Först: Problemet med ändring är att slutresultatet måste vara betydligt bättre än den nuvarande situationen, för att kunna motivera det att vi måste genomleva en övergångsperiod då situationen troligen bara är komplex och konfunderade. Jag är inte med på att testa något nytt, om det inte åtminstone i teorin kan visa sig vara en märkbar positiv ändring.
Sedan: Ändring i hur vi skriver nåt eller om vi kallar nåt demo eller låt eller utkast eller uppkast eller inkast kvittar egentligen. Det som markerar hur stor ändringen är, är om vi skall ha någon slags nytt kvalitativt begrepp bakom det hela kring låtarna.
Såsom det är nu, kan inte färdiga demon kallas färdiga låtar, eftersom dessa "färdiga" demon bearbetas i 10-15 versioner (ingen skall känna sig specifikt träffad - detta är ett faktum jag uttrycker, inte kritik). Således att i nuläget kalla färdiga demon färdiga låtar, vore att konfundera det nuvarande i mitt tycke fungerande systemet, och framförallt inte göra det något klarare och tydligare.
Vi har ju haft en skriven regel om att materialet bör vara färdigt i färdiga demon. Men det har varit helt klart att det är OK att uppdatera sina låtar enligt kommentarer.
Personligen kunde jag önska att flere användare, som har verkliga färdiga låtar skulle göra "nätsläpp", och publicera sina låtar "på riktigt". Det skulle underlätta att hitta dem också. Nu har vi ju avdelningen färdiga skivor, som understöder detta. Färdigt material ligger t.ex på KR's server, och där finns ju en player etc. Det kräver "det där lilla extra" att få ihop ett nätsläpp givetvis, men då har ju också upphovsmannnen visat att materialet är klappat och klart, och lyssnaren vet att under denna avdelning hittar man sådant som man på riktigt laddar ner och lyssnar på. GIve some, get some liksom.
Kanske då en ny avdeling som någon föreslog? Men skulle det inte öka komplexiteten på det hela? Alster, demo, låt, skiva. Vem gör det kvalitativa avgörandet när man är över gränsen till "nästa avdelning"? Krångligt tycker jag. Kanske vi borde ha en jury, eller röstning på vilka låtar som är tillräckligt färdiga för att flyttas av en moderator in i färdiga låtar, och på så sätt få ett ställe där vi sparar och har (enligt någon norm) kvalitativt högklassiga låtar som är färdiga å riktigt.
Så som jag ser det är principförändringen i högsta grad stor. Textändringar, utan principiella ändringar anser jag vara en mindre grej. Men med textändringar ändrar ju inte själva principen hur vi egentligen ser på saken. Eller gör den det? Får vi automatiskt mer "färdigt" material under färdiga avdelningen om vi kallar det låtar istället för demon?
I nuläget kan jag inte lova att öppna uppladdning för alla inom halvfärdiga demon. Inget problem att öppna det för någon, men det skulle säkert anses vara diskriminerande. Å andra sidan finns det säkert fortfarande många som hellre vill ha fullständig kontroll på sina låtar, vilket man ju har lättast då man har filerna på egen server. Problemet som ligger bakom det här är givetvis mängden av dataöverföring, som skulle ökas ganska mycket då det skulle vara fritt fram att ladda upp nya versioner och snuttar. Dataöverföring kostar pengar, och kan i värsta fall betyda att jag hamnar konkurennsutsätta serverutrymmet och det kunde betyda en flyttning (i sådant fall skulle jag själv få stå för allt arbete kring det). Regler och instruktioner kunde ju lösa en del, men jag är inte intresserad av för mycket "storebror" kring hur det här skall fungera.
Hjälp mig lösa mina problem kring det här, så löser jag nog era.
Deal?

Allt gott, och livlig diskussion.