Kontrollrummet

Female Predator? med The Roof Project

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Roofproject

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hej och jaha, ja...

Här slänger då vi eller rättare sagt jag som gjort detta själv just på denna låt, upp en demo för att lyssna på...
Säg vad ni tycker om låten som sig och även lite rent tekniskt i låten.

----------

LÅTNAMN:            Female Predator?
ARTIST/GRUPP:     The Roof Project
GENRE:                Rock
LÅTLÄNGD:           4:00
KOMPOSITÖR:       The Roof Project
PRODUCENT:         The Roof Project
INSPELNINGSÅR:    2007
FORMAT:              mp3



------------------->     http://www.betyourway.eu/fp.mp3


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Roofprojekt och välkommen till forumet!
Kul att du genast hade stoff att slänga upp till kommentering.
Javisst, detta har ju potential till mer, här behövs lite skruvande o justeringar i mixen, men inget oöverkomligt.
Gitarren är alltför dominant i mixen, volymen ner på den. Så har du använt nån effekt på sången, chorus eller nåt som åxå måste bort. Du har en god röst som inte behöver kamofleras med dylika effekter. Så ska basen plockas lite framåt i mixen, den kunde spelas en oktav lägre , skulle stöda rsten av låten bättre.

Solot som nu framförs av ett väldigt stickigt sound måste ändras till nåt lite mer enhetligt och stadigt. Nu låter det illa i öronen, som krossning av fönsterglas.

Men låten är helt OK! Lite skruvande och sen kanske en stämma till sången.
Väntar på next vesrion! :)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Ljudet kunde bli bättre men ändå behålla en lo-fi känsla.

Känns först rätt avslappnat svängande men får efterhand en mer stressad känsla över sig. Saker sitter inte rätt överallt och att gitarren - som mahan redan påpekat - är för stark. Kunde spelas mjukare. Gärna akustisk gitarr.

Tror på något mer återhållsamma trummor. Lite mindre fills.

Orgeljudet är inte helt fel. Känns rätt skönt glaskrossgalet.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Skriver under på Mahans och DG:s inlägg,dom analyserads detta bra.Orgel soundet måste du bara fixa,alldeles för vasst.Vidare så blir det jobbigt att lyssna i lurar när orgeln åker tvärs igenom  huvudet..Annars en rätt skön stämning i låten vilken jag gillar.Lite mix och sedan är du hemma.

Mvh
Harmonica mike


Utloggad The Roofproject

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tack för svaren.

Mja, dessa saker har jag tänkt lite på redan innan jag postade första inlägget och det kommer att åtgärdas.
Orgeln är en B3:a, men det förstod ni kanske redan :)

Om man nu tittar på låten, som låt, vad tycker ni då?
Alltså är det en låt som ni skulle kunna lyssna på när den är alldeles klar?
Svårt att svara på, men jag kan inte formulera det hela bättre...

Tack


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Svaret på din fråga är enkelt o kort: JAVISST!
Om vi en gång lyssnat på låten som aningen rawmaterial så kommer jag säkert att lyssna på nästa version. Det att kunna avgöra när en låt är färdig är en mycket knepigare fråga att svara på.

HAr själv ett antal ggr slängt upp låtar som jag själv tyckt att var definitivt färdiga, men så har gänget här vässt yxorna och dragit igång motorsågarna och fällt min låt, nåja lite överdrivet skrivet men hoppas du fattar vinken.

Så det är bara att skruva vidare, åtminstone tills du själv kan titta dig i spegeln och säga "Nu e den färdig"  :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar melodin som samtidigt påminner om något, kommer inte på vad i reffen där, säkert nåt sextiotalstjosan så det är glömt och begravet   :D. Verkar som tonarten är lite hög för sångaren. Gitarren dominerar för mycket som sagt. Psykedelisk orgel som flippar ut lite gillas. Saknas bättre ljudkvalitet, schyssta till sång och gitarr. Trummorna låter väldigt bra, utan att vara kännare påstår jag det. Och yes kan tänka mig att lyssna på detta när den är klar. Lycka till!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves