Kontrollrummet

Harmonica mike/ Skuld fällan..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låt namn:Väder och funderingar(arbets namn) NU SKULD FÄLLAN!
Artist:Harmonica mike
Genre:Det säger jag inte :lol:
Kompositör.Hm
Producent:Hm
Ev,Medverkande:Nope,just me.
Inspelnings år:2007
Format:Mp3
Färdig demo:Nope men kanske lite närmare..

Hej.
Tagit bort låten för ytterligare fix.Lägger upp den igen när allt sitter där det ska...

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 22.10.2007, 18:36:17 by Harmonica mike »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Känner igen ditt sound direkt blues-Micke. Kul att du sjunger på svenska numera, blir så mycket mer levande och kommunikativt. Det var en skön kommentar på gång på slutet och så tar det bara slu......t  :wacko:
EZ-drummer tycker jag du har tyglat bra i soundet. Klar potential!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ursäkta mig, men jag börjar fan i mej bli lite irriterad av att du stoppar låten så snabbt :(
Det går inte att bedöma vare sig låt, komp eller what ever efter en så kort tid :huh:
Kom igen, mer kött på benen :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känner igen ditt sound direkt blues-Micke. Kul att du sjunger på svenska numera, blir så mycket mer levande och kommunikativt. Det var en skön kommentar på gång på slutet och så tar det bara slu......t  :wacko:
EZ-drummer tycker jag du har tyglat bra i soundet. Klar potential!

Equality då:
Ja det haltar ju lite än i låten men det blir nog rätt skönt sväng i slut änden..Jo jag tycker oxå att trumsoundet blev bättre,har skruvat en del som sagt..

Strofen som ska in i slutet lyder.."våra drömmar och pengar kvar"..Kunde inte sjunga nåt mer grannarna...
Men det kommer väl mera så småningom..

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ursäkta mig, men jag börjar fan i mej bli lite irriterad av att du stoppar låten så snabbt :(
Det går inte att bedöma vare sig låt, komp eller what ever efter en så kort tid :huh:
Kom igen, mer kött på benen :)


Jag ber om ursäkt Tokai.
Men jag kunde inte lira eller sjunga nåt mer ikväll,grannarna..Låten är alldeles färsk,men nästan klar inspelnings mässigt.Lirat detta ikväll i brist på bättre sysselsättning..Det ska dit mer sång å en gura sedan är det klart.Så "hang in there mate",det kommer mera..

Sätt den på repeat :lol:

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Men jag kunde inte lira eller sjunga nåt mer ikväll,grannarna

Grannar? Faen, de borde få betala för att höra dig Micke.  :D  Skämtar, men bara lite. Jag har exakt samma situation och vid denna tid kan jag på sin höjd köra lite ackordplock på oförstärkt elgura.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fanken vikken väderrapport!

VA kul att du skaffa dendär basen. Den ger lixåm en våning till i alla dina låtar. Låt basen vandra ännu mer, det lixåm glöms bort hur mycket basen faktiskt inverkar på hela låten. Nu har den en egen "riff", och det låter snyggt!

Tycker att du hittat ett personligt närmande till väderlekstjänsten. Ta med hela Sverige och återkom till hur eländigt ni har det i Boden :D Utvidga till hela Europa, tycker du hittat ett mycket kärt diskussionsämne att göra musik till.
Get on, get on Mikke, get on! ;)

Och nu har du lyckats få EZ riktigt stambaj, låter riktigt fläskigt om det hela.
Släpp in mera piano och orgel, fast jäkligt snyggt har du fått basen o EZ att jobba på tumanhand!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fanken vikken väderrapport!

VA kul att du skaffa dendär basen. Den ger lixåm en våning till i alla dina låtar. Låt basen vandra ännu mer, det lixåm glöms bort hur mycket basen faktiskt inverkar på hela låten. Nu har den en egen "riff", och det låter snyggt!

