledband. Om de vågade spela nåt annat än main stream. P3 är väl egentligen i några få program de enda som gör det - - o lite i P2, men där lyssnar för få pga kanalens idiotupplägg...  :mellow:
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det här är en stor fråga som väl ingen har det slutgiltiga svaret på... Och finns det ett slutgiltigt svar så förändras det sekunden man har det. Men här är några av mina tankar kring det.

För det första: 500 närmast sörjande är inte en dålig start! Speciellt inte idag... De allra flesta debutskivor i Sverige har inte ens traditionellt sett sålt i mer än ett par hundra ex.

För det andra: Den musik man gör kanske faktiskt inte kommer attrahera fler lyssnare än 500. Många oetablerade artister och band är jättebra men det allra mesta är skräp som väldigt få gillar utom den närmsta kretsen som blir så illa tvungna... En del annat är bra men så obskyrt att väldigt få gillar det. Ibland får man faktiskt acceptera det faktum att man inte kommer kunna nå längre med sin musik, var istället nöjd med var du är nu.

Men säg att man faktiskt gör väldigt bra musik som har en stor potentiell lyssnarskara (som bara inte upptäckt den än), vad gör man då? Så här ser mina tankar ut... Och jag ska verkligen inte kalla mig expert på området! Så ta det med en nypa salt.
* Se till att du alltid finns tillgänglig att lyssna på. Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna. Tar du betalt kommer väldigt få att lyssna; mamma och kanske nån polare. 0*100 (ingen köper dina låtar för 100 spänn) och 100*0 (100 pers laddar ner dina låtar gratis) är lika mycket, bara att i den ena fallet har du folk som lyssnar på dig.

* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.

* Samarbeta med andra band eller artister som spelar liknande musik eller som har publik som liknar din publik. Konkurrens fungerar väldigt annorlunda i upplevelsebranschen, speciellt när pengar inte är inblandade. Se till att den du samarbetar med är lika bra som du.

* Spelningar för små band och artister är svinigt svårt. Man får börja lokalt, bygga upp ett rykte. Se till att vara förbannat jävla bra. Gör det inte för de drogade lemurerna (som hellre vill höra Hotel California i dansbandstakt än dig), utan gör det för dina 5, 10 eller 200 fans. I början bör man ta i princip alla spelningar man kan få. Se till att den lilla skaran fans alltid vet när ni spelar och gör alltid det bästa av situationen. Gör er vän med alla som bokar er, var lätta och jobba med och inte griniga jävlar bara för att ni inte gillar spelstället. Vill man vara med och leka får man stå ut med en del skit. Lev med det eller satsa på nåt annat.

* Om du inte spelar live, fundera på varför du inte gör det. Viss musik kanske man annars kan sprida till DJs. Det ställer ofta ännu högra krav, konkurrensen där är gigantisk.

* Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.

* Skaffa så småningom en duktig manager som gillar det ni gör och som kan boka in er till rätt ställen. I början kan det räcka med en polare, eller ett fan, som är duktig på att prata och har lätt att skaffa vänner.

* Jaga publik, inte "branschfolk" eller skivkontrakt. Fundera på var ert mål ligger. Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om) men i vissa fall kan det vara ett medel.

* Var förbannat jävla bra.

Så, lägg till era tips nu...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Bra initiativ HN!

Nu ska jag vara djävulens advokat lite (för det mesta tycker jag du har helt eller delvis rätt i...) o propagera FÖR skivkontraktet ;) Mest för debattens skull, men oxå lite på allvar.

Citera
* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.
Tid, tid, tid, tid.... räcker aldrig till. Det är ju bl a detta man vill bolaget ska sköta - marknadsföringen, om än kanske i andra kanaler än nämnda ovan. Ska man vara ute o spela måste man repa, o så ska man vara kreativ o skapa nytt material, som man ska repa in o spela in... hinner man med marknadsföringen då? Med tanke på att man kanske oxå måste försörja sig med ett 8-17 jobb?

Citera
Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna.
Hur ser folk på nåt som erbjuds gratis?
Har det något värde? Eller blir den initiala tanken "Gratis, alltså är det inte tillräckligt bra att ta betalt för..."? Eller är vi på väg bort från det?
Gallupp: hur många här söker o laddar ner gratismusik?

Citera
Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.
Men hur når man utanför landets gränser om "att vara aktiv live-akt" är medlet för att bli känd?
Ett flertal svenska akter har slagit stort o smått utomlands utan att vara ett uns kända här hemma. Hur går det ihop idag? Eller ska man fortfarande sikta på ett kontrakt utomlands, t ex Japan? Fungerer utländska bolag annorlunda än svenska, eller är det en passerad era även där? O isf, är det kört att först slå utanför Sverige idag?

Citera
Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om)
Varför? Vad är den stora nackdelen med ett kontrakt - om man nu får ett? Eller är kruxet just det; man får inget idag? O är det verkligen så?
Som jag ser det har skivkontraktet alltid varit MEDLET att NÅ SIN POTENTIELLA PUBLIK. Kan svenska musiker glömma det idag?
Är det likadant i andra länder? (Om inte, varför skiljer det?)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Termen "fan" kanske är obsolete idag. Idag finns alla på nätet, tillgängliga 24/7. Skivbolag & studios dör ut. Musiker finns i drivor. Musik finns gratis och överallt och blir bara kommersiellt gångbar i samband reklam eller livespelningar. På nätet finns 45679 gitarrsister som vill nå ut med sin musik. 10000 av dessa är riktigt duktiga eller åtminstone låter det som om de är det på det material de lägger ut nätet (jag syftar till de som suttit ensamma och lärt sig shredda skalor upp o ner i rasande och skrämmande rent tempo men som inte kan improvisera en blues om det så gällde livet). 30000 suger men lägger ut sig ändå i hopp om att få bli en Internetfåne. 5679 är bra på riktigt men av dessa är det bara 5 som kan skapa musik som är intressanta för andra musiker. Hur skall publiken hitta dessa 5 människors musik?

