Kontrollrummet

Eddi - Silence Stark

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hepp :D
Lägger upp mitt bidrag till Festival 44 Beatles vs Stones.
Låten heter Silence Stark och den är väl ingen "normal" Beatleslåt alls egentligen. Utan det här är ett försök att göra en Beatles Anno 1995 det året då Yoko Ono lämnade över kassett-taper till Paul med Johns inspelade slasklåtar. Av de 8 låtar som fanns på banden bestämde de sig för att göra tre av dem. Free as a bird var en av dem, den tredje blev aldrig av eftersom George tyckte den var för flummig.

Så tanken var att tänka som John och att göra en låt som egentligen handlar om att han saknade det gamla gänget och det blev Silence Stark som jag först lirade in med sång och piano enbart som sedan utökades med det som jag trodde grabbarna grabbs skulle tillföra i form av trummor, gitarr och bas samt lite stråkar.

Perrowitch petade in Ringos drums men jag håller med om att de försvann lite i mixträsket.....

Tack till Rikki som kollade texten och även kom på titeln Silence Stark :D
« Senast ändrad: 13.03.2016, 02:13:09 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det låter mycket Beatles om detta. Det är coolt !!!  :)
Kanske är den litet flummig då men det är ju
bara ett plus.
Jag blir dock inte klok på vilken skala eller ackord
som avses, det låter litet skumt ibland. Men det kan
bero  på att mina öron är ovan sådan här musik.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Så du menar att detta är en låt som John spelat in? Eller är det ett tänkt scenario?
Spännande harmoniföljder på sitt sätt, men samtidigt lite väl "avigt"...
Känns aningen otajt i början mellan trummor och gitarr!
Sången behöver slipas på en del innan det sitter. Udda!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag kan inget nämnvärt  beatles själv ..Men skönt flowigt beat" har du på G i denna tycker jag o disharmoniskt mums :) lite mer lyster i mixen och puts så Blire gottekakers!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag uppfattar detta som ett tänkt scenario  ( Således din egna låt... så här skulle det ha kunnat låta?). I så fall en jättefin komposition, väldigt mycket Beatles "senaretid sound", lite SP, lite revolver.
Spännande arr och harmonier, men kanske lite mycket av allt det goda, vet inte hur du ska komma tillrätta med det, men det fixar du... trummorna sitte  som en smäck.  :D :D
Roffe H
« Senast ändrad: 14.03.2016, 19:40:16 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Gillar de oväntade harmonierna. Tycker det är låtens starkaste kort.  Tycker däremot att det känns lite stolpigt och tror att det bla. beror på basspelet som är lite fyrkantigt. Lite typiskt Beatles är ju Pauls melodiska basspel. Sånginsatsen kanske inte är den vassaste heller. :) Men kul med en lite udda låt./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
De där udda ackorden känns mer inslängda mellan sångfraserna snarare än att ha en funktion för melodin.

Trummorna är helfel flr Beatles. Lyssna på nån låt i samma tempo/stil och stjäl.

Otajt gitarr bitvis. Fast det hade ju Beatles också väldigt ofta.

Sångljudet är extremt känsligt för falsksång så där har du att jobba på. Nån stämma på stråk? som ligger samtidigt gör det inte enklare att förstå melodin.

Tycker låten har sina poänger även om detta lät som en sågning. Så kör på!

Sången främst. Tar ur sången ur kyrkan och sjung bättre.

Rock on!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj, såg nu att denna låg under färdiga. Klar?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter mycket Beatles om detta. Det är coolt !!!  :)
Kanske är den litet flummig då men det är ju
bara ett plus.
Jag blir dock inte klok på vilken skala eller ackord
som avses, det låter litet skumt ibland. Men det kan
bero  på att mina öron är ovan sådan här musik.

mvh
Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev den för det finns bra många udda harmonier med i denna låt. Meningen var att det skulle låta lite flummigt så det är liksom rätt analys där. Tack för Lyss o tyck Pixel :D

Så du menar att detta är en låt som John spelat in? Eller är det ett tänkt scenario?
Spännande harmoniföljder på sitt sätt, men samtidigt lite väl "avigt"...
Känns aningen otajt i början mellan trummor och gitarr!
Sången behöver slipas på en del innan det sitter. Udda!  :)
/Asti
Nä det är inget som John skrivit mer en tanke att han kanske kunde tänkas ha gjort nåt liknande när han satt där i Dakota Building och prövade på sin flygel. Jag hör inte det aviga mella trummor o gitarr utom på ett ställe och det är vid övergången till första reffen. Jag har aldrig kunnat sjunga som Beatlarna - möjligen Ringo då - så det här är nog det bästa jag kan göra är jag rädd för. Jag hade ju kunnat be dig eller 91:an att sjunga men risken hade blivit för stor för vinst igen :lol: Tack för lyss o tyck Asti :D