Tycker att du hittat ett personligt närmande till väderlekstjänsten. Ta med hela Sverige och återkom till hur eländigt ni har det i Boden :D Utvidga till hela Europa, tycker du hittat ett mycket kärt diskussionsämne att göra musik till.
Get on, get on Mikke, get on! ;)

Och nu har du lyckats få EZ riktigt stambaj, låter riktigt fläskigt om det hela.
Släpp in mera piano och orgel, fast jäkligt snyggt har du fått basen o EZ att jobba på tumanhand!


h.  Johan

Joru,det kommer att ös regna och storma när låten är klar,det kanske kommer att höras till Bryssel?.Det får väl bli en sån där gnällig "progg blues"(från 2000-talet) av det hela.Med att vi är lurade undertoner.Jag skyller dock låtens uppkomst på Emulatorn,det var han som tog upp temat i "Längtan".. B)Får väl dedikera den till honom.. :P

Warvicken då:Jo vi trivs med varandra,hon är riktigt fin.Sjunger som en gudinna,fast på en ton så skriker hon friskt..Förstått att det har med akustiken att göra,så hon är utan skuld..Bara det inte går med den som det gick med min snygga acke stålsträngade gura,,Hunden sprang rakt in i den när den stod i gitarrstället och den flög i golvet och halsen gick av.Testade och limma,tyvärr så blev den sig inte riktigt lik.Nu står basen i samma gitarr ställ - huga!
Liite offtopic där,nåväl:Lite mer Walkin´tycker du,tja varför inte.Resten av låten blir ett traditionellt ackords lir via väl beprövade vägar,så lite mer "walkin´" kan ju bidra till nåt positivt.Skall klura ut nåt.

Ez:et då:Ja jag rattade på och plötsligt så lät det så här,tydligen går det att få till med lite tålamod(med reservation för att ni andra håller med Johan,Equality och mig).
Mer skall det bli,so hang in there mate.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 15.09.2007, 13:23:25 by Harmonica mike »


DåligtGehör

  • Gäst
Får mig att tänka på John Mayall. Det är naturligtvis munspelet men också de inledande spelet på pianot. Tänker på vad en inspirerad Mayall gjorde på t.ex. Blues Laurel Canyon. Låten Medicine Man. De jordiga kompet med de dova indianliknande trummorna. En suggestiv ödesmättad stämning.

Jo jag saknar lite sådana vägar ibland vad det gäller färgsättning av dina låtar. Tycker det blir för mycket raka eller ordinära bluesrock-komp. Visst vet jag att det inte är ditt område, men här är det mest bara rösten som utrycker smärtan - och jovisst pianot i början samt munspelet. Men resten bas och trummor struttar mest på. Inget fel i det men heller inget rätt/spännande.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Får mig att tänka på John Mayall. Det är naturligtvis munspelet men också de inledande spelet på pianot. Tänker på vad en inspirerad Mayall gjorde på t.ex. Blues Laurel Canyon. Låten Medicine Man. De jordiga kompet med de dova indianliknande trummorna. En suggestiv ödesmättad stämning.

Jo jag saknar lite sådana vägar ibland vad det gäller färgsättning av dina låtar. Tycker det blir för mycket raka eller ordinära bluesrock-komp. Visst vet jag att det inte är ditt område, men här är det mest bara rösten som utrycker smärtan - och jovisst pianot i början samt munspelet. Men resten bas och trummor struttar mest på. Inget fel i det men heller inget rätt/spännande.

Tjena DG.
Long time no seen?
Kul att du lyssnade på denna.Nu är ju låten under utveckling,så det finns mycket att göra.John Mayall lyssnar jag inte på,kanske är lite synd då du refrerar till honom..Gura polarn har flera J.Mayall så jag skall låna hem några plattor så jag förstår vad du pratar om.Blues är väl mitt område,vad menar du? Är det fills och sånt du efterlyser på trummorna och basen,så är det under utveckling..

Du säger ju att du är jazz lirare,synd att man aldrig får höra nåt.Kanske kan du lära mig nåt i hur man färgar låtarna.Har du fler referenser till Blues/Jazz pianister så tar jag tacksamt emot tipsen.Jag lirar som en kratta men får jag ett halvår till med "rätt" referens ram så kan det nog höjas några snäpp.