Snark.,.,, nu drev jag iväg en bit men visst 'r det lite så här? Musik har blivit så lätt tillgänglig att den blir dussinvara... jag tror skivkontraktet som vi minns det är FETkört idag. Det är redan en historisk parantes, det är bara det att vi inte är medvetna om det.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
nu drev jag iväg en bit men visst 'r det lite så här? Musik har blivit så lätt tillgänglig att den blir dussinvara... jag tror skivkontraktet som vi minns det är FETkört idag. Det är redan en historisk parantes, det är bara det att vi inte är medvetna om det.
Håller med om dussinvareresonemanget.
ÄNDÅ är det ett fåtal utvalda av skivbolag som når den stora massan via media.
Så hur kan skivkontraktet vara kört då - speciellt med tanke på ditt eget resonemang kring att den lättillgängliga gratis musiken på nätet som ingen hittar russinen ur?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Bra initiativ HN!

Nu ska jag vara djävulens advokat lite (för det mesta tycker jag du har helt eller delvis rätt i...) o propagera FÖR skivkontraktet ;) Mest för debattens skull, men oxå lite på allvar.

Citera
* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.
Tid, tid, tid, tid.... räcker aldrig till. Det är ju bl a detta man vill bolaget ska sköta - marknadsföringen, om än kanske i andra kanaler än nämnda ovan. Ska man vara ute o spela måste man repa, o så ska man vara kreativ o skapa nytt material, som man ska repa in o spela in... hinner man med marknadsföringen då? Med tanke på att man kanske oxå måste försörja sig med ett 8-17 jobb?
Varför behöver man just ett skivbolag för detta?
Nåt man ska tänka på när det gäller ett skivbolag är att det i grunden är du som betalar skivbolaget, inte tvärtom! Lika gärna som att betala skivbolaget att göra det här jobbet kan man ju faktiskt göra en deal med en polare som är bra på marknadsföring mot att få procent på merchförsäljning eller gig eller vad man nu får in eventuella pengar på. Eller om man redan har lite på fickan man vill spendera, anlita en reklambyrå. Man får fundera på vad det är värt. Det är alltid så, antingen lägger man tid eller pengar.
Ett skivkontrakt behöver absolut inte vara fel, alltså, men samma sak kan man uppnå på andra sätt. Som sagt: Var kreativ!
Men jag ser inga problem med att hitta ett bra independentbolag som just du eller ni fungerar tillsammans med. Är det de ökända lemurerna som är din målgrupp, vill få ett Bingolotto-gig eller du är only in it for the money/glory/fame/drugs/sex kan du söka dig till majorbolagen. Lycka till.

Citera

Citera
Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna.
Hur ser folk på nåt som erbjuds gratis?
Har det något värde? Eller blir den initiala tanken "Gratis, alltså är det inte tillräckligt bra att ta betalt för..."? Eller är vi på väg bort från det?
Gallupp: hur många här söker o laddar ner gratismusik?
Det här handlar snarare om en reality check. All annan musik är gratis idag, gilla det eller inte, och verkar förbli det i alla fall under en ganska lång period. Är musiken tillräckligt bra har det ett värde därför. Vill du att någon ska betala för det måste du skapa ett mervärde som är värt att betala för. Men till att börja med måste musiken vara förbannat jävla bra.

Jag tror alla här laddar ner gratismusik, om inte annat i form av musik gjord av andra här på forumet. För egen del är det också en del Myspace-sökande (oftast från tips från vänner), lyssnar lite på http://reunionstudio.org (som släpper en del jag gör då och då).

Om man blir lyssnad på beror på hur bra man är och hur mycket man syns. När 1 miljon människor har lyssnat på din musik kan du kanske börja sälja den.

Citera
Citera
Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.
Men hur når man utanför landets gränser om "att vara aktiv live-akt" är medlet för att bli känd?
Ett flertal svenska akter har slagit stort o smått utomlands utan att vara ett uns kända här hemma. Hur går det ihop idag? Eller ska man fortfarande sikta på ett kontrakt utomlands, t ex Japan? Fungerer utländska bolag annorlunda än svenska, eller är det en passerad era även där? O isf, är det kört att först slå utanför Sverige idag?
Vill du inte spela live kanske du helt enkelt får leva med att inte få särskilt stor publik. Många människor som gör musik har ett slags tro att bara för att man gör musik har man rätt att dels bli lyssnad på och dels få betalt för det. Det första är få förunnat, det andra ännu färre.

Spelar du live och gör det bra har du antagligen större chans utomlands än i Sverige. Börja europaturnéa t ex. Är man tillräckligt bra är det inget problem att hitta en duktig manager eller bokningsbolag som kan hjälpa till med det. Mina vänner i Diablo Swing Orchestra var nere i Tyskland på miniturné i förra veckan, de har finansierat allt runt sin skiva själva, inget skivkontrakt, blev upptäckta av en massa folk för att de snackade om det. Folk köper faktiskt deras skiva! I fler ex än de flesta debutakter och utan att ens ha ett eget skivbolag!

En annan vän, Bobby Baby kallar hon sig exempelvis, flyttade till Berlin och spelar live hur mycket som helst. Mig veterligen har hon inget annat jobb just nu. Hon dricker förstås inte champange till frukost heller men det är ju inte det som spelar roll. Hon började med att lägga ut sin musik gratis på sin sajt och på Myspace, folk blev intresserade och hon fick spelningar.
Citera
Citera
Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om)
Varför? Vad är den stora nackdelen med ett kontrakt - om man nu får ett? Eller är kruxet just det; man får inget idag? O är det verkligen så?
Som jag ser det har skivkontraktet alltid varit MEDLET att NÅ SIN POTENTIELLA PUBLIK. Kan svenska musiker glömma det idag?
Är det likadant i andra länder? (Om inte, varför skiljer det?)
[/quote]
Du tog bort lite av kontexten i meningen... "Skivkontrakt är inte ett mål men det kan vara ett medel" var nog vad jag skrev. Men det är inte självklart för alla, tror jag. Det har definitivt inte alltid varit det för mig (när man var ung och dum, nu är man bara ganska ung och fortfarande dum men på andra sätt).

