Kontrollrummet

Balanserat till obalanserat till va?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Jag håller på och bygger en studio utanför örebro och ska snart dra audiokablarna. Ett frågetecken har dock uppstått som jag är övertygad om att någon på forumet kan hjälpa mig med. Inne i liverummet kommer det att sitta boxar med xlr-kontakter som denna. Från dessa kontakter går det sedan sån här kabel till en jackväxel inne liverummet (I liverummet finns nämligen flera såna här boxar och då vill jag inte behöva ha så himla många kontakter på jackväxeln inne i kontrollrummet. Därför har jag en jackväxel i liverummet också). I den jackväxeln sitter det såna här kontakter som jag sedan jackar in till kontrollrummet med likadan kabel som tidigare. Den jackväxeln består av en eller flera sådana här De patchkablar jag kommer att använda gör jag själv av samma kabel som allt annat och löder på stereo-tele-kontakter.

Har jag missat nåt här nu eller verkar allt vara som det ska?
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Var kommer den obalanserade signalen in? Såg bara balanserad kabel och kontakter.
Ett tips är att låta jackväxeln i liverummet vara XLR istället. Tele-patchar kan bli lite glappiga efter ett tag, vilket är synd när man jobbar med fantommatningen på.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Är det inte lite dumt att köra fantommatade micksignaler via tele patch'ar? Det blir ju ojämn belastning + kortslutning varje gång man drar i/ur en telekontakt..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Ja, som sagt, jag ser heller inte någon anslutning som är obalanserad i dina länkar. Men det kanske jag missat...

Hur som helst, jag skulle defintitivt INTE blanda in telejackar/TRS i patchbayar i sammanhanget mikrofoner. Det är som predestinerat att ställa till det för sig.

XLR för mickar alltså...


edit: syftningsfel, meningsbyggnad...
« Senast ändrad: 18.09.2007, 23:31:29 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

tumme ner för fantomen i tele.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Okej tack för svar. Då kommer ett par följdfrågor

Behöver jag ha obalanserade anslutningar?

Och klarar sig inte fantommatningen i tele-kontakter? Jag kommer att köra på ett RME HDSP 9652 som är kopplad via adat till en Behringer ADA 8000. Därifrån finns sedan ADA 8000:s ingångar och utgångar representerade i jackväxeln. Funkar det alltså inte om jag har fantommatning?
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad tsmalmbe

Behöver jag ha obalanserade anslutningar?
Balanserade teleingångar klarerar obalanserade pluggar i 99% av fallen.

Och klarar sig inte fantommatningen i tele-kontakter?

Vissta klarar den sig. Det är ju galvaniska kontakter. Men. XLR är planerat att ha fantomen, och vid ikoppling händer inget illa. Då du kopllar i en balanserad tele, kortsluter du T, R och S vid något skede. Nice, med 48V i tråden. För att inte tala om det när någon i misstag kopplar i en gitarr i 48V. Eller en synth. Så ja, det fungerar fint om du

1. Aldrig lämnar fantomen på då du kopplar in micken
2. Alltid övervakar vad  som kopplas in, när och hur
3. Aldrig glömmer något
4. Aldrig låer någon annan koppla.


Jag önskar dig lycka  på färden, och bra försäkring :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.