By the way,lyssna på "Längtan" där har jag lirat lite jazzigare tongångar - det kanske faller dig i smaken...Du behöver inte gilla mina låtar,tycker det är bra när du kritiserar,det är sånt som utvecklar - annars är risken stor att man fastnar i gamla hjulspår.Och eftersom du tycker att det finns potencial i sång och munspel,så skall jag kämpa för att få upp proddarna till samma nivå spel mässigt.Spelade detta idag till en blues frälst och,ja han gick på knäna av hänförelse och bad mig göra färdigt.Tyckte det svängde nåt ohyggligt - men allt beror ju givetvis på vad man refererar till.John Mayall är en världsartist om jag förstått det rätt,men ett koppel av grymma musiker runt hörnet.Jag får klara mig själv för det mesta,så liknelsen/referensen blir inte riktigt rättvis..Nåväl,jag ska lyssna på snubben så jag vet vad du pratar om..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Avstår från att kommentera munspel och röst -det funkar ju jämt :D

skönt basgång har denna sak. Däremot käner jag att trummor blir lite halvtjatigt efter ett tag.  Kanske skulle ha mera ride-baserat sparsamt i verserna, för att fläska på mer andra gånger.

skulle vilja ha en trevlig hammond på detta också, mest som en matta men med några småinfall med högernäven ibland.


Kan man tänka sig ett fingerspel på riktig bluesgitarr till detta?



Kommer bli hur bra som helst!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Nja min referens till Mayall beror inte på att han är en av de större bluesartisterna och ingen större pianist, han har gjort mycket som jag inte tycker är så särskilt roligt att lyssna på, men den plattan och inte minst den låten hade en särskild prägel. Vad jag ville komma åt var mest det att lite mer gå ifrån "standardkompen" och hitta en mer speciell karaktär. Just den låten var ett exempel på det.

Citera
Har du fler referenser till Blues/Jazz pianister så tar jag tacksamt emot tipsen.Jag lirar som en kratta men får jag ett halvår till med "rätt" referens ram så kan det nog höjas några snäpp.
Jag menade inte att klaga på pianospelet. Tyckte tvärtom att det var rätt fräckt.

Citera
Blues är väl mitt område,vad menar du?
Jag menar att du sagt att trumprogrammering inte är ditt favoritområde.

Citera
Och eftersom du tycker att det finns potencial i sång och munspel,så skall jag kämpa för att få upp proddarna till samma nivå spel mässigt.Spelade detta idag till en blues frälst och,ja han gick på knäna av hänförelse och bad mig göra färdigt.Tyckte det svängde nåt ohyggligt - men allt beror ju givetvis på vad man refererar till.
Så är det säkert. Se bara mina kommentarer som något som kanske i bästa fall kan ge en impuls till något. Men följ vad själv känner. Din vän har ju inte mindre feeling för musik än jag säkert bara andra preferenser och i en annan period. Jag är väl lite tjatig då jag ofta vill vrida till lite på trummor (och bas) bort från standardprylarna.


Kommer inte spontant på någon pianist nu. Just när det gäller mer bluesbaserad musik har jag nog aldrig fastnat för någon pianist. De har alltid varit sångare och gitarrister.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nja min referens till Mayall beror inte på att han är en av de större bluesartisterna och ingen större pianist, han har gjort mycket som jag inte tycker är så särskilt roligt att lyssna på, men den plattan och inte minst den låten hade en särskild prägel. Vad jag ville komma åt var mest det att lite mer gå ifrån "standardkompen" och hitta en mer speciell karaktär. Just den låten var ett exempel på det.

Citera
Har du fler referenser till Blues/Jazz pianister så tar jag tacksamt emot tipsen.Jag lirar som en kratta men får jag ett halvår till med "rätt" referens ram så kan det nog höjas några snäpp.
Jag menade inte att klaga på pianospelet. Tyckte tvärtom att det var rätt fräckt.

Citera
Blues är väl mitt område,vad menar du?
Jag menar att du sagt att trumprogrammering inte är ditt favoritområde.

