Gjorde ett nytt försök, där jag spelade in samma bakgrundsljud på två olika spår, men utan sång på båda.
När jag sedan fasvände det ena spåret och spelade upp båda återstod ändå ett svagt men tydligt bakgrundsljud!
Nu hade jag exakt samma förutsättningar vid båda inspelningarna, eller i alla fall så exakt jag kan bli....
Ok,
Men om arret är klart kanske det är värt det? Kanske ha väldigt lite diskant i högtalarna vid inspelning.
Måste testa detta också nån dag känner jag nu. 
I ett färdigt, lite större arr kanske man inte hör "resten" från en mikrofoninspelning. Det tål att testas.
I låtarna jag brukar göra har jag ofta 3-4 akustiska gitarrer och ca 5 sångspår (3 kör och 2 lead), alltså ca 8-10 mikrofoninspelningar.
Om man måste göra ett fasvänt spår för vart och ett av dessa blir det ju lite omständligt....
Summan av "resterna" blir troligen då också rätt märkbar. Om man bara ska ha ett fasvänt bakgrundsspår måste man mute-a alla
tidigare gjorda mikrofoninspelningar vid varje ny mikrofoninspelning och sedan göra ett fasvänt spår med enbart bakgrunden...?
För närvarande använder jag hörlurar på låg volym och fetvadd i öronen vid mikrofoninspelningar. All övrig inspelning och mixning
gör jag via monitorer. Om jag är försiktig och kan ransonera inspelandet tror jag att det inte behöver förvärra hörselskadan.
Det var bjurte som tipsade om att han gjorde så. Jag är väldigt tacksam för alla som engagerar sig och kommer med tips och råd!

/Asti