Snyggt arrat, även om jag personligen skulle föredra ett mindre bombastiskt stråkarr. Sångaren har en vacker ton och textar föredömligt, men vissa vokaler sticker ut på ett oskönt sätt ("viindens" tolkar jag som resultat av ett överdrivet textande (inte ofta man hör för
mycket textande...

), "kvääden" + några fler ä-ljud låter mer dialektalt). Och när nu sångaren textar så bra reagerar man på att k-ljudet försvinner i alla "och". Men detta är anteckningar i marginalen. I det stora hela har ni fått till ett njutbart framförande och arrangemang!

Sen en personlig reflektion kring psalmen som sådan: Den sjungs oftast just så här, med de tre första verserna, men jag skulle vilja uppmana er att titta på de två återstående verserna som står i psalmboken. Tar man med dem (eller lägger till vers 5 bara) får man ett mycket mer positivt avslut på psalmen, just som af Wirsén (som skrivit texten) troligen tänkte sig, i stället för att sluta när psalmen är som mörkast...
Just det, en liten felläsning har smugit sig in: det ska vara "nådes-under", inte nådes-stunder". Lätt hänt...

« Senast ändrad: 09.06.2016, 11:42:11 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare