Kontrollrummet

Intressant läsning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Jo, Bob Katz är en kille som har en hel del erfarenhet av mixning och mastering.
Kolla in "Articles", speciellt "Level practices" som har med volymmaxning att göra.
Mycket bra läsning att rekommendera!

http://www.digido.com/
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Florian le Sage

  • Gäst
Den är säkert ett nyttigt tillskott i var teknikers hand/bokhylla, kolla även på ebay...själv läser jag en kanonbra bok just nu som rambo tipsade om tidigare: Studio stories*
dä ä bara å köp... B)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
"Mastering Audio" av Bob Katz är väl att betrakta som biblen när det gäller mastering och den rekommenderas ständigt när folk frågar om mastering.

Det man bör veta om boken är att den är väldigt filosofisk i sin uppbyggnad. Den är mer resonerande om vad masteringprocessen går ut på än praktiska handgrepp. Detta beror till stor del på att själva masteringprocessen inte går att sammanfatta i enkla regler eller att låta en masteringburk göra sakerna automatiskt (vilket görs allt för ofta idag). Så en lättläst, "hands on"-bok är det definitivt inte, men man kan i princip inte hitta en bok med lika mycket information och lektioner i hur man skall förhålla sig till mastering.

Dessutom får all "radio ready"-mastering sig en välförtjänt, rejäl spark i skrevet! Bob bevisar att den helt motverkar sitt syfte och borde därför intressera varenda skivbolagsdirektör. Men de tror att "starkare, högre, intensivare" säljer mer. Vilken jävla miss! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra tips....ska kolla!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Bobs bok är Sanningen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Däremot ska man ta hans artiklar (på hans site) om digitalt kontra analogt med en nypa salt.
Dom är skrivna under mitten av 90-talet och det har bara gjort några få justeringar, inte alls aktuella nu.

I hans artiklar skrivna för TC electronix masteringsmakapär finns det ett antal fel också.
Tro inte på allt som Katz skriver. Han är duktig men har ändrat sig ett flertal ggr och värderat om.

Mvh Omni


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Behind the glass av Howard Massey är intressant läsning om man är intresserad av lite mixfílosofi och tankar från stora producenter. Många intressanta synvinklar som för mig skapat många intressanta expriment i studion.

http://www.amazon.com/Behind-Glass-Record-Producers-Craft/dp/0879306149
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Florian le Sage

  • Gäst
Däremot ska man ta hans artiklar (på hans site) om digitalt kontra analogt med en nypa salt.
Dom är skrivna under mitten av 90-talet och det har bara gjort några få justeringar, inte alls aktuella nu.

I hans artiklar skrivna för TC electronix masteringsmakapär finns det ett antal fel också.
Tro inte på allt som Katz skriver. Han är duktig men har ändrat sig ett flertal ggr och värderat om.

Mvh Omni

Riktigt, så här är de med mycket av det som finns på pränt och det ligger en fara i att höja EN man till skyarna på detta vis, precis som på förra forumet, vilken hype egentligen, när det finns MASSVIS av god och intressant och lärorik litteratur av MASSVIS av gamla och nya rävar här och där, var inte så fanatiskt enkelspåriga, OBS ej kritik av tipset i sig...
 B)


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Nä, jag tror inte han är Gud heller, men hans artiklar om K-metering tycker jag är mycket intressant!
Har testat lite att sätta upp lyssningen på det viset och det ligger mycket i det men lite svårt då ALLT annat maxas över max...men man får en helt annan dynamik.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bob må vara en vresig gubbe, på samma sätt som många andra gubbar som varit med ett tag. Men sanningen är att Audiokvalitet aldrig varit så dåligt som det är idag, distortion och klippning för knappast audioupplevelsen mot nya höjder. Trots pissiga plastgrammofoner, skivspelare i bilen, bergsprängare och annat gammalt tjafs.... skivbolagen har aldrig i historien levererat så mycket skivor med förinspelad distortion som idag.
Mp3 är till övervägande del en katastrof, duger möjligen till att testa högtalare, om du inte hör skillnad på CD och mp3...ja då är högtalaren sämre än mp3-komprimeringen.

Vi har tagit CD nivåerna in nåt som det aldrig var avsett för (love you A&R´s) och som det inte finns nån avspelningsutrustning i världen som klarar utan dist. möjligen kan man hoppas att DVD mfl kommer att återställa ordningen.

Vresig gubbe, javisst, men Bob och många andra gubbar har rätt, stoppa tokeriet och nivåracet.

Olle
 


Florian le Sage

  • Gäst
Härligt, det blir lite mer tyngd i detta med ännu en till gammal räv som belyser detta tokeri, jag har ju pratat för saken (emot loudnessbögeriet alltså) och för ljudkvaliténs bevarande rätt länge, hoppas fler och fler inser detta i både tanke och framförallt handling, då först kanske vi kan vända trenden!
 B)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Kanske Florian, men annars får vi gömma oss i samma skyttegrav som dom som varnade för "global Warming" och andra mer betydelsefulla händelser. Om man hör vad som händer, om man kan visa matematiskt vad som händer, och allt för få reagerar........

För första gången har vi en situatuion därdistributören bestämmer vilke kvalitet jag ska lyssna på, oavsett vad jag har valt att köpa för anläggning....

Olle


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ni pojkar kanske skulle läsa Bobs bok i alla fall. Ni verkar vara inne på ungefär samma vresiga spår som han...  :P  Annars kan du låna min , Florian, om du tittar förbi framåt vårkanten!

PS. Stor del av filosofin och kritiken av sönderpressad smörja som Bob beskriver, skriver jag under på utan problem. Sen får boken vara skriven på Hedenhös om så vore. Om någon tycker att dynamik är överskattat SÅ KANSKE VI ALLA SKALL BÖRJA SKRIVA MED STORA, SKRIKANDE BOKSTÄVER: EFFEKTEN KÄNNS UNGEFÄR LIKADANT SOM ATT KOMPRIMERA OCH LOADNESS MAXIMERA ALLT, TYCKER NI INTE DET? PRECIS SOM MED MUSIKEN BLIR DET TRÖTTANDE I LÄNGDEN OCH MAN SLUTAR LYSSNA. (OCH LÄSA ELLER VAR NI MED ÄNDA HIT, TROTS ALLT?)
DS.
;)


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Någon som har läst någon/några av Owsinski's "... Engineers Hanbook"?
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Ni pojkar kanske skulle läsa Bobs bok i alla fall. Ni verkar vara inne på ungefär samma vresiga spår som han...  :P  Annars kan du låna min , Florian, om du tittar förbi framåt vårkanten!

PS. Stor del av filosofin och kritiken av sönderpressad smörja som Bob beskriver, skriver jag under på utan problem. Sen får boken vara skriven på Hedenhös om så vore. Om någon tycker att dynamik är överskattat SÅ KANSKE VI ALLA SKALL BÖRJA SKRIVA MED STORA, SKRIKANDE BOKSTÄVER: EFFEKTEN KÄNNS UNGEFÄR LIKADANT SOM ATT KOMPRIMERA OCH LOADNESS MAXIMERA ALLT, TYCKER NI INTE DET? PRECIS SOM MED MUSIKEN BLIR DET TRÖTTANDE I LÄNGDEN OCH MAN SLUTAR LYSSNA. (OCH LÄSA ELLER VAR NI MED ÄNDA HIT, TROTS ALLT?)
DS.
;)
Lysande illustration!! :)



Florian le Sage

  • Gäst
Här kommer lite överjävla intressant och legendarisk läsning för alla som håller på med ljud:

http://reevesaudio.com/studiothree.html

Kultur och teknikhistoria på top-notch-level=viktigt!!!


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hmmm..kom från ett release=bira party igår  :P och hade väl kanske inte mina mest objektiva glasögon på mig  B)
Bob Katz är en en mycket klok och erfaren man med massor av kloka synpunkter som borde få mer support och uppmärksamhet från folk som verkligen bryr sig. Jag har nog läst allt på hans sight både två och flera gånger för att riktigt förstå och komma in i "tänket".
Faran kan dock vara att man upplevs som innovationsfientlig eller en "det var bättre förr" figur, så är det inte, dagens verktyg är betydligt mer effektiva och användbara.

Man ska nog läsa "gubbarnas synpunkter" just som ett sätt att tänka, ett sätt att närma sig och hantera materialet. Istället för att se det gamla som begränsningar, ska man anamma hur dom tänkte.... och sen länka det det till dagens verktyg och de möjligheter som nu finns.

Ljud refererar i många fall till minnesbilder och sån´t som vi lärt oss (tecknad film, Tom å Jerry, Gråben...) ljud används för att trigga emotions...i musik, som filmljud, på radio...
Det var ju inte så att gamla BBC-sändningar med AM och bandmicar var "bättre ljudkvalitet" än vad vi kan åstadkomma idag, MEN den emotionella minnesbilden av dessa sändningar är fortfarande så stark att man värdesätter programmen. Kanske var det inte alls ljudet som var bra utan programmet och innehållet var så bra så det är det man minns...inte hur det lät....

Olle   


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Någon som har läst någon/några av Owsinski's "... Engineers Hanbook"?

Ja, alla tre!

Mixboken (som han skrev först) är klart bäst om man frågar mig.
Recording-versionen är också bra och matnyttig, men lite överdrivet fokuserad på trummor.
När det gäller Mastringsboken är Bob Katz bok betydligt bättre. Owsinski går mest igenom
teknisk utrustning som man ändå aldrig kommer i kontakt med.

Men det sköna med Handbook-serien är upplägget. Inför varje bok har han intervjuat de
tyngsta namnen i respektive branch, och i andra halvan av varje bok är alla samtalen nerskrivna
ord för ord.


Utloggad Browno

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
  • walla walla
    • Visa profil
Mixing engineers handbook är den bästa studio-litteratur jag har läst hitills. Håller med föregående talare om att intervjuerna i slutet av boken gör den såpass bra som den är. Alltid kul att höra hur de stora pojkarna jobbar...
tjipp tjipp