Kontrollrummet

Goat Shrine - Jenny Greenteeth

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
LÅTNAMN:            Jenny Greenteeth?
ARTIST/GRUPP:     Goat Shrine
GENRE:                Metal
LÅTLÄNGD:           04:48 (hitills)
KOMPOSITÖR:       S.Wallin
PRODUCENT:         S.Wallin
medverkande:       De nada
INSPELNINGSÅR:    2007
FORMAT:              mp3 320 kBps
LÄNK: http://www.speedyshare.com/827298561.html             


Läste lite om brittisk folklore och stiftade bekantskap med legenderna om Jenny Greenteeth, en häxa som sades leva i vattendrag, redo att dränka och äta små barn som kom för nära vattenbrynet. Ett ämne som nog skulle bli en bra Goat Shrine text :P

Förmodligen kommer jag att ge låten en annan titel när musiken är klar, men ni får gärna tycka till om de 3 min som finns hitills. Texten får nog bli nåt med lite glimt i ögat, för låten är bitvis lite...glad eller nåt. Jag vet inte vad det är. Kanske det studsiga riffet som börjar runt 01:50?

UPPDATERING: Laddade upp en längre version av låten, med lite nya riff. Det kanske låter lite tomt precis vid övergången till det sista riffet, men har tänkt att jag ska ha någon slags sampling där, när trummorna kör fillen.


« Senast ändrad: 16.09.2007, 03:20:02 by Goat Shrine »


Utloggad tsmalmbe

Ojämna nivåer, och otäck digitaldist här och där - not nice.

Svårt att säga, låter som norm-metall det här. Förutom att mixen behöver jobb. I väntan på sång är det väl bäst att .. vänta.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jamen detta har ju ett jäkligt gott ös GS!
Mixen behandlad i tidigare inlägg här så....

Tycker att du fått ihop ett alster med personliga drag, snyggt gurakomp som spelar lixåm mottakt, inte det vanliga man hör i denna genre. Snygga breik och riff som lyfter låten. Så fort på med sången om tanten som äter små barn till lunch, ush vilket draaama men kommer att bli ack så intressant! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Ojämna nivåer, och otäck digitaldist här och där - not nice.

Svårt att säga, låter som norm-metall det här. Förutom att mixen behöver jobb. I väntan på sång är det väl bäst att .. vänta.



Jo, den kanske låter lite väl vanlig, men jag kan alltid göra nåt oväntat mot slutet av låten. Vi får se hur texten blir, vad som skulle passa. Var är den otäcka digitaldisten någonstans? Här låter det inte så farligt, men sen lyssnar man ju i lurar också :P

Mixning är inte min starka sida som du vet, vad skulle jag kunna se över?


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jamen detta har ju ett jäkligt gott ös GS!
Mixen behandlad i tidigare inlägg här så....

Tycker att du fått ihop ett alster med personliga drag, snyggt gurakomp som spelar lixåm mottakt, inte det vanliga man hör i denna genre. Snygga breik och riff som lyfter låten. Så fort på med sången om tanten som äter små barn till lunch, ush vilket draaama men kommer att bli ack så intressant! :)


h.  Johan

Tack för de positiva kommentarerna! Kul att du gillade riffen också, även om jag tycker att vissa av dem låter lite för poppiga :P Fast det är ju inte death metal eller nåt, så man behöver inte hålla sig till brutala riff. Kanske att jag kommer att göra låten mörkare och mörkare ju närmare slutet man kommer? Får se...


Utloggad tsmalmbe

Jo, den kanske låter lite väl vanlig, men jag kan alltid göra nåt oväntat mot slutet av låten. Vi får se hur texten blir, vad som skulle passa. Var är den otäcka digitaldisten någonstans? Här låter det inte så farligt, men sen lyssnar man ju i lurar också :P

Digitaldisten kommer troligen från att någon plugg är överansträngd. Hela låten igenom, lyssnar också i lurar. Lätta på limitern, eller komprimera materialet mera i ett tidigare skede.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Du menar att det är någon instrumentnivå som distar? Eller är det fuzz-gitarren du kanske hör? Det är ju 4 kompgitarrsspår, 2 är med en mer fuzzig dist.