Citera
Och eftersom du tycker att det finns potencial i sång och munspel,så skall jag kämpa för att få upp proddarna till samma nivå spel mässigt.Spelade detta idag till en blues frälst och,ja han gick på knäna av hänförelse och bad mig göra färdigt.Tyckte det svängde nåt ohyggligt - men allt beror ju givetvis på vad man refererar till.
Så är det säkert. Se bara mina kommentarer som något som kanske i bästa fall kan ge en impuls till något. Men följ vad själv känner. Din vän har ju inte mindre feeling för musik än jag säkert bara andra preferenser och i en annan period. Jag är väl lite tjatig då jag ofta vill vrida till lite på trummor (och bas) bort från standardprylarna.


Kommer inte spontant på någon pianist nu. Just när det gäller mer bluesbaserad musik har jag nog aldrig fastnat för någon pianist. De har alltid varit sångare och gitarrister.

Okej,då förstår vi varandra.Trummorna är ju min akilles häl så är det.Färdiga loopar är ju lite fusk..Lyssnade förresten på Mayall via youtube.den typen av blues och lite vassare har vi lirat en hel del med bandet.Som du säger så var inte orgel/pianot någon höjdrae.Han gjorde rätt saker.Munspelet impade inte på mig och inte sången heller,nu var det ju mest gamla filmer där..så jag antar att utvecklingen gått framåt.En del rätt duktiga musiker runt honom dock..Ska kolla upp plattan du rekommenderade,lite kan man ju snappa upp i bas och trum världen.Som du hör så har jag köpt mig en bas,nu ska man bara lära sig att lira på fanstyget.. :ph34r:

Får väl köpa mig ett trumset så småningom.. :D Skämt där..jag håller mig till basen,munspelet keybordet och sången,då kommer det att funka.Kan nog bli lite gura oxå,så fort jag får nåt annat än nylon guran att lira på,den låter inte bra när man spelar inden..

tack för förklaring och comment.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Avstår från att kommentera munspel och röst -det funkar ju jämt :D

skönt basgång har denna sak. Däremot käner jag att trummor blir lite halvtjatigt efter ett tag.  Kanske skulle ha mera ride-baserat sparsamt i verserna, för att fläska på mer andra gånger.

skulle vilja ha en trevlig hammond på detta också, mest som en matta men med några småinfall med högernäven ibland.


Kan man tänka sig ett fingerspel på riktig bluesgitarr till detta?



Kommer bli hur bra som helst!

Varför blir du sån??
Jag vill ju att du smörar om mitt munspel och min sång.. :lol:   skämt åsido.

Jag har donat ikväll med denna,nu börjar det likna nåt.fixat till fillsen på trummorna och lirat mer bas för att få lite variation i gunget,johan tipsade om mer walkin´bass,nu börjar det bli lite struktur på låten.Däremot så körde jag fast på sången,det brukar däremot inte ske,hajar nada..Kollat lite på orgeln oxå,det var rätt krattigt lirat så det måste in helt nytt.Får jag in en gura så skippar jag pianot.En rivig blues gura på denna,då kommer det att bli nåt definitivt.Däremot så tänker inte jag lira,då skrattar ni i hjäl er..Och det vill jag ju inte,då får jag ju ingen feedback :D

Tack för comment Emu,och för att du tror på låten - det gör jag med :P Speciellt efter kvällens lir..Men det får ni vänta på,måste ragga en gura först..

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
gillar det jag hör - väntar på resten!

Fransan då: Jo det gör jag med,och nu finns det betydligt mera..Det är segt med gurorna,en del ids inte ens svara på mina förfrågningar.. :angry:

Blir väl tvungen att slänga in ett piano solo :D..Polarn får lägga en komp gura.Det lär nog funka.

So hang in there mate,,,skriver man så om kvinnor? ha ha

Mvh
Micael















Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då åker vi igen då..

Ny version längst upp.Donat lite idag,trött i öronen nu så jag behöver lite hjälp med att såga eller hylla prodden - it´s your choice..reserverar mig för slutet och texten - inte klart..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nähä nä..

Då kör vi en bump då - det finns en ny version av denna..

Feeda lite boys and girls..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då åker vi igen då..

