Kontrollrummet

Mr G - Nytt ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har skrotat mitt gamla ljudkort och köpt ett nytt (Focusrite Scarlett2i4) - här är ett litet test (hyfsat grovt och råmixat).
Tankar?
Sjunga någon?
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Ploj_2016_Vinter2A_100BPM.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra ljud sköna riff i låten kanske tycker att trummorna är lite väl på men det kan försvinna med en sång till. Ingen melodi dyker upp direkt men nästan typ - så fler lyssningar krävs.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra ljud sköna riff i låten kanske tycker att trummorna är lite väl på men det kan försvinna med en sång till. Ingen melodi dyker upp direkt men nästan typ - så fler lyssningar krävs.
Trummor kan man alltid ändra på - kör hårt vetja ... eller någon annan om Eddi inte vill :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag skulle kunna kopiera och klistra in Eddis kommentar här, håller med om allt!  :D
Nästa år ska jag också uppgradera studion med både nytt ljudkort och en ny efterlängtad dator, längtar(sparar), här är det både glapp och lagg, trist att jobba med, men en får kämpa på ;) Är du nöjd med ditt ljudkort så här långt? Vad gick du på när du bestämde dig?
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag skulle kunna kopiera och klistra in Eddis kommentar här, håller med om allt!  :D
Nästa år ska jag också uppgradera studion med både nytt ljudkort och en ny efterlängtad dator, längtar(sparar), här är det både glapp och lagg, trist att jobba med, men en får kämpa på ;) Är du nöjd med ditt ljudkort så här långt? Vad gick du på när du bestämde dig?
Tackar
Du kan oxå sjunga om du kommer på nåt - bara att passa på - först till kvarn :D

Jag gick på recensioner och att kortet grejade/hade allt jag ville ha med ingångar och utgångar för vanliga sladdar (gurasladdar/micksladdar och midi) - å så skulle man kunna ställa in volymen på det instrument man spelar in separat och en volym för resten av musiken. Dessutom spelar priset alltid en roll :D
Men nu slipper jag lagg och latency mm - bara att rocka på m.a.o.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra ljud sköna riff i låten kanske tycker att trummorna är lite väl på men det kan försvinna med en sång till. Ingen melodi dyker upp direkt men nästan typ - så fler lyssningar krävs.

jao, håller med =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Henric

Låter gött - alltid svårt för att inte säga omöjligt att spika mixen innan sången är inspelad - i detta skede skulle jag vilja ha ner sologuran som har ett grymt gött ljud något, ligger lite ovanpå tycker jag! Kan säkert bli hur bra som helst med en bra text och lite sång!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra ljud sköna riff i låten kanske tycker att trummorna är lite väl på men det kan försvinna med en sång till. Ingen melodi dyker upp direkt men nästan typ - så fler lyssningar krävs.

jao, håller med =)
Oki Tack

Låter gött - alltid svårt för att inte säga omöjligt att spika mixen innan sången är inspelad - i detta skede skulle jag vilja ha ner sologuran som har ett grymt gött ljud något, ligger lite ovanpå tycker jag! Kan säkert bli hur bra som helst med en bra text och lite sång!

Mvh Henric
Ja så e de - därför är den bara grovmixad. Guraljud mm anpassas bättre senare när alla instrument/sång finns på plats

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!