Utloggad tsmalmbe

Du menar att det är någon instrumentnivå som distar? Eller är det fuzz-gitarren du kanske hör? Det är ju 4 kompgitarrsspår, 2 är med en mer fuzzig dist.

Jag är ganska övertygad om att jag hör skillnad på en distad gitarr och ett digitalt överstyrt instrument. Så åtminstone försöker jag alltså påstå att det är digital överstyrning någonstans. Om det mot förmodan är en fuzzdist på en gitarr som låter sådär, är det fult. Det återkommer flere gånger under låtens lopp, med några sekunders mellanrum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar tyngden o melodierna
virvel känns lite pappig i sitt sammanhang..
men skit bra början....
keep em koming


tony
att leva är att dö


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Du menar att det är någon instrumentnivå som distar? Eller är det fuzz-gitarren du kanske hör? Det är ju 4 kompgitarrsspår, 2 är med en mer fuzzig dist.

Jag är ganska övertygad om att jag hör skillnad på en distad gitarr och ett digitalt överstyrt instrument. Så åtminstone försöker jag alltså påstå att det är digital överstyrning någonstans. Om det mot förmodan är en fuzzdist på en gitarr som låter sådär, är det fult. Det återkommer flere gånger under låtens lopp, med några sekunders mellanrum.

Kan du ge mig någon fingervisning om när jag kan upptäcka överstyrningen i låten? Det kan ju vara nivån på pukorna, kanske.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
gillar tyngden o melodierna
virvel känns lite pappig i sitt sammanhang..
men skit bra början....
keep em koming


tony

Danke schön! Alla verkar ogilla just det virvelljud jag älskar,haha. Jag gillar ju inte utsmetade virvlar a la powermetal och sånt.


Utloggad tsmalmbe

Exempelvis:
0:12, 0:19 ,0:26 0:34

Det verkar falla ihop med tom-tomen de där klockslagen. Hämnder alltså genom hela låten.

1:53, 1:58, 2:02 då skyller jag på gitarren.

2:08, 2:13, 2:15 då vet jag inte vad jag skyller på.

För att hitta det bör du lyssna i lurar och på låg volym. Digitaldisten hörs bra på låga volymer, på högre volymer faller den in bakom gitarrdisten.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Kommenterar inte ljudet så mycket mer än att virvleln nog ligger väl hög och lite väl dov.

Framför allt är det en skön berättande känsla i låten. På mig verkar den nästan humoristisk fast på ett seriös sätt. Kan tänka mig den fungare väldigt bra i en "rocksaga" där turen har kommit till Jenny att få sin personlighet porträtterad. Tror den skulle tilltala även en yngre lyssnarskara.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Exempelvis:
0:12, 0:19 ,0:26 0:34

Det verkar falla ihop med tom-tomen de där klockslagen. Hämnder alltså genom hela låten.

1:53, 1:58, 2:02 då skyller jag på gitarren.

2:08, 2:13, 2:15 då vet jag inte vad jag skyller på.

För att hitta det bör du lyssna i lurar och på låg volym. Digitaldisten hörs bra på låga volymer, på högre volymer faller den in bakom gitarrdisten.



Tack för tipset! Jag hörde det nu, och ska se om jag kan bli av med missljuden på nåt sätt.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Kommenterar inte ljudet så mycket mer än att virvleln nog ligger väl hög och lite väl dov.

Framför allt är det en skön berättande känsla i låten. På mig verkar den nästan humoristisk fast på ett seriös sätt. Kan tänka mig den fungare väldigt bra i en "rocksaga" där turen har kommit till Jenny att få sin personlighet porträtterad. Tror den skulle tilltala även en yngre lyssnarskara.

Jo, det blir en story av det hela, ju längre låten går desto mörkare blir det. Har redan gjort ett par extra minuter musik, betydligt allvarsammare än den tidigare. Det är ju trots allt en sedelärande berättelse om hur farligt vatten kan vara.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
det växer till sig riktigt fint...
linjen håller bra i låten o det rör sig ....det kommer mer kan man ana väntar med spänning

nyot
att leva är att dö