Ny version längst upp.Donat lite idag,trött i öronen nu så jag behöver lite hjälp med att såga eller hylla prodden - it´s your choice..reserverar mig för slutet och texten - inte klart..

Mvh
Micael

Ja men det var ju trevligt med en ny version,då skall vi höra hur den låter... :ph34r:

Tack Micael :P

Mvh
Micael


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Alltid trevligt med lite blues!
Vet att denna är postad i "Färdiga" men men...

Ball låt men:
Jag skulle gärna se (eller snarare höra) lite "tajtare" ljudbild i denna. Då menar jag inte tajt spelmässigt utan snarare mindre reverb och instrumenten närmre varandra. Trummorna är väldigt dominerande som är nu och jag är inte överförtjust i trumsoundet. Öht så känns inte instrumenten som de spelar i samma rum och det känns som att det är viktigt för den här stilen.
Hammonden skulle gärna få mer plats, nu ligger den bara och teasar.
Pianosolot är lagom flummigt och jag gillar det faktiskt. Bättre andra lyssningen än första. Bryter av stilen lite. Trummorna i det partiet skulle gärna få spela lite mer. När hihaten försvinner blir shejken (Sheik Yerbouti) väldigt tydlig och man förlorar det där samspelet mellan shaker och hihat som jag tycker ofta är grejen med en shaker. En gammal klassiker som "spela på rajden i solot" skulle kanske inte vara helt fel.
Basen låter lite ostämd också... Men ljudet funkar bra. Lite tryck i det sådär.
Slutet är inte så illa men alla instrument borde vara med på det, framför allt harmonikan...

Men det var ju en färdig låt så jag kanske inte borde sagt nåt, hehe...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses, här sågas det så spånen yr... ;)

Då åker vi...Kan ju nog hålla med HN att lite väl reverbig mix. OCh basen lite ostämd, hörs först vid 2:32.
Däremot gillar jag trumsoundet, hittat fläsk i EZlåddan nu, virveln sparkar gott.

Men den e de nånting som jag inte får tag i, låten e ju en blues men är det harmonierna o basgången som inte går på samma blues spår, eller e rytmen för snabb.  Tror att basen kanske jobbar på lite onödigt mycket, lixåm i rockenrolltakt och resten av kompet kör blues. Pianosolot och munliret får fulla poäng. :)

Här krävs nog ännu en genomgång av detta,
men dom lovar ju i varje fall bättre väder! :D


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Känns som trummorna spelar i ett annat rum...typiskt EZ...svårt...har hört att det finns ett liknande trummprogram som heter addict eller nånting ditåt som skulle vara lika lättjobbat som EZ men sju resor bättre trumljud...kolla in... annars så är det väl en blues som allra mest...med ditt riktigt bra munspel och sång...hör en orgel mullra på i bakgrunden ..fint....pianot ligger lite för naket i början tycker jag kan säkert funka med en gitarr som inte spelar över utan gör sitt job bara....schysst pianosolo....en lite ostämd bas men på rätt väg....

/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alltid trevligt med lite blues!
Vet att denna är postad i "Färdiga" men men...

Ball låt men:
Jag skulle gärna se (eller snarare höra) lite "tajtare" ljudbild i denna. Då menar jag inte tajt spelmässigt utan snarare mindre reverb och instrumenten närmre varandra. Trummorna är väldigt dominerande som är nu och jag är inte överförtjust i trumsoundet. Öht så känns inte instrumenten som de spelar i samma rum och det känns som att det är viktigt för den här stilen.
Hammonden skulle gärna få mer plats, nu ligger den bara och teasar.
Pianosolot är lagom flummigt och jag gillar det faktiskt. Bättre andra lyssningen än första. Bryter av stilen lite. Trummorna i det partiet skulle gärna få spela lite mer. När hihaten försvinner blir shejken (Sheik Yerbouti) väldigt tydlig och man förlorar det där samspelet mellan shaker och hihat som jag tycker ofta är grejen med en shaker. En gammal klassiker som "spela på rajden i solot" skulle kanske inte vara helt fel.
Basen låter lite ostämd också... Men ljudet funkar bra. Lite tryck i det sådär.
Slutet är inte så illa men alla instrument borde vara med på det, framför allt harmonikan...

Men det var ju en färdig låt så jag kanske inte borde sagt nåt, hehe...

Hej Hn.
Håller med om reverberingen,lite för mycket på munspelet bl.a..Trummorna är ju ez,lite svårt att få det som jag vill.Dock har soundet blivit lite bättre.Fills på piano solo delen skall det bli,och givetvis mer instrument på outrot.Jag la en cymbal på munspels solot,och la en "shaker" på piano solot..Samma på bägge,då kör vi på det,bra tips.Basen ostämd,jo jag har bara lirat bas i 3 månader och jag har inte riktigt klart för mig hur en sådan funkar än..har ingen stämmare.Stämt mot munspel,kanske lite slitet munspel..Skall kollas.
Piano solo delen var jag mycket tveksam till,lite fritt lirat utan regler.Några toner surar nog lite,så jag var livrädd för vad som skulle sägas..Kul att du tyckte att det funkade.Byter nog ut det mot ett gura solo så småningom..Eller en kombination mellan gura å piano kanske..lite villrådig nu - då ni är flera som tycker att det funkar..

Färdig låt då..Ja jag har inget server utrymme för mina alster så jag har fått dispans av admin,nu är det fixat så i fortsätningen kommer mina ideer upp på ofärdiga.Och dom färdiga kommer att hamna här :D

Tackar dig för bra och givande feedback,tar alla dina synpunkter med mig inför finalmixen.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jisses, här sågas det så spånen yr... ;)

Då åker vi...Kan ju nog hålla med HN att lite väl reverbig mix. OCh basen lite ostämd, hörs först vid 2:32.
Däremot gillar jag trumsoundet, hittat fläsk i EZlåddan nu, virveln sparkar gott.

Men den e de nånting som jag inte får tag i, låten e ju en blues men är det harmonierna o basgången som inte går på samma blues spår, eller e rytmen för snabb.  Tror att basen kanske jobbar på lite onödigt mycket, lixåm i rockenrolltakt och resten av kompet kör blues. Pianosolot och munliret får fulla poäng. :)

Här krävs nog ännu en genomgång av detta,
men dom lovar ju i varje fall bättre väder! :D


h.  johan

Johan:
Piano solot först.Ja jag tvekade länge om jag skulle släppa igenom det.Det är ju inte blues utan mera fritt lirat med en del mysko ackord och utsvävningar..Minns kritiken på "Längtan" där jag släppte loss..Tänkte att det skulle vara lite lugnare på denna och lite annorlunda,så jag känner mig nöjd att det gick hem.Tvärt emot mina funderingar..Där hade jag väntat mig stora motorsågen..7 hästarn :P

Som du hör så skiftar jag mitt i sången från dur till moll i kompet.Ungefär där texten byter spår och det börjar handla om pengar..Det är ju ett bekymmer för många och klart moll relaterat.Däremot så ångar basen vidare i dur liret..Kan vara en förklaring till att det disharmonerar lite,givetvis i kombination med mitt pianolir..Får se om jag tar om basen eller fixar till kompet mot detta i finalmixen.Basen bygger ju på svänget och en kombination i basliret är en bra tanke..Hålla igen lite på dubbel tonerna kan nog putsa lite på grund problemet.

Basen ostämd,jo så är det.I boxen jag kör igenom finns det en stämmare,som bevisligen inte fungerar.
Nu har jag stämt basen mot "fraglioletterna" eller vad det nu heter,så nu låter den bra,typ som man gör med en motsträvig gura...

Så bättre väder skall det bli,och ett fungerande slut.

Tack för comment Johan,nu skall jag försöka leva upp till förväntningarna..

Mvh
MIcael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känns som trummorna spelar i ett annat rum...typiskt EZ...svårt...har hört att det finns ett liknande trummprogram som heter addict eller nånting ditåt som skulle vara lika lättjobbat som EZ men sju resor bättre trumljud...kolla in... annars så är det väl en blues som allra mest...med ditt riktigt bra munspel och sång...hör en orgel mullra på i bakgrunden ..fint....pianot ligger lite för naket i början tycker jag kan säkert funka med en gitarr som inte spelar över utan gör sitt job bara....schysst pianosolo....en lite ostämd bas men på rätt väg....

/ karl

Hej Karl.
Jo det är ju ez..Skruvat och skruvat och skruvat.Jag tycker att soundet är bättre än förut,så jag är nog inne på rätt spår.Det svåra med pluggen är rums ljudet och virvel soundet.Kul att du gillade pianot,själv var jag mycket skeptisk om jag skulle låta er ta del av det.Nu är ni flera som gillar det,och det gör mig glad.Bjuder nog in en gura oxå,måste bara fixa till allt innan det är dags för den..Det finns några disharmoniska partier där pianot/basen står för det mesta..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då åker vi igen då..

Ny version längst upp.Donat lite idag,trött i öronen nu så jag behöver lite hjälp med att såga eller hylla prodden - it´s your choice..reserverar mig för slutet och texten - inte klart..

Mvh
Micael

Ja men det var ju trevligt med en ny version,då skall vi höra hur den låter... :ph34r:

Tack Micael :P

Mvh
Micael

Härligt Mike,nu börjar det likna nåt   = BUMP!


Burnin Sven

  • Gäst
Sådär har lyssnat några gånger under tiden som jag har meckat med Macläget. Vad ska jag säga måntro jo typ såhär: Det börjar helbra fan nu bytte Itunes låt ett ögonböj så ska vi zappa tillbaka, ok så då kör det på ljuvliga toner från norr igen. Ang. trummorna som jag sett andra oxå haft synpunkter på här så tycker jag som följer fan nu byter det låt igen hehe så jävla irriterande, sådär nu hör vi munspel och finlir igen. Ok tillbaka till trummorna  :D : rak fyra på hihaten så kommer det att svänga som jag känner på låten att du vill att det ska. Pyttelite mindre reverb på dom oxå så är vi hemma. Basen lirar lite för många toner men figuren du kör är helt rätt så skala av några toner, vill du så går det att få häng på rytmiken där genom att känna in synkopläget där det passar. Lite svårt att förklara hur jag menar måste lira det själv för att kunna beskriva på bästa sätt hör av dig i så fall.
Less is more är nog ledmotivet i min kritik men i det stora hela så tycker jag att det låter riktigt lovande så med lite mer text och ovanstående fixerix  :D (snitsigt ord eller :D) så har vi en hit här for sure.
Göran


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Mycket snyggt munspel och bra sång! Kul att höra dig sjunga på svenska! Det gör du kanonbra. Jag ser i tråden att det redan diskuterats om bas o trummor så det hoppar jag. Annars svänger det bra tycker jag!
Mvh
Tobbe
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har hört lite olika låtar från dig med EZ drummer och denna är klart bäst ljudmässigt av de jag hört!

Basen är skön och hörs jättebra. Vad är det för bas och hur har du processat den?

Munspelet lite starkt i nivå. Orgeln får gärna va lite starkare.

Där i början på sången, 00:56 "men jag tror att dom som lovar", blir det en lätt haltning på sången som går lite vid sidan av låtens rhythm. Kolla gärna in de.

01:02 söker man ackordändring i bluesen eller fler instrument för att hålla igång momentumet. Släng på nått kul vetja! :)

"dom lovar oss sol", på ordet sol ett kraftigt s-ljud. Pröva de-esser.

Pianot är skönt varmt och bluesigt och skönt. Vilket piano använder du?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sådär har lyssnat några gånger under tiden som jag har meckat med Macläget. Vad ska jag säga måntro jo typ såhär: Det börjar helbra fan nu bytte Itunes låt ett ögonböj så ska vi zappa tillbaka, ok så då kör det på ljuvliga toner från norr igen. Ang. trummorna som jag sett andra oxå haft synpunkter på här så tycker jag som följer fan nu byter det låt igen hehe så jävla irriterande, sådär nu hör vi munspel och finlir igen. Ok tillbaka till trummorna  :D : rak fyra på hihaten så kommer det att svänga som jag känner på låten att du vill att det ska. Pyttelite mindre reverb på dom oxå så är vi hemma. Basen lirar lite för många toner men figuren du kör är helt rätt så skala av några toner, vill du så går det att få häng på rytmiken där genom att känna in synkopläget där det passar. Lite svårt att förklara hur jag menar måste lira det själv för att kunna beskriva på bästa sätt hör av dig i så fall.
Less is more är nog ledmotivet i min kritik men i det stora hela så tycker jag att det låter riktigt lovande så med lite mer text och ovanstående fixerix  :D (snitsigt ord eller :D) så har vi en hit här for sure.
Göran

Tjabba Göran.
Trummorna ja,ja det är ju ez..Fått till soundet på denna dock inte rummet..Testar dina synpunkter på fyrorna.
Basen då..Ja jag lirade efter ditt tips idag,och se minsann..det blev ett annat ljud i källan.Det kommer att funka skitfint med varannan som det är nu och en vända som går med lite mindre toner.Anpassar synkoperna mot svänget.Tack för tipset..Kommer att slänga in en gura åt funk hållet kanske i kompet..Lite text fix också..Väntar dock med guran tills allt sitter,kontrakterar en utWald  :wub: gitarrist sedan..

Tack för bra feedback Göran.

Vi hörs
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket snyggt munspel och bra sång! Kul att höra dig sjunga på svenska! Det gör du kanonbra. Jag ser i tråden att det redan diskuterats om bas o trummor så det hoppar jag. Annars svänger det bra tycker jag!
Mvh
Tobbe

Tobbe då:
Sången och munspelet,,thanx..jo det blev inte så dumt.Inte klart sångmässigt än,lite text fix och en liten minsking på volym och reverb på munspelet,,sedan så..donar vidare med trummor och bas..Inför finalmixen skall det in en gura,och då Tobbe då..Kommer det att svänga nåt grymt :D

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har hört lite olika låtar från dig med EZ drummer och denna är klart bäst ljudmässigt av de jag hört!

Basen är skön och hörs jättebra. Vad är det för bas och hur har du processat den?

Munspelet lite starkt i nivå. Orgeln får gärna va lite starkare.

Där i början på sången, 00:56 "men jag tror att dom som lovar", blir det en lätt haltning på sången som går lite vid sidan av låtens rhythm. Kolla gärna in de.

01:02 söker man ackordändring i bluesen eller fler instrument för att hålla igång momentumet. Släng på nått kul vetja! :)

"dom lovar oss sol", på ordet sol ett kraftigt s-ljud. Pröva de-esser.

Pianot är skönt varmt och bluesigt och skönt. Vilket piano använder du?

One up:en då..
Jo jag börjar få kläm på ez:et..
Basen då: 5 strängad Warvick körd genom en ZOOM BFX-708 (Bass effect processor) via en mackie mixer..Zoomen har en kompressor som gör vad den skall, eq:at lite för att få bukt med strängrassel och botten.Munspelet skall sänkas.Text och sång inte klart än,ser över inför finalmix.En gura skall in för att få lite stöd till 1.02 partiet.
Pianot då:  M-AUDIO keyboard 61 es och en plugg.Eq:at lite samt lagt en distplugg,svagt då,för lite färgning av soundet samt ett mellan stort reverb med kort svans..

Tack för bra feedback.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 08.10.2007, 11:03:14 by Harmonica mike »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Apropå stämning av bas, testa GTune, blir kanske lite lättare än att köra efter munspelet:
http://www.gvst.co.uk/gtune.htm
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tjo micael..
sitter & lyssnar i lurar för timmen är sen
jag tycker allting sitter stenhårt..förutom slutet & piano solot!
skit svängig bas & skön lätt studsig känsla i takten
sång & munspelet är klanderfritt..tänkte precis föreslå att du skulle transponera pianot så att du får spela
piano solot i C..för det brukar jag själv göra..jag kan spela allt på piano bara det går i C :P
men låten går ju i C märkte jag ju..så det tipset har du ingen nytta av..

men får du till piano solot & slutet så är jag nöjd!!
/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284