Kontrollrummet

I valet och kvalet CUBASE el SONAR

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej alla musikvänner! :D

Jag vet inte om jag skriver denna tråd i rätt forum eller om den skulle stå under annan rubrik??  Ni får väl slänga ut mig eller omplacera frågan om den är fel.

Det jag funderar på ( liksom många andra) är: (inför köp---har jobbat i flera progam + hittar rec-knappen)

Vilket program Cubase 4 eller Sonar 6(Producer) ger mest för pengarna?

-- bortse från att många använder Cubase (lätt att få råd av andra)
-- se mera till stabilitet, kvalitet på medföljande effekter, syntar......
-- bra tillvalsmöjligheter..
-- lätt att lära sig + smidigt att jobba med

Jobbar mycket med att arra för orkester + kör och "fuskskapar" då större kör genom flera pålägg av en enkelkvartett.
och på detta vis kan jag testa kör-arr som är 7-8 stämmiga (för större kör + orkester). Det är detta jag skall ha programmet till.

Man får ibland en känsla av att SONAR behandlas lite "styvmoderligt"  i tidningen Studio (är det bara en känsla ..... ;) eller anses det vara sämre...eller finns det  andra saker som styr att detta program inte får någon plats......??)
Alla andra större program har egen genomgång i varje nummer av olika råd och trix MEN inte SONAR.

Beror detta på att Sonar är ett sämre program eller varför är det så????Går man utan för landet (inte minst i USA) så är ju, som alla vet, SONAR stort
VARFÖR INTE I Sverige?????

Jag förstår att valet --mellan Cubase och Sonar -- är lite som att välja mellan SAAB och VOLVO ....MEN det måste ändå finnas faktiska och viktiga skillnader som avgör vilket märke man till sist väljer.

Skulle vilja ha era synpunkter på VAD som gör Cubase 4 eller Sonar 6 (Prod) till det bästa valet ---- och varför ni tycker så.
Ha det gott alla

Legato
« Senast ändrad: 04.03.2007, 14:14:27 by Legato »


Utloggad P3t3r

Nu kan jag inte göra någon jämförelse mellan de två programmen, eftersom jag knappt har sett Cubase på vykort ens.  :) Men jag har kört Cakewalk/Sonar versioner sedan Cakewalk Pro Audio 2.0 och har aldrig ens funderat på att byta. Det har alltid funnits det jag har behövt, och när nya roliga funktioner dyker upp vid varje uppgradering så behöver jag dem också.  :D Allvarligt talat. En del läser Expressen andra Aftonbladet, några båda. Ladda hem demoversioner och prova. Se vad du trivs bäst med. Hjälp finns att få till de båda programmen.
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Finns det demoversioner av cubase?
Jag har aldrig hittat någon.



Utloggad P3t3r

Finns det demoversioner av cubase?
Jag har aldrig hittat någon.

Det tog jag för givet att det fanns... Här finns iallafall en demo av  Sonar 6
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Finns det demoversioner av cubase?
Jag har aldrig hittat någon.

Det tog jag för givet att det fanns... Här finns iallafall en demo av  Sonar 6
Jo den har jag provat, men har inte lyckats hitta någon till cubase, men kanske är jag som är dålig på å leta.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Enligt herr Olsberg så är enda anledningen till att Studio inte har några tips för Sonar att de inte har någon person som är tillräckligt kunnig i det programmet.
Men jag håller med om att det ändå känns som att de behandlar det lite konstigt ibland (t.ex. står det i den där guiden längst bak i nåt av de senaste numren att Sonar 6 är för proffs medans Cubase 4 är för alla... :blink: ).

Jag har testat Cubase vid några tillfällen (för läääänge sedan och lite "nyligare" SX1 eller SX2), och förutom att Cubase och Sonar ser lite olika ut och har sina funktioner "gömda" på olika ställen, så verkar de i mina ögon väldigt likvärdiga rent funktionellt. Och när då Cubase kostar närmare 8,000kr och man kan få tag på Sonar via  uppgradering för ~3,000kr så är det väl inte så mycket att fundera på... B)


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Tjena!

Jag har jobbat flera år i Cubase fram tom sx2, provade sx3 innan jag hgelt gick över till Sonar. Före Cubase körde jag Logic innan det blev exklusivt för Mac.
Jag tycker att Sonar är mycket mer intuitivt att jobba med. Visst grejar båda programmen att leverera en kanoninspelning! Men det handlar om så mycket mer, arbetsflöde, smarta funktioner och bra support inte minst. Midiediteringen i Sonar är inte lika bra som den i Cubase, men förövrigt tycker jag att Sonar slår Cubase helt klart! De medföljande pluggarna och instrumenten håller mycket högre klass än de som följer med Cubase tex.

MVH
/Johan
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tjena!

Jag har jobbat flera år i Cubase fram tom sx2, provade sx3 innan jag hgelt gick över till Sonar. Före Cubase körde jag Logic innan det blev exklusivt för Mac.
Jag tycker att Sonar är mycket mer intuitivt att jobba med. Visst grejar båda programmen att leverera en kanoninspelning! Men det handlar om så mycket mer, arbetsflöde, smarta funktioner och bra support inte minst. Midiediteringen i Sonar är inte lika bra som den i Cubase, men förövrigt tycker jag att Sonar slår Cubase helt klart! De medföljande pluggarna och instrumenten håller mycket högre klass än de som följer med Cubase tex.

MVH
/Johan
Hur tycker du Sonar fungerar i inspelningssitutioner, låt säga med många tagningar, omtagningar etc?


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Inga problem med omtagningar osv. Du kan välja att den vid loopad inspelning stackar upp tagningarna på samma kanal. Sen är det bara att klippa och klistra om man vill. Det många Cubaseanvändare har svårt för i början, inkl mig själv, är att om du dubbelklickar på audiofilen får du inte upp ett audioediteringsfönster. Det görs genom att maximera själva kanalen där överskådligheten kan vara ett bekymmer innan man vänjer sig.


MVH
/Johan
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Med tanke på att Cubase SX4 kostar så gott som 8.000:- så skulle jag nog fundera på att skaffa bättre hårdvara.. Mac OS X  och då få Garageband på köpet.. Sen skulle jag nog fega in på Logic express och för att om det inte räcker uppdatera till Logic Pro.. Men men det är jag det.. SX har sin starka punkt på att det är väl supportat.. Men så jäkla "hot" är det inte. Man får som sagt mycket för 8.000:-.. Har du ens sett Traktion 3? http://www.mackie.com/products/tracktion3/splash.html Billigare och mer snabbjobbat än nånting annat jag sett.. Funkar på så väl PC som på Mac ;)


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Sonar har inte latencykompensation för externa effekter, Cubase 4 har det.
Det var det som fick mig att välja Cubase.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Sonar har inte latencykompensation för externa effekter, Cubase 4 har det.
Det var det som fick mig att välja Cubase.
Har du haft problem med det?
Max 300; tecken återstår


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Ptjaa, (vilken fråga..) när jag bestämde mig för att lämna Logic 5.5 och visste att jag ville använda mig utav mina externa burkar kändes det rätt viktigt i valet av sequencer, ja.
Dolphins are gay sharks.