Tycker den nya versionen låter lite vassare på gitarrerna, samt att sången är
lite lägre i mixen. Är osäker på vilken version jag föredrar.....
I hörlurar hör man inte alltid bumlig bas som kolliderar med t.ex dova pukor eller
akustisk gitarr på samma sätt som i högtalare. Vet inte om det kan vara problemet...?
I så fall kanske det hjälper att försöka eq:a bort sådana kollisioner.
/Asti
Ok, men vad är bra och vad är dålig? Vad funkar osv.? Osäkerheten är den jag brottas med.
Tyckte att trummor blev bättre bla.
Högtalarna kanske?n /Toby
Med vassare menar du inte bättre utan mer högfrekventa antar jag? Nä, jag har alltid problem när jag lyssnar i stereon efteråt. Tycker det är jättesvårt att få det, som jag tycker är bra ljud i hörlurarna, att låta bra i högtalarna. Måste nog skaffa ett par bra monitorer innan jag blir knäpp.
Tack för lyssning Asti!/Toby
Kan tyvärr inte peka på exakta detaljer då jag inte hör så bra för tillfället. Kanske bara vilseleder...
Men med "vasst" menar jag för starkt diskant/mellanregister. När jag mixade i hörlurar
tog jag hänsyn till skillnader jag visste skulle uppstå vid lyssning i PC-/HiFi-högtalare.
T.ex lät jag basen vara lite för svag i lurar, eftersom jag visste att den skulle låta högre i högtalare.
Jag skar även i låga mellan-/höga basfrekvenserna på sång och akustisk gitarr även om jag vid
lyssning i lurar inte tyckte det behövdes. Nu har jag skaffat ett par hyfsade monitorer som jag ska
försöka använda vid mixning. Lyssnade på några olika på 4sound och Ordermusic i Växjö.
Genelec låter riktigt bra, men är rätt dyra. Fastnade för ett par PreSonus budgetmonitorer.

Det gäller ju att hitta några som låter "neutralt" och inte färgar ljudet för mycket, har bra
detaljupplösning etc...
Nej, det är tyvärr inte lätt att få det att låta bra överallt! Lycka till med monitorköp!
/Asti