Kontrollrummet

forgiven-karl -Wernborg

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En låt som jag snickrat på ett tag och kanske inte helt nöjd med trummor och dyl...tar gärna emot konstruktiv kritik på rubbet...

En ny version med en av forumets vassaste gitarrister Wernborg....en del andra ändringar är gjorda också....kom gärna med kritik

forgiven

forgiven ny version

forgiven med gitarr-Wernborg
« Senast ändrad: 02.10.2007, 22:06:39 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mitt i "produktion av egen musik" hoppar jag in hit. Oj så lugnande. Skulle gärna se en mer framträdande bas. helst ståbas med lagom mycket strängljud, aknske än mer softa vispar. kaggen låter lite "flofp"-trist. passar inte riktigt kanske sänka den lite och upp med resten?

Men shit vilken stämningsfull låt. Om trummorna fixas så är jag genomnöjd.

vackert.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej karl.
Vacker liten sak,as snyggt piano..Trummorna ligger så lågt i ljud bilden så jag hör dom nästan inte...Kanske är lika bra då jag och trummor inte riktigt går överens :D..Fantastisk sång,snygga stämmor.
Nånstans där långt bak hör jag en ansats till lite små jazziga drums..Höj dom lite..

Mycket fin låt,drar du upp drumsen så är du hemma.Pianot var riktigt bra.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamen, den genren behärskar du Karl!

Jätte skön låt, och håller med Emu att den blir ännu skönare med ståbas och trumfixet.
En så personlig o skön röst att man ryser när man lyssnar, särskilt stämmorna som sitter till tusen!

Nåt smått som distar och några aningen sura toner från pianot, men det vet du säkert själv om redan ;)
Svårt att får allt tajt ien så långsam låt.

Skönt att lyssna både spel o text! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackar för lyssningar...Emu, Hm och mahan....verkar som jag får greja vidare med trummorna och ev. basen....ska lyssna lite till....men kul att ni verkar gilla  B) / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar dina jazziga ballader, stark melodi, nästan som ledmotivet i en storfilm. Snyggt komp (piano, bas, trummor) men orgeln tycker jag är lite jobbig när den ligger på hela tiden. Sången snygg som alltid, något ansträngd i de högsta tonerna men det ger också intensitet åt låten. Kommer nog att nynna på den fina grundmelodin ett bra tag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar i laptop (igen!!) så mixen kan jag inte säga mycket om. Låter bra här i alla fall.

Låten tycker jag stundtals är lite svår att få grepp om. Temat, där delar är lånat från någon av Mumintrollsignaturerna är bra.

Får nog lyssna några vändor till innan den sätter sig.

Överlag, bra!  :)


jay thomas

  • Gäst
Otroligt mysig låt! Tända ljus och mysa genren. Ståbas, javisst. Ståpäls, absolut!


DåligtGehör

  • Gäst
Ähum... man måste inte ha trummor på varje låt.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Mumin??? :rolleyes: tycker mig ha koll på den genren  :P kan du precisera närmare, vore roligt att höra B)/karl
Lyssnar i laptop (igen!!) så mixen kan jag inte säga mycket om. Låter bra här i alla fall.

Låten tycker jag stundtals är lite svår att få grepp om. Temat, där delar är lånat från någon av Mumintrollsignaturerna är bra.

Får nog lyssna några vändor till innan den sätter sig.

Överlag, bra!  :)

equality....jazzballad? Ja det kanske det är? funderar på att släppa omtaget i breaket och bara köra en gång...låten blev ju över 4 minuter  :unsure: tack för lyssning


Jay thomas...nice att du gillar

Dåligt gehör....du har rätt men på denna ville jag ha trummor med lite laidbacked vispfeeling så ska försöka komma närmare det stuket....tack för lyssning /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan inte komma på orden, men hör melodin i huvudet på finlandssvenska . ....... ska leta lite.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mumintrollets visa

Inte den versionen som hörs i mitt huvud, men melodin är ju densamma.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Got it....:) fast andra harmisar är det ju...men säkert något undermedvetet i mig kanske.... :unsure: B)men du har helt rätt melodin är den samma B)(problem med stim??)  :unsure: :lol: :unsure: B)
Mumintrollets visa

Inte den versionen som hörs i mitt huvud, men melodin är ju densamma.
:unsure:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Äsch. Jag menade att melodin är densamma som i muminoriginalet, inte som i din låt. Bara lite likt.

Skit samma. Nu släpper vi det. Din låt är bra utan fåniga jämförelser.  :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Absolut...lite impad ändå att du hörde den melodin igenom mina harmonier och jag har inte reflekterat över det på något sätt och hade jag gjort det så hade det inte blivit någon "forgiven"......kul att du tycker den är bra iaf.../  karl  B)
Äsch. Jag menade att melodin är densamma som i muminoriginalet, inte som i din låt. Bara lite likt.

Skit samma. Nu släpper vi det. Din låt är bra utan fåniga jämförelser.  :D
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker också det är skickligt att uppfatta likheten i melodierna men för mig är det totalt två helt olika låtar där bara vissa toners inbördes relation stämmer överens. De förmedlar helt olika stämning och mening naturligtvis och det räcker långt. Visst är det lite av låtmakarens nesa om man nu tycker sig ha uppfunnit hjulet och upptäcket att... Själv har jag varit där många gånger senast häromdan då jag klockrent körde något mellanparti från Cues I am burnin (Anders Mellander låt till TV-serien Glappet) vilket döttrarna snabbt och obönhörligt avslöjade. Skitjobbigt klockrent plagiat helt enkelt!  :P
Men du är ljusår ifrån det så gör klar denna jättesnygga sak!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanske beror det på total avsaknad av bas i mina laptophögtalare  :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Dåligt gehör....du har rätt men på denna ville jag ha trummor med lite laidbacked vispfeeling så ska försöka komma närmare det stuket....tack för lyssning /  karl

Du är forgiven  ;)  fick dock bara en rättstark känsla av att den klarar sig minst lika bra utan och har man redan trummor på alla andra så kan det vara pricken över i ibland att avstå.. Din låt, dina vispar  :)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite mer instrumentalt intro hade varigt fint. versen lite för söderkåkar känsla inte helt i prick. reffen funkar men veren hum ..:)
tycker att din röst är underbar men ge den lite mer o jobba mot i slutet ,, driv upp det lite mer .. el gura .
trummorna hänger inte riktig med i känslan sista delen kanske jobba på lite mer o tona ner pianot där..
blir lite statiskt ... kanske gå mer åt det syntetiska hållet med lite djupa syntbasar o glitchade samplingar..
god but not great,,

tony
att leva är att dö


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skön låt det här, man bara sluter ögonen och slappnar av. Tycker jag ofta får en drömmande känsla av dina låtar, fungerar bra när man tänker tillbaka på hur livet varit etc...Förhoppningsvis är det inget man ångrar ;).

Ser inte likheten med mumintrollet. Ja det är väl stört omöjligt att inte likna något. Om jag nu skall leta, vilket man inte skall, så skulle den precis i början aningens likna någon visa Rikard Wolff sjunger i någon film, var det änglagård?

1.48 tonen var det meningen? koola gångar där.

Bra som vanligt, tycker ju den är färdig.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
stajo: säg det i toner och inte i ord.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Dåligt Gehör...ja det är min låt och mina vispar men jag uppskattar verkligen alltid din analytiska förmåga där jag många gånger vägt dina synpunkter och ibland jobbat åt det hållet, det jag gjort nu är att jag  dragit ner kicken så det blir lite mindre bump i låten, har också kortat ner den och lagt en annan orgel..... :unsure: B)tack för lyssningar

ynot...tack för lyssningen...visst kan jag önska ibland att jag hade bättre koll på min röst som ibland funkar ibland inte....söderkåkskänsla??har aldrig hört?ist för instrumentalt intro blev det outro....tnx igen

stajo...kul att du kan vila i det här...allt jag skriver om har jag en relation till även om det inte alltid är självupplevt och visst det blir nästan alltid åt det melankoliska hållet då det ligger mig mer varmt om hjärtat...
1:48 du är inte den första som frågar om det och jag har lyssnat och visst hade det varit OK att gå på höjden och hittat någon annan ton men tror att dom funkar även om en del av dom ligger skumt nära varann.... tack för lyssningen

forgiven ny version
« Senast ändrad: 20.09.2007, 13:16:22 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com


ynot...tack för lyssningen...visst kan jag önska ibland att jag hade bättre koll på min röst som ibland funkar ibland inte....söderkåkskänsla??har aldrig hört?ist för instrumentalt intro blev det outro....tnx igen

menade mest melodiaktigt... kanske lite mer spännande brytande toner...bara för att förtydliga..

mvh ynot
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag laddade hem versionen i första inlägget. Lite jazzigt, salongsmässigt. Trevligt, och mysigt.

Stör mig inte på rösten. Tycker den håller, + att man inte hör att det är en svensk som sjunger.

Helt klart bra låt
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahapp, ny version då....

Av nån konstig anledning så känns denna version alltför slät nu, inte samma intensitet o känsla som då jag lyssnade på första versionen. Gillade den bättre!  :)
Basen e fortfarande lite diffus, känns att den e där men den hörs inte. Och salongorgelns lite klena o pipiga ljud, hmmmm, lite tjockare sound kunde stöda låten bättre.

Men låten e ju fin, snyggt spelat piano. Ett solo med t.ex en "fisljummen" saxofon, eller varför inte även HMikes munspel, kunde sitta in i stämningen och på samma gång ge en kontrast till låten. LÅten behöver nån krydda till, nu låter det lite lixåm julsång på finlandsbåten.



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Första versionen har en närhet på nåt vis som den nya inte har. Osäker på vad det är.

Fimpa bastrumman helt, den är otajt och dessutom onödig i en sån här låt. Väldigt fint piano.

Ta detta rätt, men kan du inte posta en instrumental också? Tror den håller för den.  :)

Håller med Mahan om att ett solo skulle sitta som en sportmössa.















Åhh, jag skulle vilja lägga ett solo på denna.  :wub:


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja ...baskaggen känns väl inte så rolig men tror det ska på nya brushtrummor med lite mer rätt känsla....och första versionen brukar vara mer känsla för mig...jobbar jag för länge så försvinner något på vägen....

//:  karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En ny version med en av forumets vassaste gitarrister Wernborg....en del andra ändringar är gjorda också....kom gärna med kritik


forgiven med gitarr-Wernborg
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Märkligt intro, nåt som går baklänges?  :huh: . Stark låt som nog tjänar på att vara utan trummor eller att de kommer in på slutet. Håller kanske inte med om alla toner i solot som är lite trevande stundtals och jättesnyggt stundtals. Snygg taktfast bas efter solot. Guran otajt och trevande i vä kanal. Fadeout är inget vidare. Hoppas ni inte tar illa upp men förändringarna motsvarar inte mina förväntningar som nog var för höga.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackars e... kanske hade aningen brådis i studion idag men tycker mig höra ett växande reverserat intro som kanske ska hålla på ett tag till... :huh: B) får dra det en vända till...har försökt labbat med sången så den växer lagom igenom låten....jag tycker gitarren funkar och ska kolla tids koderna om gitarren hamnat snett???...tar aldrig illa upp att få kritik.... B)  tackars
Märkligt intro, nåt som går baklänges?  :huh: . Stark låt som nog tjänar på att vara utan trummor eller att de kommer in på slutet. Håller kanske inte med om alla toner i solot som är lite trevande stundtals och jättesnyggt stundtals. Snygg taktfast bas efter solot. Guran otajt och trevande i vä kanal. Fadeout är inget vidare. Hoppas ni inte tar illa upp men förändringarna motsvarar inte mina förväntningar som nog var för höga.  
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp. introt är för kort. kanske lite svepande ljud och lite uppblött reverserande med delayer och reverb. fantastiskt bra stämningssättare.

Jag hör inte otightheten? Möjligen kanske herr W är lite för sonkopisk för låtens bästa ? Efter ett par varv känner jag inte ens det.

Däremot, ett väl avvägt vispkomp, och lite vandrande melodisk bas...:wub:

gitarren sitter som grädde på moset. snyggt. Jag tycker den blev bättre nu...

Slutet. tja. nåt kul av reverserna kanske.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx emu för dina öron...ska fixa lite till....
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wernis otajt?
Ja det är som att svära i kyrkan,men nåt ställe var lite skumt,jag skyller på tekniken.Den hinner inte med :P.Ligger gura spåret rätt?
Som helhet så lyfte låten med guran.Undrar hur mixen skulle må av ett svagt rums reverb med en kort svans runt 4-6% på mastern?

Början är lite skum..det skumma återkommer oxå i slutet..njaaääää..Skippa det! Förstör mer än mystificerar,tycker hela Norrland.

Mvh
Micael


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Mysig låt! Tycker skumheterna gärna får finnas kvar...

Det enda jag tänker på är nån effekt på sången, låter som ett delay en oktav upp eller nåt. Det borde nog antingen vara tydligare och mer som en skum effekt eller försvinna, beroende på vad man är ute efter. Fast jag vet inte... Det är lite snyggt ändå.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack hm och hn...ska greja lite mer och kanske i någon riktning... :unsure: / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se