Kontrollrummet

HDMI till VGA?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej!
Har nyligen köpt en ny dator som har en DVI-ingång och en HDMI-ingång på grafikkortet, ett NVIDIA GeForce 8600GT. Vill kunna köra 2 st skärmar. Jag har dock VGA på båda skärmarna.

Nån som vet om det finns en adapter så att man kan koppla VGA till HDMI?

Har sett att det finns VGA till DVI adapter och DVI till HDMI.

Då är nästa fråga om man kan köra från HDMI till DVI och sen vidare till VGA?

Mvh / Jonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kanske för att jag är småfull nu, men är inte HDMI ett digitalt format!?
DVI kan vara både analogt o digitalt, och VGA är analogt.. beroende på vad det är för DVI bör det gå att lösa DVI-VGA, men osm sagt.. HDMI är jag skeptisk till..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

dvi är digitalt, men i standarden för dvi-porten ingår att där finns analog signal i skilda pinnar. Att konvertera hdmi till dvi gör alltså inte signalen analog.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Tack för svaren!
Ok men om jag fattar det rätt så ska jag då kunna använda mig av HDMI utgången förutsatt att jag skaffar mig en skärm med DVI utgång?
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
...förutsatt att jag skaffar mig en skärm med DVI utgång?
Tror du menar ingång...  :rolleyes:

Om du har en d-sub utgång och en vga utgång på videokortet så är det samma uppsättning jag hade. Och jag minns att det var något man inte kunde ha med dessa adaptrar. Ska läsa i min manual.

Edit:
Verkar som att vga utgången måste till en vga ingång.
Medans dvi (d-sub) utgången kan kopplas till dvi ingång eller en vga med en adapter.
« Senast ändrad: 15.09.2007, 23:15:32 by Zyan »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vga e en typ av d-sub!!! DVI  finns i flera olika "modeller",  varav vissa är digitala och vissa analoga..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
vga e en typ av d-sub!!! DVI  finns i flera olika "modeller",  varav vissa är digitala och vissa analoga..

Men det verkar som min vga endast är analog. Medans den andra, moderna kontakten är både digital och analog.


Utloggad tsmalmbe

vga är analog enligt definition, och pluggen är en dsub - helt som idf säger.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.