Jazz
VocaltJohn Coltrane and Johnny Hartman - Mycket fin balladplatta med barytonen Hartman.
Dinah Washington - sings Bessie Smith. Dinah är knappast okänd men ändå.
Frank Sinatra - Songs for Swinging Lovers.
IntrumentaltKeith Jarrett - Standards II, Standards in Norway. Tillför något nytt/extra till gamla fina låtar.
John Coltrane - Ballads. En av det mest underbara balladplattorna någonsin. Coltranes sax glöder här stilla.
Eftersom jag redan nämnt Coltrane om än en av hans mer stilla plattor så tar vi med en av hans kolloboratörer i de friare rymderna Pharaoh Sanders - som bl.a. är med på de underbara Coltrane-albumen Om, Meditations, Ascension.
Pharaoh Sanders - Karma. Med den 32 minuter långa så sköna The Creator has a master Plan.
Alice Coltrane (Jovisst Johns fru) - Journey in Satchidananda. Meditativt, österländskt. Med bl.a. Pharaoh Sanders.
"After her husband's death she continued to play with her own groups, moving into more and more meditative music, and later playing with her children. She was one of the few harpists in the history of jazz. Her essential recordings were made in the late 1960s and early 1970s for Impulse! Records."
Miles Davis - Någon platta med hans fantastiska 60-talskvintett t.ex. Highlights from the Plugged Nickel.
Charles Mingus - Oh Yeah. Fy fan vilket sväng!!! Också sjunger han på några spår.
Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky. Lungt, stilla melodiskt. Haden alltid bra!
Charlie Haden & John Taylor - Nightfall. Stilla och utforskande med bas och piano. John Taylor är speciell och har ett annorlunda spel än många andra jazzpianisterenna. Mycket melodisk och harmoniskt intressant. Faller inte de enkla licksens fälla.
Zoot Zims - A Summer Thing. Glöm inte Zoot! det är inte bara Stan Getz som gäller.
Europeisk jazz lite annat tonspråk och sound...
Tord Gustavsen Trio - Changing Places. Sparsamhet, tystnad, timing.
Terje Rypdal - After the Rain, Waves. Två tidlösa plattor från 70 talet.
Rypdal/Vitous/DeJohnette - Ambient elektroakustiskt jazz från 79.
Jan Garbarek (Ralph Towner) - Dis. Ödsligt kustlandskap utforskas av Garbareks sökande sax utsökt samspelande med Towners 6 & 12 strängade akustistiska gitarrer samt windharpa och mässingsensambel (1976).
Ralph Towner - Old Friends, New Friends. Med bl.a den underbara trumpetaren Kenny Wheeler och cellisten David Darling.
Mina trumpethjältarAlla dessa gör mig helt tokig. Att musik kan vara så vacker , så stark.
Enrico Rava - The Pilgrim and the stars; Easy Living.
Tomasz Stanko - Leosia (med Bobo Stenson!); From the Green Hill. Läs gärna tankar om musik på http://www.stanko.polishjazz.com/
Paul Fresu Quintet - Mèlos. Jo, jag har nämnt den förut och gör det igen!
----
Bland en massa andra lika bra plattor. Ähum förlåt jag tappade fattningen