Med risk för dum fråga: vad har ändrat sedan sist? Lättare att göra analytisk lyssning om man vet lite bakgrund.
Spontant, basen bumlar fortfarande, och i lurar så strider den dessutom med din röst, som också är väldigt låg. Trycket kommer från helheten, inte från bumligheten, så jag tror int du behöver vara rädd för attt förlora något genom att skära och gröpa lite i basen.
Idé, som jag hade som jag alltså inte troligen hinner genomföra: ta fram lite grejer och spela på dem, för att få lite mera "ostatiska" perkussiva element. Ta fram en akustisk gitarr, lägg den i famnen och håll micken mellan knäna och så dunkar du in en rytm, som du svagt mixar in i bakgrunden. och så något som skramlar, ickesamplat alltså. Sätt risgryn i en tupperwareburk och ställ dig en meter från micken och skramla in det. Kunde göra stämkningen mera autentisk och levande. Dessutom är det skoj, och du kan ta med fru/barn/grannar i detta festspel.
En ylande hund sku heller inte vara fel, så har grannen hund så tar dom den med och så spelar du in den också. Det kan ersätta virveln som "höjningsmoment".