Kontrollrummet

Stajo, Mack, Guran o Lazarus - Today

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej,

Började med denna låten runt 2011 och den börjar nog bli färdig nu.
Guran la snygg lead gitarr på den tiden så jag har haft lite dåligt samvete för att den inte blev färdig...
Nu stötte jag på Mack på kompoz som hjälper mig med sången.

Så nu är det väl i princip bara mixningen kvar och då finns det väl inget bättre forum än detta :).
Det är massa kör här så gärna lite tips om hur man skär och får fram den osv.

Titel: Today
Artist: Mack, Stajo, Guran, Lazarus
Längd: 4:07
År: 2016
« Senast ändrad: 03.04.2016, 17:44:23 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bra det här! Bra låt, skitbra sång och även i övrigt snyggt framfört!
För mig låter det lite vasst i refrängen, tror det är sången...möjligen stråkarna!
Skulle också vilja ha lite mer botten/tyngd i trummor och bas, speciellt i refrängen!
Men med tanke på min skadade hörsel - ta detta med en nypa salt tills någon mer
kommer med liknande kommentar!  :)
Hur som helst - jättebra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tack Asti!

Tror du är ganska spot on.
Sångfilerna var redan kompressade när jag fick dem och av gammal vana la jag på pluggen... så de är nog lite hårda i denna och då blir ju essen desto vassare.
I mina studiolurar låter det lite lite botten men sedan blir det mer bas i andra lurar det är lite lurigt ;). Skall försöka skruva lite på bastrumljudet varit på det lite innan men du har rätt.

Tack för din Tid
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
bra sång ini kaklet..Men trummorna e alldeles för platta för att foten skall stampa med ..Nu är dom lite digitala inte så rockljudsaktiga som jag e van..så mer lyster o beat på dom så kommer nog min fot igång ..Bra låt annars  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar tänk att det ska ta 5 år innan det blir nåt :o
Jag antar att Guran är lika med Ola men Mack känner jag inte till - i alla fall riktigt trevligt detta. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
bra sång ini kaklet..Men trummorna e alldeles för platta för att foten skall stampa med ..Nu är dom lite digitala inte så rockljudsaktiga som jag e van..så mer lyster o beat på dom så kommer nog min fot igång ..Bra låt annars  :D
Har alltid tyckt trummor är lite svårt. Vill väl egentligen att de skall kännas lite electro men mer rundning och tryck i dem hade varit positivt ja, hur man nu gör men skall se om man kan skruva lite antingen med eq eller i programmet någonstans...
Tackar :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Underbar tänk att det ska ta 5 år innan det blir nåt :o
Jag antar att Guran är lika med Ola men Mack känner jag inte till - i alla fall riktigt trevligt detta. :D

Det är det som inte kallas produktivitet...
Ja Ola det stämmer, Mack hittade jag på Kompoz som sagt, han är från södra sverige.
Tack för lyssning :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Smörigt och snyggt spelat och arrat. Trummorna och speciellt då virveln lät väl inte så där jätteroligt, men annars tycker jag ni fått till det riktigt gött. :)
« Senast ändrad: 20.03.2016, 13:06:26 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Girly

Tja... en del saker tar ju tid på sig för att mogna och bli klara... säger precis som i reklamen 'Worth waiting for...'
Gillar!  :)

/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Smörigt och snyggt spelat och arrat. Trummorna och speciellt då virveln lät väl inte så där jätteroligt, men annars tycker jag ni fått till det riktigt gött. :)
Allt jag rör blir till smör ;).
Trummorna är svåra, skall försöka skruva lite till men det har varit sämre...
Tack för kommentarer
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tja... en del saker tar ju tid på sig för att mogna och bli klara... säger precis som i reklamen 'Worth waiting for...'
Gillar!  :)

/Girly

Härligt, tack :) och 2021 kommer uppföljaren...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar också sången, trummorna kan jag inte uttala mig om, eftersom även jag tycker det är jättesvårt.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillar också sången, trummorna kan jag inte uttala mig om, eftersom även jag tycker det är jättesvårt.  :)
Roffe H
Jo han lyfte verkligen låten. Det är väl så att jag kan inte trumma och därför hör jag inte vad som är naturligt att spela på samma sätt som vad gäller tex piano.
Tack för lyssning
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
kul o höra på totalt bortglömt samarbete  :)

Jag tror låten skulle lyfta om du tar bort trummorna.
å om inte så skulle jag gärna vilja ha en sådan mix om möjligt :)

kanon låt

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tycker det låter kalas :)) trumljudet funkar också...allting är subjektivt :) bra jobbat, bra låt.

