Härligt lugn låt som passerar skönt till frukost. Vet inte vad du sjunger om men det låter bra. Fattar inte hur du och en del andra så lätt (som det verkar), får till texter så det låter seriöst och bra. Jag fastnar ofta på att jag saknar en story vad texten ska handla om.
Efter andra lyssningen kommer jag på att vocodern skulle ge riktigt bra effekt i en eller flera kommande låtar från dig, om den inte är med hela tiden utan på valda delar. Kanske i refräng eller vissa rader, i något stick eller en brygga eller testa gärna att ha en stor kör bestående av dig och flera vocoder-dig, som kommer in på mågot ställe där en låt är tänkt att lyfta (del av refräng?)!
- Roffe H:
Vocoder, kan man se som en "mjukvara", som använder ett ljud t.ex. från en synt som kan spela en melodi och den ska bära med sig ett spår med sång, så att resultatet blir en blandning av båda. I prakiken behöver man inte ens sjunga melodin då man framför texten, det räcker med att läsa texten i ett och samma tonläge, melodin som texten får - på detta spår - är den melodi som spelas på synten.
Ja, låten är tänkt att passa bäst till äggröra och bacon, men funkar nog även till fil och müsli!

Texten handlar om reflektioner över en tidigare relation, saknad av densamma, samt vilsenhet i nuet.....typ.

Svårigheten med framför allt svenska texter tycker jag är att hitta en symbolik i språket som inte är för pretentiös,
men ändå lämnar utrymme för personliga tolkningar. Är man för rak och detaljerad blir det lätt pekpinnar och ofta tråkigt.
Tror inte att man måste ha en "story", utan det räcker långt med lite funderingar som passar låten stämning.
Med engelska texter tycker jag man lättare "kommer undan" via kända fraser och uttryck och tillåts vara mer "flummig".

Även om man har en story kan det vara svårt att komma på tillräckligt många intressanta formuleringar som också passar in i versrytmen...
Cykeln (Stefan Ohlsson) är en som jag tycker är väldigt duktig på att hitta ord och formuleringar som funkar och är tänkvärda.
Tack för din feedback Max och roligt att den kanske bidrog till en lugn frukoststund!
/Asti