Efter visat intresse i den
här tråden tänkte jag sätta ihop ett kit till Gyraf SSL stereobusskompressor.
All info om bygget finns här:
Gyraf SSL och här:
Prodigy-Pro SSL meta.
En snabb skiss på kostnadenmönsterkort: 130
SC kort: 30
vu meter: 120
THAT2180: 140
låda: 500
trafo: 160
xlr kontakter: 120
övriga komponenter: ca 500
=1700
+ frakt och viss moms≈2000
Så det blir isåfall ca 2000kr per stereoenhet och då ingår allt som behövs inkl. färdigborrad 1HE racklåda med screentryck samt strömtrafo, rattar, kontakter o.s.v. Nu är det bara en ungefärlig skiss och kostnaden brukar ju alltid vilja dra iväg varteftersom..men det finns en viss marginal.
Det finns en snubbe på Prodigy-Pro som tillverkar racklådor till olika populära projekt bl.a. SSL kompressorn. Tänkte att det vore smidigt att köpa av honom. Kostar 55€ plus frakt och ser ut såhär:

Gain mätare är ju viktigt.. Vad tycker ni om den här, finns med blå eller vit belysning:

Det är samma mätare som Behringer använder i vissa produkter.. Men den är rätt snygg faktiskt och billig. Tyvärr är den såklart inte superlinjär över hela mätområdet. Men enl. folk som provat den så mäter den bra mellan typ 0 till -8 dB. Så vi får ta ställning till om vi ska ta en 3-4ggr dyrare Sifam mätare istället..eller om den duger.
En annan sak är en "ny" sidechain funktion som man kan bygga till på ett separat kretskort. Jag har inte riktigt koll på den än men vad jag förstår så innehåller den bl.a. högpassfilter samt möjlighet till extern sidechain. Verkar ju användbart. Finns att läsa om här:
http://www.prodigy-pro.com/forum/viewtopic.php?t=16113Vad säger ni? Vilka är på?
Okej, uppdaterar en lista här vilka som är intresserade:HomoNeophilus *
ake *
flintan *
tsmalmbe *
Zyan *
Osse 2st *
Jonkan 1,5st * (
khz)
Baltazar 5st * (
khz)
Ampster *
Stolle *
negroj9 *
John *
* dom som är betalade och klara får en stjärna
Ny tidsplan, se inlägg på sidan 2 (sidnr stämmer inte för er som ändrat antal inlägg per sida).
« Senast ändrad: 22.11.2007, 12:08:51 by Zyan »
http://soundcloud.com/samsas-violin