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker det är bra!

Reagerar inte så mycket på soundet på trummorna egentligen, utan snarar det att de ligger monotont och gör samma takt rakt igenom hela låten.
En lite variation där tror jag skulle räcker för att lyfta hela låten ett snäpp och för att man inte skall sakna mer tryck etc.
Bra jobbat!
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gitarren är riktigt skön från introt till 19 sekunder och sången är fantastiskt fin. Då den kommer in ger den mig glädje för att det är en så fin röst.

Ändringen i stil vid 50 sekunder var oväntad, inte helt positivt för mig i första lyssningen. Jag skulle nog använt en annan snare på det partiet men det är jag det.
Efter 84 undrar jag om kicken duckar mer än på andra ställen? Den hörs tydligare igen efter c:a 115 sekunder.

Vacker låt! Jag upplever inga problem med körerna och reagerar inte negativt på dessa. Det repetitiva i kören är vackert och stannar gärna kvar i huvudet.
« Senast ändrad: 21.03.2016, 20:50:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Ola

:) tar sig i kragen ibland...

Lite out of the box thinking i att ta bort helt istället för att ändra... är dock inte övertygad att det blir bättre.
Men det är klart att han skall få en mix utan trummor, bio på gång nu men imorgon skall jag se vad jag kan göra.

karl

härligt! :) tack

Kornstad
Jo jag hade lite fantasitorka vad gäller trummorna, bara något jag ville få gjort... skall kika lite på om jag kan lägga in något fills eller variation någonstans
Tackar för lyssning

MaxB

Härlig kommentar och djupdykning!
Jag skruvade lite på snaren och letade efter olika alternativ faktiskt till slut så tänkte jag nu får det va hehe... och nu har jag vant mig :/

kan vara att jag ökade velocityn på vissa delar och missade andra... skall kolla upp det, tack.

Tycker det känns ganska bra också men kanske lite mer luft? Nu kör jag ju allt igenom samma reverb som leaden, tänkte testa att ta bort reverb/minska på kören och se om jag hör någon skillnad.
Tackar!

är hela tiden orolig att det skall bli sämre  :ph34r:

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
special edition utan trummor for Ola only ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt bra sång! Håller med de som inte diggar trummorna. Skruva på så löser det sig. Snygg låt annars./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
special edition utan trummor for Ola only ;)

blir hur bra som helst utan trummor. jobba mer med rymd och luft och eko klang 
basen bör ändras till lämpligt spel utan trummor.

om man kan få waw spåren är jag gärna på och mixa och lägger bas mm.
om du vill.
mvh Ola 

notis ,, baklängessymbalen blir lite märklig. ta bort eller låt klinga ut,
« Senast ändrad: 23.03.2016, 00:04:54 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt att lyssna till din musik igen. Hade önskat att du sjungit. Snyggt överlag. Trummsorna...låter lite tunna och platta men det går ju att fixa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Introt är så skönt!
Olas gitarr låter superskön och spelas härligt. Sången kommer in och fulländas med ett piano som svarar underbart.
Lyssnar nu på trumlösa versionen och tror att trummorna skulle kunna göras mycket bättre utan den virvel som jag inte gillade tidigare.

Har du nån trummis som skulle vara nyfiken på att lägga något på den här?
Jag tror det skulle vara ett bra drag!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Toby

Tackar, jag gillar nog med trummor dock får väl hålla med att trummor"na" kanske inte övertygar alla helt... :)

Ola

Visst kan det finnas rum för en trumlös version men jag är nog fortfarande inne på trummor...
Du får gärna testa mixa till en trumlös version :).

nä baklängessymbalen fungerar nog inte utan trummor, med trummor tycker jag den är cool och vill behålla.
btw hur menar du att den skall klinga ut, det går väl inte? Eller du menar lägga på lite reverb/eko som får klinga ut?

vi hörs över pm

equality

Tackar :). Sången får vila tror jag, den breda massan har inte förstått storheten i min svengelska med blekings dialekt och lite darr på rösten ;). Kanske kan tänka mig sjunga själv när jag skriver på svenska...