Jag kan inget nämnvärt  beatles själv ..Men skönt flowigt beat" har du på G i denna tycker jag o disharmoniskt mums :) lite mer lyster i mixen och puts så Blire gottekakers!
Tack för det men det blir nog inget mer lyster på den här. Tror det beror mycket på i vad man lyssnar i mina HD 380 Pro så är det lyster så det räcker - i mina HD 465 så låter det rätt murrigt. Tack för lyss o tyck Marshallen :D

Jag uppfattar detta som ett tänkt scenario  ( Således din egna låt... så här skulle det ha kunnat låta?). I så fall en jättefin komposition, väldigt mycket Beatles "senaretid sound", lite SP, lite revolver.
Spännande arr och harmonier, men kanske lite mycket av allt det goda, vet inte hur du ska komma tillrätta med det, men det fixar du... trummorna sitte  som en smäck.  :D :D
Roffe H
Ja det är lite bakvända stråkor och pianon och lite fixande med EQ på trummorna och sånt som kanske blir lite väl mycket men kul att du tycker om det o att trummorna låter bra. Tack för lyss o tyck Roffe :D

Gillar de oväntade harmonierna. Tycker det är låtens starkaste kort.  Tycker däremot att det känns lite stolpigt och tror att det bla. beror på basspelet som är lite fyrkantigt. Lite typiskt Beatles är ju Pauls melodiska basspel. Sånginsatsen kanske inte är den vassaste heller. :) Men kul med en lite udda låt./Toby
Tänk nu på att sången och pianot kommer från en gammal kassett i det här tänkta scenariot :lol: Lyssnade faktiskt på Pauls basspel på flera låtar innan jag satte den o jag tycker nog han är en riktig umpa bumpa spelare och inte alls så melodiös när det gäller basspelet - men jag lyssnade väl på fel låtar kanske? Tack för lyss o tyck Toby :D

De där udda ackorden känns mer inslängda mellan sångfraserna snarare än att ha en funktion för melodin.

Trummorna är helfel flr Beatles. Lyssna på nån låt i samma tempo/stil och stjäl.

Otajt gitarr bitvis. Fast det hade ju Beatles också väldigt ofta.

Sångljudet är extremt känsligt för falsksång så där har du att jobba på. Nån stämma på stråk? som ligger samtidigt gör det inte enklare att förstå melodin.

Tycker låten har sina poänger även om detta lät som en sågning. Så kör på!

Sången främst. Tar ur sången ur kyrkan och sjung bättre.

Rock on!
Börjar svara bakvänt då - nä Lennon har sin voice och den kommer jag inte nära hur jag än försöker. har skruvat på tonerna så de ska vara rätt. Kan nog stämma att stråkarna krockar en del. Lyssnade på flera låtar av hur George lägger sin gitarr och han glider ofta in med ljudet via heltonen under så det är en direkt efterapning jag försöker med men kanske inte når ända fram då, något särskilt spännande gitarrspel har han väl aldrig haft utom på While my guitarr gently wheeps då och det var ju inte ens han som lirade guran på inspelningen har jag hört. Perre säger att Ringo testade nyare trummor 1995 så dom fick det bli. Tack för lyss o tyck W :D o färdigare än så här blir den nog inte.

Edit: Jag tänkte föröka mig på den här "Now and then" men tiden räckte inte till



Av e av de där kassettlåtarna blev det alltså Free as a bird - jag saknar den riktiga videon så om ni vet var den här länka gärna.



20170605 jag hittade orginalvideon så jag lägger upp den här:

« Senast ändrad: 03.06.2017, 04:24:07 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra bra låt, men har du inte för mycket svansverb på sången?

Roligt att höra nåt George refuserade. :D


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag tycker den där disharmoniska nergången i versen är urläcker, det är den som gör hela låten, vad jag gillar mindre är den där äckliga sjösjuke effekten du lagt på sången..
Minska lite på den och du har en skitbra låt här.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Jag tänkte föröka mig på den här "Now and then" men tiden räckte inte till!"
Hur lång tid behöver du för att föröka dig Eddi? Räcker inte drygt 5 minuter?  :rolleyes:
Nej, men det var en rätt skön låt  som jag aldrig hört förr! Kul att du uppmärksammar den!
/Asti öronmärkt ordmärkare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten