Herrejösses, du går från klarhet till klarhet i fuga-svängen

Inte för att jag är expert på fugor, men har dock lyssnat en del på Bachs´s dito. Det här stycket tilltalar mig enormt. I introt andas det lite Bach och Roman i harmonierna. Stråkar smeker och pianot leker och blir till en fantastisk symbios, som jag lärt mig kontrapunkt ska vara. Det lugna partiet från 150 sek bryter av vackert och byggs sen upp till att från 258 sek andas lite Vivaldi-nog med name-dropping, Dividend i sitt esse är detta!
Magnifikt helt enkelt 
Daniel ska vara stolt över dedikationen.
/Marre
Tackar för berömmet! Ansatsen här var att använda folk-melodier (mer lättlyssnade än på föregående fug-försök) och få dessa att samverka kontrapunktuellt. Kul att jag lyckades hyfsat i alla fall

Låter mycket fint om stråkarna, minst ett snäpp upp mot vad jag hört tidigare. Djup finns i undertonerna. Slutet är nogsamt komponerat även det.
En ära att den bär mitt namn. 
När arkeologer gräver upp den här om 100 år undrar de vem fan den där Daniel är

Att jag ger fugorna namn har huvudsyftet att de är lättare att komma ihåg vilken osm är vilken, en numrering gör en bara förvirrad.

Stråkpluggen är enorm även om vissa artikulationer saknas, av ren lathet.
I min okunniga sinnevärld kopplade jag inte detta så mycket till fuga....
I början fick jag associationer till menuett (fuga-variant?
).
Bra variation och fint arr tycker jag. Ibland låter dock stråket lite midi....
Kompositionen känns genomtänkt och bra. Gillar det här!
/Asti
Hej Peter! Det fugala är strukturen av användande av subjekt (huvudmelodi) som spelas ovanpå andra melodier, i olika varianter. Den inledande melodin på piano återkommer på olika sätt senare i fugan, men slutet är ett nytt "vivaldi"-liknande subjekt. Jag bryter alltså lite mot standardmetoden.
Angående midi, så kör jag enbart med legato-patchen av varje instrument i stråkbiblioteket jag använder. Den låter bra för melodierna, men är "långsam" vid staccato. Det finns en annan patch man kan köra på separat spår som innehåller andra artikulationer, men då hade kompositionen blivit helt oöverskådlig vertikalt, om noterna för ett instrument (finns 4 + piano på 2 spår) fördelas på 2 spår. Jag orkade helt enkelt inte. Kort förklarat

Det är rätt krävande att hålla rätt på de 4 spår som finns + 2 för pianot, när allt ska samverka vertikalt. Dubbelt så många hade tagit dubbelt så långt tid eller förmodligen ökat tidsåtgången exponentiellt = 16 ggr längre tid. Rent teoretiskt alltså.
Tack till er alla för lyssningen!
« Senast ändrad: 30.01.2016, 19:56:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882