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag! Menar du kontrakt med majorbolag, sikta på Idol.
Om du inte spelar live har du ingen vidare chans att få ett kontrakt med varken skivbolag eller manager eller någon alls. Då är du helt enkelt tvungen att hitta helt andra vägare att gå.

Svenska musiker har alltid haft det rätt svårt, eftersom Sverige är så litet. Ingen större skillnad idag mot tidigare. Kent hade jobb vid sidan om långt in i karriären. Vi är inte USA hur mycket vi än försöker... I USA funkar det att vara hyfsat känd i en enda stad, du kan leva på det, ha bra med spelningar, sälja lite plattor när man är ute men vara fullständigt okänd för resten av världen. Det funkar inte i Sverige. Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...

Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit. Fixa ett bokningsbolag, en manager, hitta fans som är beredda att marknadsföra din musik.

Det är verkligen inte begränsat till bara Sverige. På grund av olika omständigheter (utbredd fildelning, låg population) har det bara blivit tydligare här och kommit tidigare. I Japan verkade det se väldigt annorlunda ut (sparsam fildelning, hög population).
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Hellpig: Du beskriver en del av problemet där, ja! Bob Lefzets pratar mycket om "gate keeping", dvs folk man litar på som sorterar bort allt dåligt, eller i alla fall berättar för dig var du kan hitta sånt som är bra. På nätet är den funktionen mycket svårare och har inte riktigt växt fram än. Det är lite kaos, vilket kan vara trevligt på många sätt men frustrerande för många, man vet inte vart man ska börja! Det man måste tänka på är att allt det här är i förändring, i sin vagga. De nya strukturerna kommer så småningom växa fram så att man slipper lyssna på all jävla skit... Slå på radion hjälper ju inte (utom P2)... Bloggandet börjar till viss del fylla en sådan funktion men det är ju lika mycket brus där så det behövs gate keeping för gate keepers osv i en oändlig kedja...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jag som driver ett (visserligen pyttelitet) skivbolag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning. Kontakterna jag förvärvat genom åren är min största tillgång, underskatta inte det. Jag tror skivbolag behövs på fler sätt, kanske inte alltid uppenbara grejer...

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag!
Känns inte det där som en ganska hård förenkling? :)
Det svåra är ju inte att registrera enskild firma och kalla sig skivbolagsdirektör - vi är nog många hobbymusiker med hundratals osålda skivor i garderoben - att hitta till sina kunder är den verkliga utmaningen. För att inte tala om distribution, som på många vis är det nya skivkontraktet...


Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit.
"Skivkontrakt" är ju bara ett ord. Lite som "a&r" som ju sällan sysslar med att matcha förlagets repertoar mot olika artister. :)
Jag själv säljer i princip bara digitala nedladdningar, och en och annan vinylskiva.

Det jag kan göra för artisterna är att sätta deras musik i händerna på rätt folk, att administrera och att göra deras musik tillgänglig för konsumenterna. Det tror jag inte en random polare med sinne för marknadsföring klarar och jag tycker inte du ska förringa oss som gör ett bra jobb här.
Mina två cent.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...
haha!  :P Tell me about it! Blir ju inte lättare av att vi är spridda från Lund till Sthlm heller...

Men till det du säger...
En som JM Jarre hade alltså idag varit chanslös till kontrakt, ja chanslös öht. Även om han blivit en live-akt med tiden var det kanppast där han började. Finns det alltså bara plats för live-möjlig musik i framtiden?

Bland alla lemurer vandrar oxå en hel del vakna människor - potentiell publik. Deras intag av musik sker likt lemurernas via media - på samma sätt vi en gång upptäckte musik. Långt ifrån alla sitter o söker musik här på nätet. De som laddar hem musik från myspace är till övervägande del andra myspace-musiker. Lemurerna serveras detta:

Och samtidigt som ovan länk pekar på att det du säger är sant, så stämmer det bara delvis. Riktig fart tog det när skivbolaget stegade in - innan dess bara en ovanlig hype i en begränsad undervärld.
Nej, jag vill inte synas i samma program inför lemurernas baktaktsklappande  :wacko:
Jag pekar på att skivbolagen inte spelat ut sin roll. Än.

Men behöver man just ett skivbolag?
Nej, det kan precis som du säger vara vem som helst som sköter just detta.
Fördelen skivbolagen har är massiva distributionskanaler worldwide (något de ofta oxå äger), inarbetade markandsföringskanaler worldwide, de rätta kontakterna worldwide o att media litar på vad som serveras där. DET tar lång tid o mycket arbete att jobba in.

===========================================

Om vi utgår från att skivbolagens form idag är passé, vad är då deras framtid?
Kommer de anspassa sig för att återigen kunna distribuera musik, eller kommer de satsa än hårdare på Idol-idén?
Vi talar oxå bara om antingen majorbolag eller en manager/ideellt arbetande fan . . . finns det inga mellanting?

Till sist tror jag det är väldigt lätt att när man pratar om skivindustrin bara titta sig omkring i vår närmaste omgivning, där gemene man sitter med bredbandsuppkoppling. DET är värdsligt sett väldigt ovanligt.
Hur når man utanför myspace-användarna?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Intressant diskussion...
Vi har ju ett kontrakt med ett (litet!!) skivbolag, som faktiskt gör en del reklam. Men om det är det eller allt man själv gör via myspace, etc som gett "resultat" går ju inte att avgöra. Men hittills har inte vårt kontrakt direkt inneburit nåt enormt lyft... :rolleyes: :)

När det gäller det viktiga i att göra sitt band "känt", tror jag att ett skivbolag har ganska så stor vikt fortfarande. "Vanligt folk" (fast nu pratar jag iofs utifrån ett subkultur-perspektiv = Synth-sverige) lägger nog lättare musik på minnet om de vet att det kommer ifrån det eller det bolaget.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag som driver ett (visserligen pyttelitet) skivbolag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning. Kontakterna jag förvärvat genom åren är min största tillgång, underskatta inte det. Jag tror skivbolag behövs på fler sätt, kanske inte alltid uppenbara grejer...