MaxB
:) nix men det kanske jag har ;)
« Senast ändrad: 23.03.2016, 21:28:31 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB
:) nix men det kanske jag har ;)

Tycker det är ett bra val med en riktig trummis!
« Senast ändrad: 23.03.2016, 22:44:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tycker det är bra!

Reagerar inte så mycket på soundet på trummorna egentligen, utan snarar det att de ligger monotont och gör samma takt rakt igenom hela låten.
En lite variation där tror jag skulle räcker för att lyfta hela låten ett snäpp och för att man inte skall sakna mer tryck etc.
Bra jobbat!

Kan hålla med om det, lite variation. Annars förbaskat bra samarbete :rolleyes: :wub:

Följer denna!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt! Ännu bättre sång! Och slutligen ett attans bra arr!
Om jag skulle göra något kring trummorna - så skulle det vara att leta upp åttondelarna/sextondelarna (hi-hat) eller addera tamburin – det kan ibland kännas litet "stolpigt" om inte man har en hyfsat diskret hh eller dyl som håller flyt i tempot.

Men det är bara en fotnot på en väldigt bra låt och inspelning:)


MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Maxb
 B)

Marruschkka
Det är lite så jag också tycker, men visst hade det varit kul att höra en riktig trummis... annars skall jag testa med lite fills till.
Tack M :)

MOMA
härligt tack för komments, tamburin ja kanske på sista ref för att få till ytterligare variation.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har just lyssnat på den trumlösa versionen och tycker att det låter helsikes bra men det saknas lite trummor :lol: Ja ambivalent här låten funkar nog med strykbräda också - ja bra låt helt klart - hur du nu får ihop det med trummor eller inte - jag gillar!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Har just lyssnat på den trumlösa versionen och tycker att det låter helsikes bra men det saknas lite trummor :lol: Ja ambivalent här låten funkar nog med strykbräda också - ja bra låt helt klart - hur du nu får ihop det med trummor eller inte - jag gillar!

Tack Eddi nu har Lazarus fixat bas och trummor hoppas du gillar denna versionen också :)


Ja som sagt ny version med Lazarus på trummor och bas i trådhuvudet för de som orkar en runda till.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Bra!  Blev mycket mer liv i låten nu med trummorna.
Inget jättetryck i dem nu heller, men ändå lever hela arrangemanget upp direkt med den lilla variationen.

Känner att bastrumman försvinner lite och virveln sticker ut, men ett klart lyft ändå. Bra jobbat!
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med trummorna nu! Hör också att Lazarus har hållit sig nära din ursprungliga tanke med trummorna.  En fantastiskt skön låt med härliga insatser från alla medverkande.
 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Bra!  Blev mycket mer liv i låten nu med trummorna.
Inget jättetryck i dem nu heller, men ändå lever hela arrangemanget upp direkt med den lilla variationen.

Känner att bastrumman försvinner lite och virveln sticker ut, men ett klart lyft ändå. Bra jobbat!

Tack Konrnstad, det är nog vid 1:56 till 2:08 som det är ett klickande ljud som faktiskt ligger ihop med bastrumman, skall se om vi kan göra något åt det. Har bastrumman och snare på separat spår så det kanske går ja och då ligger ju hihats också på separat spår hehe ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skönt med trummorna nu! Hör också att Lazarus har hållit sig nära din ursprungliga tanke med trummorna.  En fantastiskt skön låt med härliga insatser från alla medverkande.
 

Härligt :), och tack för hjälpen att hitta Lazarus
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Jag tycker efterhand att den har artat sig riktigt bra den här! Om den sedan skulle göra sig bäst med eller utan trummor är väl en smaksak. Personligen tycker jag vissa låtar blir mer spännande med bara lätta slagverk eller ett par congas, men det där är upp till upphovsmannen/kvinnan och inte massa tyckare vid sidan om  :D

Kul projekt!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists