Kontrollrummet

Everyday Solution - In War

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
LÅTNAMN:
IN WAR
ARTIST/GRUPP:
EVERYDAY SOLUTION
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:6.41
KOMPOSITÖR:Everyday Solution
PRODUCENT:Everyday solution
EV. MEDVERKANDE:Oscar Solmell-(Vocals/Piano) Ashkan Azadi-(Guitar) Eric Hagdahl-(Guitar) Erik Bate Holmberg-(Bass/Piano) Johan Vegfors-(Drums)
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 05.03.2007, 00:25:49 by tsmalmbe »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Coldplay möter U2...eller??

Grym låt...tuggande men utfylld....


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag bumpar denna...vi måste hjälpa nykomlingar. Och visa att det är tryck här.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skitbra....skönt intro. bra o hög volym..snyggt gjort.

Sång. bra, och nyanserad. använder rösten som uttrycksmedel/instrument, nån sur ton runt 2:30?

håller med zyan om artistinfluenserna man får :)

bra körer, skön gitarr.


Sången är bitvis skitbra, verkligen, men på höga toner så spricker det lite och blir lite småsurt ibland.

Men annars tycker jag att den är väldigt bra material ni postar, bra låt, bra spelat...tror texten är bra det som jag tänkt på :)

kanon!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Lyssnar nu....


Fint pianoljud, och fina ackorder..
Är guran lite sur ? Fint ljud i den annars..
Snygg röst har han som sjunger. Passar fint med låten.

Fint mixat, fin musik, fin text.


En FIN låt :)



Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Fan, låter som ett gäng begåvade sextonårigar som har förblindats av föräldrarnas skivsammling. Riktigt bra sångare och fantastiskt kul musik. Mer sånt, tack!
Max 300; tecken återstår


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Oj vilka fina tonvägar...fin röst! mycket intressant!.. :)


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Snygg och genomtänkt låt. Härligt intro :)
Ser fram emot att höra mer av er.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack ska du ha!
Ska se till att lägga upp några låt snart! :)

Snygg och genomtänkt låt. Härligt intro :)
Ser fram emot att höra mer av er.


Utloggad tsmalmbe

Pianot. Så stämningsfullt, så sönderkomprimerat. Är det det som ni refererar till som Coldplay?

Låten är vacker. Soundet är sterilt så länge bara pianot och sången är med, inte varmt, så det matchar inte helt med stämningen.

Sen har vi reverbet, och jag gillar ju reverb - nice säger jag. Det grötar lite till sig dock, det måste sägas, och trummorna svajar i nivåer hit och dit vilket inte hjälper till.

Handclaps? Misstag? Ja. Stort misstag.

Arrangemang? Intressant, mångsidigt och underhållande.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt men alldeles för lång och utdragen. Jobba mer med arret. En låt ska inte vara längre än den behöver vara för att fånga kärnan i den. B)
Bra sång men tidvis är det svårt att höra vad som sjungs. Sångaren behöver jobba lite på fraseringar och framför allt tydlighet...kan te sig uppenbart för er vad som sjungs men för nån som inte hört låten innan är det lite svårt att hänga med.  :blink:
Outrot är nog det snyggaste i låten. Överlag är det en skön känsla över låten. Härligt med en akustisk inspelning, nästan lite sällsynt nuförtiden. B)
Gött jobbat annars boys!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad VIEGA

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
skönt! påminner om gamla dagar och en burk flunitrazepam. sköna körer som nån sa. cool upptakt. klapparna är vågade.. basen är skön med sina slidear. bra ljud på gitarrerna. well done!

mvh


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
skönt! påminner om gamla dagar och en burk flunitrazepam. sköna körer som nån sa. cool upptakt. klapparna är vågade.. basen är skön med sina slidear. bra ljud på gitarrerna. well done!

mvh


Tack ska du ha!
Många som klagar på klapparna :P, vi tvivlade också starkt mkt på dem men beslutade oss att ha dem kvar.
hehe.


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Jag bumpar denna...vi måste hjälpa nykomlingar. Och visa att det är tryck här.


man får tacka ;)


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Skön låt men alldeles för lång och utdragen. Jobba mer med arret. En låt ska inte vara längre än den behöver vara för att fånga kärnan i den. B)
Bra sång men tidvis är det svårt att höra vad som sjungs. Sångaren behöver jobba lite på fraseringar och framför allt tydlighet...kan te sig uppenbart för er vad som sjungs men för nån som inte hört låten innan är det lite svårt att hänga med.  :blink:
Outrot är nog det snyggaste i låten. Överlag är det en skön känsla över låten. Härligt med en akustisk inspelning, nästan lite sällsynt nuförtiden. B)
Gött jobbat annars boys!
Mvh / djonas

Den här låten är verkligen arrad. Lyssna på låten mer så kommer du börja tycka det långa utdragna är all skönare! Ta fix you med Coldplay som exempel. hur lång och utdragen är inte den låten en ändå så himla bra. Aja, men alla har olika åsikter. Smaken är som baken ;)

Vad mednar du med Outro?

 Tack för recensionen  :)


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
skitbra....skönt intro. bra o hög volym..snyggt gjort.

Sång. bra, och nyanserad. använder rösten som uttrycksmedel/instrument, nån sur ton runt 2:30?

håller med zyan om artistinfluenserna man får :)

bra körer, skön gitarr.


Sången är bitvis skitbra, verkligen, men på höga toner så spricker det lite och blir lite småsurt ibland.

Men annars tycker jag att den är väldigt bra material ni postar, bra låt, bra spelat...tror texten är bra det som jag tänkt på :)

kanon!



Tack för den positiva och treviliga recensionen!
Jag vet, de höga tonerna är vågade. ;)


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Lyssnar nu....


Fint pianoljud, och fina ackorder..
Är guran lite sur ? Fint ljud i den annars..
Snygg röst har han som sjunger. Passar fint med låten.

Fint mixat, fin musik, fin text.


En FIN låt :)

Vad menar du med att guran är sur? :)
Tack, för recensionen!!!




Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin låt med riktigt bra sång! Men...alldeles för lång. Gillar början väldigt mycket, det avskalade gör att rösten verkligen kommer till sin rätt.
Bra jobbat!
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack så mkt!
En bra låt kan aldrig vara för lång ;)

Fin låt med riktigt bra sång! Men...alldeles för lång. Gillar början väldigt mycket, det avskalade gör att rösten verkligen kommer till sin rätt.
Bra jobbat!


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Börjar bakifrån: Håller med Djonas, jag gillar också slutet/outrot bäst. Tycker som några nämnt att låten är lite lång (och då snackar en person som alltid gör för långa låtar...och får höra det).
Annars bra sång, bra låt men...den matchar inte den andra låten Sunshines, inte som låt och inte som sånginsats. Men bra är det! :)


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Börjar bakifrån: Håller med Djonas, jag gillar också slutet/outrot bäst. Tycker som några nämnt att låten är lite lång (och då snackar en person som alltid gör för långa låtar...och får höra det).
Annars bra sång, bra låt men...den matchar inte den andra låten Sunshines, inte som låt och inte som sånginsats. Men bra är det! :)

Tack för recensionen!


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Vid 2:24 börjar det låta riktigt bra. Och jag tycker det funkar bra med en trumlös halvvägs-paus. Outrot ja. Jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre än resten av låten... Skulle nästan kunnat skippa outrot faktiskt.
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Jasså?
Det är många som tycker att just outrot är det bästa!
Även jag. Men alla tycker ju olika :P


Utloggad everydaysolution

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tjohej kontrollrummare ;)
Om någon är sugen på vår skiva så finns den i Linköping begränsat antal :) Och kostar 50kr.
Kan även skickas..
Ha det gött!  ; )
« Senast ändrad: 25.03.2007, 18:58:07 by everydaysolution »


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker du kunde lägga upp  de som en "säljes"-annons, för att få mera uppmärksamhet?

Bara en tanke.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Så enkelt, så snyggt. Gillar ljudbilden fast tycker marschen på trummorna är lite för mycket, vore snyggare med någon annan stil. Överlag tycker jag faktiskt att trummorna motverkar låtens flöde, jag hade inte varit nöjd med trummisens (? Eller den som programmerat trummorna) insats. Annars är mixen och nivåer mellan instrumenten kanon, bra jobbat. Gillar det men är som det nog framgått lite putt på trummorna...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag vet inte om det är meningen att man ska kritisera färdiga demos, men mina åsikter är

Bra: känslan, pianot, hela låten och rösten.

Dåligt: otajt, dåligt uttal, trumljudet, gitarrernas reverb är i mono, känslan av "stor ljudbild" är lite misslyckad.

Eftersom detta är en färdig demo så tänk på att tajta till det lite till nästa gång och jobba på att fixa en stor ljudbild med dynamik och tryck, vilket är svårt, men det går :) Det finns inte några direkta råd för en stor ljudbild. Jobba med mycket med bredd (panorering) och täthet i frekvenser mellan instrumenten. Låtmaterialet är ju verkligen bra men behöver en mer "övertygande" ljudbild.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tycker att låten är bra och att sången är speciell om än inte alltid där.

Början är den del som fungerar bäst. Sen blir ljudet i de instrumentintensiva partierna tyvärr rätt stökigt och åt det hårda, platta lite skrälliga hållet och gör inte låten rättvisa. Det är ingen riktigt njutning att lyssna på låten och det bör det vara på den här.

Gitarren särskilt den till till vänster är klart störande med sina alltför höga nivå. Jag upplever inte att ljudet är något skönt att lyssna till och att spelet är mer högt och hårt än känsligt och bra. Men möjligtvis har jag fel. Kanske är det mest bara en fråga om ljud och nivå?

Jag tycker det finns mycket potential i låten men att ni inte i tillräcklig grad lyckas i framförande/mix.