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag!
Känns inte det där som en ganska hård förenkling? :)
Det svåra är ju inte att registrera enskild firma och kalla sig skivbolagsdirektör - vi är nog många hobbymusiker med hundratals osålda skivor i garderoben - att hitta till sina kunder är den verkliga utmaningen. För att inte tala om distribution, som på många vis är det nya skivkontraktet...


Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit.
"Skivkontrakt" är ju bara ett ord. Lite som "a&r" som ju sällan sysslar med att matcha förlagets repertoar mot olika artister. :)
Jag själv säljer i princip bara digitala nedladdningar, och en och annan vinylskiva.

Det jag kan göra för artisterna är att sätta deras musik i händerna på rätt folk, att administrera och att göra deras musik tillgänglig för konsumenterna. Det tror jag inte en random polare med sinne för marknadsföring klarar och jag tycker inte du ska förringa oss som gör ett bra jobb här.
Mina två cent.

Jag vill verkligen inte förringa ditt arbete! Tvärtom är jag väldigt imponerad! Jag får ursäkta om det lät som nåt annat...
Jag menar förstås inte att vem som helst kan göra det och lyckas, jag menar att idag kan vem som helst som är hängiven, smart och social starta upp och köra och efter hårt arbete lyckas. Nånstans börjar alla och idag är det, tekniskt sett, lättare än någonsin att få ut sin musik! Olika typer av kontakter och marknadsföring är en jättestor del, men ingenting som är omöjligt att skaffa sig och lära sig.

Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus. Men kommer man till en punkt då det verkar lämpligt ska man förstås köra på det! Absolut inget fel i det!

Men android har en bra annan poäng vad gäller bolag; "Guilt by association". Fast positivt då. Det gäller kanske framför allt små nischade bolag, och det har med "gate keeping" att göra. Om man vet att ett visst bolag ger ut (eller lyfter fram) jäkligt bra musik är det stor chans att man lyssnar på allt som det bolaget ger ut.

Hehe, förresten kanske jag bara är bitter för att jag aldrig har fått nåt Skivkontrakt.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus.
Det håller jag med om!
Att ett storbolag upptäcker en talang och satsar massor på att utveckla den artisten - det existerar som vi alla vet nästan bara i Idol-formatet idag. :) Att drömma om den sortens hjälp och backup från ett skivbolag är inte rimligt, om man nu inte är speciellt intresserad av att sjunga mainstreampop.

Annars tror jag att det är väldigt svårt att beskriva mellanskiktet i musikbranschen idag, eftersom det ser så olika ut beroende på vilken genre man talar om.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...
haha!  :P Tell me about it! Blir ju inte lättare av att vi är spridda från Lund till Sthlm heller...
Haha, säg inte att jag träffade rätt med Jönköping!?!? Det var en lucky shot i så fall, eller nåt undermedvetet...

Citera

Men till det du säger...
En som JM Jarre hade alltså idag varit chanslös till kontrakt, ja chanslös öht. Även om han blivit en live-akt med tiden var det kanppast där han började. Finns det alltså bara plats för live-möjlig musik i framtiden?

Jarre skickade knappast in någon demo utan nyttjade troligen sin pappas kontakter (och hade väl liksom far sin gjort lite filmmusik innan han blev etablerad inom popkulturen?)... Sängvägen kommer alltid finns, men det är en annan historia.

Jag tror absolut det finns plats för den typen av musik, men det gör saken klart svårare. Det man ska tänka på är att i och med att utbudet ökar (görs mer musik nu än någonsin tidigare) och distributionen blir friare kommer det bli färre jättestora akter och betydligt fler halvsmå. Är man väldigt nischad kanske man inte får en stor publik, men en hängiven och en hängiven publik lockar oftast till sig fler. Det går inte över en natt utan kräver nog att man bygger sin publik långsamt.

Citera

Bland alla lemurer vandrar oxå en hel del vakna människor - potentiell publik. Deras intag av musik sker likt lemurernas via media - på samma sätt vi en gång upptäckte musik. Långt ifrån alla sitter o söker musik här på nätet. De som laddar hem musik från myspace är till övervägande del andra myspace-musiker. Lemurerna serveras detta:

Och samtidigt som ovan länk pekar på att det du säger är sant, så stämmer det bara delvis. Riktig fart tog det när skivbolaget stegade in - innan dess bara en ovanlig hype i en begränsad undervärld.
Nej, jag vill inte synas i samma program inför lemurernas baktaktsklappande  :wacko:
Jag pekar på att skivbolagen inte spelat ut sin roll. Än.

Men behöver man just ett skivbolag?
Nej, det kan precis som du säger vara vem som helst som sköter just detta.
Fördelen skivbolagen har är massiva distributionskanaler worldwide (något de ofta oxå äger), inarbetade markandsföringskanaler worldwide, de rätta kontakterna worldwide o att media litar på vad som serveras där. DET tar lång tid o mycket arbete att jobba in.


Men distributionskanalerna börjar försvinna i och med fysiska distributionens försvinnande. Ta CDBaby för enklaste onlinedistributionen, hitta sedan distributionsbolag för olika delar av världen som brinner för just din musik. De stora bolagens monopol på distributionskanaler är i princip borta.

Kontakter är viktigt, men ännu viktigare är de som gillar musiken. Marknadsföring är viktigt, men det kanske inte är de traditionella kanalerna som är de bästa.

Citera

===========================================

Om vi utgår från att skivbolagens form idag är passé, vad är då deras framtid?
Kommer de anspassa sig för att återigen kunna distribuera musik, eller kommer de satsa än hårdare på Idol-idén?
Vi talar oxå bara om antingen majorbolag eller en manager/ideellt arbetande fan . . . finns det inga mellanting?

Till sist tror jag det är väldigt lätt att när man pratar om skivindustrin bara titta sig omkring i vår närmaste omgivning, där gemene man sitter med bredbandsuppkoppling. DET är värdsligt sett väldigt ovanligt.
Hur når man utanför myspace-användarna?

Det finns massor av mellanting! Hela branschen är en massa mellanting! Independentbolag av olika storlekar (från Dumb till V2), bokningsbolag, distributionsbolag...
Vad majorbolagen hittar på får tiden utvisa. Under tiden fortsätter resten av branschen att ta marknadsandelar (för ett par månader sen stod independentbolag för 25% av försäljningen). De kommer finnas kvar, kanske tjäna på snabba kickar och backkataloger, kanske långsamt jobba sig tillbaka. Tro mig, fildelning är antagligen inte deras största problem, det är snarare deras variant av "War on terror" eller "War on drugs". Skyll på nåt annat för att slippa ta tag i de riktiga problemen.

Vill du veta var din potentiella publik finns? Gör som de flesta företag: Marknadsundersök. Du når dem genom att finnas där de finns, synas där de tittar... TV och radio är för brett för annat än mainstreammusik. Du vill inte associeras med herr B. Hunter, och det vill antagligen inte din publik heller. Fråga dina fans, eller de potentiella: "Hur hittar du ny musik?" Jag tror få skulle svara TV eller radio, desto fler skulle säga genom vänner, genom andra som gillar liknande musik, genom att en DJ spelade en jäkligt bra låt på en klubb så att du bara var tvungen att fråga vad det var för nåt.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus.
Det håller jag med om!
Att ett storbolag upptäcker en talang och satsar massor på att utveckla den artisten - det existerar som vi alla vet nästan bara i Idol-formatet idag. :) Att drömma om den sortens hjälp och backup från ett skivbolag är inte rimligt, om man nu inte är speciellt intresserad av att sjunga mainstreampop.

Annars tror jag att det är väldigt svårt att beskriva mellanskiktet i musikbranschen idag, eftersom det ser så olika ut beroende på vilken genre man talar om.

Ja, det tror jag du har rätt i. Det gör diskussionen ännu mer intressant!
Hur ser till exempel dina standardkunder ut? Vilka musikaliska uttryck har lättast att klara sig i det musikklimat som finns nu och i det som håller på att växa fram? Vilka knep fungerar för en viss stil, för en viss typ av lyssnare? Går det att applicera på andra grupper? Kan samma modeller appliceras på en distributör av hårdrock?

Jag misstänker att många som köper din musik är DJ:s? Vilket förstås måste vara en väldigt bra målgrupp, höga kvalitetskrav, vill ofta ha den fysiska produkten och gör dessutom så att ännu fler får höra musiken.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Haha, säg inte att jag träffade rätt med Jönköping!?!? Det var en lucky shot i så fall, eller nåt undermedvetet...
;) Du träffade bulls eye
Antagligen för att du undermedvetet är ett fan o har koll på oss  :lol:

CD Baby.... hur många i Sverige känner öht till det förutom vi som gör musik?

Ja - kanaler finns. Problemet är bara att "ingen" känner till dem, ingen letar där.

Den fysiska distributionen försvinner... ja, om man tittar på den lilla yta som utgör västvärlden så krymper den - frågan är om den försvinner dock. I resten av världen som inte har informationsmotorvägar, eller vad fan nån (s)-minister ville kalla det, för de gäller fortfarande CD.
Skivförsäljningen har gått ner, men kommer den försvinna? Kommer den förlora sin betydelse?

Om man då tittar på vad folk laddar ner, är det den fria musik som erbjuds gratis direkt från artisten, eller är det artister utgivna på CD som får sitt material spritt olagligt, som folk tankar hem?
Folk laddar ner det som är etablerat. Okänt söker man inte efter - dels är det okänt = inte bra, dels så orkar man inte ens testa om man gillar det eller ej. Man vill bli matad, inte jobba själv.
O det är väl kanske inget stort problem om man är riktigt smal i sin musik. Publiken där kommer alltid vara smal ändå o kanske hitta andra vägar fram till artister. Men om man gör mer mainstreampop/rock, vem hittar dig då?
Cardigans t ex, var en liten obskyr företeelse här i stan som hade sin lilla trogna publik. Resten av oss tyckte nog inte det lät så märkvärdigt. Utan skivkontrakt hade man aldrig blivit spelad i radion, vilket öppnade upp för ny publik både i Sverige o resten av världen.
En gissning är att om det varit idag hade de hunnit lägga av långt innan något hänt med deras karriär.
Men jag kan ha fel! Det finns annat än Måns Zelmerlöv som dyker upp oxå. Inte så mycket bara.

Ditt scenario hade nog kanske funkat OM media varit lite mer öppna för annan musik än vad majorbolagen trycker i dem. Tyvärr har ju existerande independentbolag inte alls samma kapacitet/möjlighet att få sin musik spelad. O utan bolag alls så är chansen närmare noll.

Som jag ser det, oavsett hur majorbolagen, independentbolagen eller artister agerar eller inte, så sitter det stora problemet i enkelriktningen hos media. För nästan utan undantag spelas där bara majorbolagens utbud - o CD:ns vara eller ej kommer inte påverka det.
« Senast ändrad: 25.09.2007, 15:55:34 by MrPhil »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag skulle vilja säga att folk i första hand laddar ner det som är etablerat.
Folk laddar också ner sånt som de hört och tycker är bra, oavsett om det är etablerat eller inte. Låten i reklamen, låten på festen, låten på klubben, låten hemma hos polaren, låten på facebook-sidan som länkades från favoritbloggen osv.

CDBaby distribuerar alltså vidare musiken till ex iTunes. iTunes känner i alla fall de flesta i Västeuropa och USA till (även om "ingen" köper något...).
I de delar av världen som inte är uppkopplade gäller förstås helt andra regler. Jag tror inte din primära marknad gäller där från början.

Cardigans slog väl igenom i början/mitten av 90-talet? Det var andra spelregler då. Spelplanen har förändrats sen dess och håller fortfarande på att förändras. Survival of the fittest (dvs anpassningsbar, inte starkast, störst eller smartast) är det som gäller, nu mer än någonsin. Man kan heller aldrig räkna med att bli Cardigans, de hade knappast räknat med det själva. Händer det så händer det och med tanke på procenten så händer det i praktiken aldrig.

Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Är det TV och radio du vill höras i, sök till Idol. Mainstreammedia kommer inte förändras hur mycket man än klagar, så gör det bästa av situationen. Inse att du inte kommer få 100 000 lyssnare över en natt. Men efter 5 år kanske du långsamt börjat bygga upp dig till det. Utnyttja de nya kanalerna istället för de kanaler du inte har en chans att nån ändå! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?

Eftersom jag känner flera som har lyckats vad jag skulle vilja säga riktigt bra på alternativa vägar vet jag att det funkar. Man måste hitta just sin nisch, sitt eget sätt att ska hype runt sig själv, och vara jävligt ihärdig. Det finns inga snabba enkla vägar och har egentligen aldrig gjort för andra än ett mycket litet fåtal. Bara för att de syns och det görs reklam ständigt för att det är så det ska funka är det inte säkert eller troligt att det är bästa vägen för dig (eller de flesta andra). The American Dream är bara ett tomt skal.

Sen är det klart att de flesta "lyckas" inte. Men "lyckas" är ett så otroligt subjektivt begrepp att det knappt betyder nåt. Man måste ju sätta upp sina egna mål.
Vill du bygga publik? Börja lokalt. Se till att alla i lilla Jönköping som gillar den typen av musik du gör vet vem du är och har din musik på skiva eller bärbart eller på sina datorer. Se till att de spelar det för alla de känner som gillar liknande musik och se till att de har lätt att få tillgång till din musik. Det första man gör är inte att marschera ut i världen och anta att det plötsligt ska komma en miljon människor att lyssna! Sånt tar tid! Se istället till att skaffa dig de där 500 första hängivna fansen. Sen kan du möjligen börja att tänka på bokningsbolag, management, världsdistribution osv.

Jag har nog redan skrivit för långt för att nån ska vilja läsa så det får bli paus där...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Nah, jag avvaktar hellre och hör vad andra har att säga. Folk kan ju tro att jag faktiskt kan nånting om det här när jag i själva verket bara är en observatör och spekulatör som försöker fatta hur fan saker och ting funkar för att kanske nån gång utnyttja det.
Eller som en eunuck: tror jag vet hur man gör men kan det inte själv.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?
Vilka kanaler tänker du på då?


Jag vänder lite på myntet.

AllEars är nåt som jag tycker faktiskt verkar funka. Och det pga draghjälpen o hypen i media. Utan det hade det varit som vilken liten musiksite som helst där bara de andra medlemmarna lyssnar...
Man kan ha mycket synpunkter på att man både kan agera artist OCH recenscent samtidigt, o att det blir väldigt mycket kliande på varandras ryggar - men ändå, det verkar funka hyfsat ändå.
Mediaintresse = värt att titta närmare på för gemene man.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?
Vilka kanaler tänker du på då?


Jag vänder lite på myntet.

AllEars är nåt som jag tycker faktiskt verkar funka. Och det pga draghjälpen o hypen i media. Utan det hade det varit som vilken liten musiksite som helst där bara de andra medlemmarna lyssnar...
Man kan ha mycket synpunkter på att man både kan agera artist OCH recenscent samtidigt, o att det blir väldigt mycket kliande på varandras ryggar - men ändå, det verkar funka hyfsat ändå.
Mediaintresse = värt att titta närmare på för gemene man.

Jag vet inte vilka kanaler som funkar bäst för just din publik och din musik. Det är ju det jag försöker säga: Det finns inga enkla snabba patentlösningar. Word of mouth brukar vara effektivast. Gör en profil av de som lyssnar på din musik. Var rör de sig? Vilka bloggar läser de? Vilka sajter använder de regelbundet? Vilka klubbar går de på? Det bör vara dina kanaler.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?
Vilka kanaler tänker du på då?


Jag vänder lite på myntet.

AllEars är nåt som jag tycker faktiskt verkar funka. Och det pga draghjälpen o hypen i media. Utan det hade det varit som vilken liten musiksite som helst där bara de andra medlemmarna lyssnar...
Man kan ha mycket synpunkter på att man både kan agera artist OCH recenscent samtidigt, o att det blir väldigt mycket kliande på varandras ryggar - men ändå, det verkar funka hyfsat ändå.
Mediaintresse = värt att titta närmare på för gemene man.

Jag vet inte vilka kanaler som funkar bäst för just din publik och din musik. Det är ju det jag försöker säga: Det finns inga enkla snabba patentlösningar. Word of mouth brukar vara effektivast. Gör en profil av de som lyssnar på din musik. Var rör de sig? Vilka bloggar läser de? Vilka sajter använder de regelbundet? Vilka klubbar går de på? Det bör vara dina kanaler.
Mmm... pratar inte om just "min" publik, utan rent allmänt.
Hur vet man vilka som lyssnar på vad o var de finns?

Citera
Word of mouth brukar vara effektivast
Nej, jag hävdar att exponering i media funkar överlägset bäst. Det är ett kavlitetsfilter för säkert 80% av presumtiv publik.
Jag tycker inte riktigt det håller att media ägs - o SKA ägas - av endast idolakter.
Det pratas hela tiden om att skivindustrin måste anpassa sig - men mediabranschen då? Ska den gå åt andra hållet?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Mmm... pratar inte om just "min" publik, utan rent allmänt.
Hur vet man vilka som lyssnar på vad o var de finns?
Jag menade också rent allmänt, att det är olika beroende på vilken publik du (och du och du och du och hon och de) har.
Kort sagt: Gör en marknadsundersökning. Riktad marknadsföring funkar i allmänhet bättre än icke riktad, speciellt när man har begränsad budget.

Citera
Nej, jag hävdar att exponering i media funkar överlägset bäst. Det är ett kavlitetsfilter för säkert 80% av presumtiv publik.
Jag tycker inte riktigt det håller att media ägs - o SKA ägas - av endast idolakter.
Det pratas hela tiden om att skivindustrin måste anpassa sig - men mediabranschen då? Ska den gå åt andra hållet?
Det handlar om pengar. Mediabranschen kanske också skulle behöva anpassa sig om den var i en krissituation. Du eller jag kan inte påverka det här, hur mycket vi än skulle vilja. Det är bara att acceptera läget och göra det bästa av situationen.

Där jag tror du har fel är ordningen. Idag blir man inte stor genom att spelas på radio, man blir spelad på radio för att man är stor. Undantagen är få.
På majorbolagsnivå ser det förstås lite annorlunda ut, med lobbying osv. Vill man spela det spelet, varsågod att försöka! Börja med att läsa in dig på vad det innebär (ex i vissa lästips från en annan tråd) därefter kör hårt!

Jag håller kvar vid vad jag skrev: Mun till mun är effektivast (för de allra allra flesta). Och att göra sjukt bra musik.

Lägg alltså inte vikten på att försöka bli spelad i radio eller tv, lägg vikten på att ha en bra relation med dina lyssnare och att öka den skaran utifrån det du har. För de alla utom ett litet litet fåtal kommer det att ge betydligt mer.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Idag blir man inte stor genom att spelas på radio, man blir spelad på radio för att man är stor. Undantagen är få.
Skulle precis vilja säga tvärtom  :P
Eller snarare så här: Idag blir man stor genom att spelas på radio och man blir spelad på radio för att man är stor. Undantagen är få.
Ganska sluten cirkel.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Men...
Vad menar du är fel med de idéer jag gett som exempel?
Vad menar du med stor?
Om man har ambitionen att bli en av de få akter som spelas på radio, hur menar du att man kommer dit (om vi bortser från Idol då)?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men...
Vad menar du är fel med de idéer jag gett som exempel?
Vad menar du med stor?
Om man har ambitionen att bli en av de få akter som spelas på radio, hur menar du att man kommer dit (om vi bortser från Idol då)?
Inte så mycket fel som svårt att genomföra.
Marknadsföring kostar pengar - och tid. Marknadsundersökning kostar pengar - och tid.
Det är ju inte av en slump som faktiskt detta är två av skivbolagens viktigaste uppgifter.
Och med det följer att möjligheten för de allra flesta inte finns. Antingen saknar man pengarna eller tiden, o ofta bägge två.Det är på sätt o vis enklare att nå ut idag, via bl a nätet, men i takt med att allt fler gör det så blir surret allt högre. Att nå förbi surret är det svåra.

Med "stor" menar jag så man når ut till fler än genom de man har personlig kontakt med.
Man behöver inte gå på samma fest som Robbie W.
Men för att nå dit så är det (liksom i många fall tidigare) kontakter som gäller. Kontakter, kontakter, envishet, kontakter, något som ligger rätt i tiden, kontakter o kanske oxå lite talang (inte nödvändigt idag).
Och det är det som är den stora "proppen" enl mig - ett bekymmer för industrin i långa loppet, och även för media även om de inte fattar det än. (Ja, nu är jag marknadsprofet oxå!  :ph34r:  ;) )
Proppen består i mångt o mycket i att mycket av media ägs och korsägs av majorbolagen - om inte till 100% så till så stor del att man har mycket att säga till om musikformat och utbud. Inget konstigt med det - det är ett smart drag av både mediaenheterna och bolagen. Fallgropen ligger i om mediamarknaden plötsligt öppnas upp för många fler kanaler, och om de väljer att försöka nå sin publik med annat utbud än de etablerade. Risken är iofs ganska stor att man försöker konkurrera med samma utbud ist. Precis som public service trots att de inte alls behöver (pratar iofs P3).
T o m lemurerna har ju tröttnat på att varje dag matas med 8h Måns Zelmerlöw. Vad gör då media? Jo, man ger dem 8h Sarah Dawn Finer ist. Precis som du säger: "de få akter som spelas på radio". Varför är de så få?

Så i ena läget har du ett allt större växande surr, o i andra har du en massiv propp. Bra musik och talang räcker inte långt.
Det är ett gigantsikt I-landsproblem!!  B)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det känns som diskussionen inte leder nån vart, vi har varsitt sett att se på saken. Men jag tycker det är intressant att se hur du ser på detta! Och det är också nyttigt att så att säga renodla sin egen syn på det...

Pengar och tid, ja...
Jag måste säga att om man inte anser sig kunna lägga tid och/eller pengar på detta bör man satsa på en annan karriär. Vilken väg man än tar så kommer det att spenderas åtminstonde mycket tid, troligen en hel del pengar (vilket målet förstås är att tjäna tillbaka i så fall).

Kontakter
Vilken typ av kontakter menar du att man behöver? Jag håller alltså antagligen med, i alla fall till viss del, men den allra viktigaste kontakten är ändå en bra relation med sin publik. Mer idag än någonsin.

TV och radio
Problemet med TV och radio är att det är lika mycket brus där som någon annanstans. Människor litar inte på TV och radio som gatekeepers. De som får sitt huvudsakliga musikbehov tillfredställt av radio är i huvudsak människor som inte är musikintresserade. Musik är för väldigt många, och framför allt i den yngre generationen, också identitetsbyggande. De som är musikintresserade vill inte lyssna på det som "alla andra" lyssnar på. De hittar musik på andra sätt.
Vilka? Jag har nämnt rätt många... Vänner är kanske det mest säkra kortet. Musikbloggar, kolla exempelvis http://hypem.com/ (som är en spindel i nätet vad gäller musikbloggar)
Vare sig du vill nå den stora massan eller inte måste du först nå de musikintresserade.

Marknadsföring och marknadsundersökning...
...behöver inte vara dyrt, särskilt tidskrävande eller svårt att genomföra.
Scenario: Du har idag 100 lyssnare, ditt mål är att nå 10 000 lyssnare. Steg 1 är inte att nå 10 000 människor, det kanske är steg 10! Steg 1 bör vara att nå 200 eller 500 nya lyssnare. Kartlägg de 100 du har (av vilka de flesta du lär ha en hyfsat nära relation till) och bygg en plan utifrån detta. Kartlägg inte 100 000 slumpvist valda människor! De flesta av dessa har antagligen inget intresse av din musik!

Talang och kvalitet...
...är det VIKTIGASTE AV ALLT! Inte för de som inte bryr sig. Inte för de som lyssnar på MixMegapol (= alla i Småland). Men för de som är intresserade av musik är det så.
Gjort allt du kan för att nå ut? Inte lyckats? Kanske är det så att din musik inte är tillräckligt bra (inget angrepp alltså, jag menar inte dig personligen förtås, utan i allmänhet)! Ärligt talat är det till och med troligt att det är så. Hur många har den självinsikten att man kan se var på skalan man ligger? Läs Hellpigs inlägg. De flesta som tillhör gruppen som är kassa tror att de tillhör gruppen av 100 talet unika talanger. Det är lätt att se hos andra, inte lika lätt hos sig själv.
Därför är det förstås jättebra att jobba med någon eller några som verkligen tror på ens musik, vare sig det är ett skivbolag/label eller en manager eller en musikjurist eller en klubbägare eller en vän (som man litar på).

Så om vi går tillbaka till de där 100 första lyssnarna. Hur många av dem lyssnar för att de är polare och hur många för att de faktiskt tycker musiken är skitbra? Eftersom musik är så identitetsförankrat är det bara de som tycker musiken är skitbra som kommer sprida den vidare till andra.
Inser man någonstans på vägen att man inte har talang, inte gör musik som håller en hög kvalitet, bör man kanske tänka om ifall musik är den karriär man ska satsa på. Fortsätt gör musik, men se det som en hobby. En dag kanske det vänder.
Likaså, är man inte SJÄLV beredd att lägga tid och/eller pengar på detta, är det troligt att någon annan kommer vilja göra det?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det känns som diskussionen inte leder nån vart, vi har varsitt sett att se på saken. Men jag tycker det är intressant att se hur du ser på detta! Och det är också nyttigt att så att säga renodla sin egen syn på det...
Ja, det skulle vara intressant med andras åsikter, erfarenheter, tips, insikter, tro, önskemål, skepsis... känns som vi vänt ut o in på varandras lite polariserade ståndpunkter för ett tag :)

En kort betraktelse bara från helgens invigning av den nya jätten inom hemelektronik på svensk marknad: MediaMarkt:
MediaMarkt är alltså en av Europas absolut största kedjor, gigantiskt mycket större än ElGiganten, o nu har man alltså hittat upp hit till lilla Sverige. O nyfiken som man är så väntar man ut de värsta köerna o o ruschen, o kliver in för att kolla läget.
Och måste säga att åtminstone EN sak var överraskande OCH glädjande! Avdelningen musik - ja, alltså CD o DVD - var jättestor. Och jättebred! Inte bara tio i topp som du hittar i övriga svenska affärer idag, utan ett brett utbud av genrer o artister - till riktigt bra priser. 79kr för en normal CD, 149 för nyheter, 39 för gammal skåpmat. Och som sagt, jag upprepar - en väldig bredd. OCH... intresset var överraskande stort bland kunderna att få köpa musik på CD.  B)
Väldigt tydligt att synen på CD som musikmedia är en helt annan utanför Sverige.


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jag tittar in och läser lite ibland men sådana här diskussioner känns alltid svåra för mig att relatera till. Det jag sysslar med delar nästan inga av popvärldens problem eller arbetssätt, låtar kan breaka och plötsligt dyka in på topp 40 utan en enda radiospelning till exempel.

Som sagt så tror jag den här diskussionen hade sett helt annorlunda ut om det var folk i dansbandssvängen som diskuterade, eller metalbolag och det gör det hela lite svårhanterligt.


DåligtGehör

  • Gäst
När man finner en sak så letar man ibland vidare och vidare och hittar saker man inte hade en aning om.

Efter en konserter och ett sökande efter skivor med dessa musiker så har jag hittat musik, konserter, konstellationer, små skivbolag jag inte haft en aning om. Musiker och bolag som ger ut små begränsade upplagor av album och som verkar ha ett relativt omfattande live-spelande. Musik som ges ut på indie-bolag och har en klart konstnärlig profil i kontrast till de mesta som körs rakt över disk. En lust och skapande som verkar finnas även i denna problematiska tid.

Tydligen kan en hel del utöva sitt musikaliska konstnärskap om än långt ifrån pop/rock/hiphop-elitens välstånd. Kanske behövs i många fall även andra inkomstkällor men det verkar inte hindra folk från att skapa. Skulle vilja hävda att det finns en rikedom av outforskat/olyssnat konstnärskap därute. Åtminstone för mig som även gillar mer obskyr musik.