Kontrollrummet

Marsall - Spotify ( Klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kompositör:M
Text: M
låtnamn: Spotify
genre: Psykedelisk crazy core  ?
Medverk:
Format:mp3
år:2016

Nu har jag testat o mixat i mina nya golvhögtalare Danska" Dali concept6 .
Och tar emot förbättringsförslag o allehanda tips..

Spotify

Får man slå sig ner här
Jag tänkte läsa några brev
Ja du vet ju hur det är
Går du hit nåt ofta
Ja det här är ett bra ställe att softa.
My name is willie anyway...

Jasså du har hela tiden lyssnat på spotify
Ja jag tyckte det såg lite konstigt ut
När du vände dig bort och suckade tungt
o tömde ditt glas i ett enda svep.

ja själv har jag nyss hämtat posten
varit ute i den kalla snålblåsten
My name is willie anyway...

ref

« Senast ändrad: 31.01.2016, 17:16:07 by Marsall »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min lyssning (billiga lurar som jag trott på länge då jag mixar) känns basen lite för bumlig.
Kanske är det mina lurar som skulle vilja att man eq:ar bort någon dB från 130 Hz eller så (vild chansning på frekvensen) och en bit uppåt.
Sången försvinner ibland bakom körer som är starkare. Jag tror du borde ge leadvocal mer volym generellt i denna mix. Det tål den (det tål din sångröst).
Kul udda överraskande svängar i melodin!
« Senast ändrad: 26.01.2016, 19:56:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ösig lite punkig attityd - Kul! Gurorna och sångstil påminner delvis/stundvis lite om Onkel K :D Du ska kanske lägga på ett punkigt gurasolo någonstans mellan 117-152? Det skulle lyfta tror jag.

Ja basen bumlar - EQa bort det. Sedan måste körer sänkas och lead lyftas fram (då framförallt Spotify-stycket å kanske dra ner lite på reverbet på den delen). Det finns ett knäpp/klipp vid 207 som stör - bort med det.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Coolt - gillar detta! Gillar soundet och texten och sånginsatsen är bra! Jag upplever det något svårt att höra texten, tror du skall minska något uns på sångeffekterna och antingen höja leaden eller eq:a i lowmid för att få den aningens tydligare....och som någon skrev varför inte pressa in ett punkigt gitarrsolo!

Henric













Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen. Refrängen funkar bra, versen kunde kanske ges lite mer uppmärksamhet.. Texten känns lite underfundigt tänkvärd, eller så är den bara nonsens :)

Jag gillar detta. Tycker ljudbilden är okej, men kanske stämmer det där om att sången inte riktigt når fram, på några ställen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Alltid intressant att lyssna på dina låtar, som har en väldigt egen, personlig stil!
Kul "glidningar" i  harmonierna och fint ös i refrängen!
Styrkan på leadsång kontra bakgrundssång kan nog ses över...
Dali-högtalare var jag lite sugen på till min stereo en gång!  :) Bra grejer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
I min lyssning (billiga lurar som jag trott på länge då jag mixar) känns basen lite för bumlig.
Kanske är det mina lurar som skulle vilja att man eq:ar bort någon dB från 130 Hz eller så (vild chansning på frekvensen) och en bit uppåt.
Sången försvinner ibland bakom körer som är starkare. Jag tror du borde ge leadvocal mer volym generellt i denna mix. Det tål den (det tål din sångröst).
Kul udda överraskande svängar i melodin!

Tack Max för feedback! :D
Har eq at basen och finslipat eq på både verslead o reffesång o sänkt kören på versen  vräkte dit lite fler stämmor i slutreffen bara för att, Hoppas det blev bättre nu?

Ösig lite punkig attityd - Kul! Gurorna och sångstil påminner delvis/stundvis lite om Onkel K :D Du ska kanske lägga på ett punkigt gurasolo någonstans mellan 117-152? Det skulle lyfta tror jag.

Ja basen bumlar - EQa bort det. Sedan måste körer sänkas och lead lyftas fram (då framförallt Spotify-stycket å kanske dra ner lite på reverbet på den delen). Det finns ett knäpp/klipp vid 207 som stör - bort med det.

/Gurano
Tack Gurano för Feedback!  :D
Punk e gottmos o Onkel K får jag visst googla  :) Solo eller oljud e nu pålagd på sista reffen o basen e nu eq ad ..Torrare sång nu överlag o en slutreffesång vart det också i slutet som grädden på" o körer sänkta på vers .. klippen var nog när jag headbangade på sticket..vart väl nåt statiskt.. :D

Coolt - gillar detta! Gillar soundet och texten och sånginsatsen är bra! Jag upplever det något svårt att höra texten, tror du skall minska något uns på sångeffekterna och antingen höja leaden eller eq:a i lowmid för att få den aningens tydligare....och som någon skrev varför inte pressa in ett punkigt gitarrsolo!

Henric

Tack Henrik för feedback! :D
Har eq at sången o tagit bort lite reverb på sången överlag o pressat in både avslutssång o lite guraoljud på sluttampen  :)

Jomen. Refrängen funkar bra, versen kunde kanske ges lite mer uppmärksamhet.. Texten känns lite underfundigt tänkvärd, eller så är den bara nonsens :)

Jag gillar detta. Tycker ljudbilden är okej, men kanske stämmer det där om att sången inte riktigt når fram, på några ställen.


Tack Div för refräng gill o tyck !  :D
Har rattat eq på sången nu förhoppningsvis till det bättre ? o texten kommer från  hjärtat som alltid   :D

Alltid intressant att lyssna på dina låtar, som har en väldigt egen, personlig stil!
Kul "glidningar" i  harmonierna och fint ös i refrängen!
Styrkan på leadsång kontra bakgrundssång kan nog ses över...
Dali-högtalare var jag lite sugen på till min stereo en gång!  :) Bra grejer!
/Asti

Tack Asti för feedback o gillande!  :D
Nu har jag som sagt slipat på sångljud o reverb o lagt lite yl på slutreffen o oljudsgura
Riktigt roligt att mixa i dalisarna Man kan ju köra på lågfart o även kräma på så det fladdra i byxbenen riktigt roligt  B)


Tack Alla för kanon feedback o tyck! B)
















Utloggad Henric

Varit inne påen återlyssning - mkt bättre - nu hörs testen och budskapet går fram!  :rolleyes:

Gillar texten, känns som den är skriven rakt ut i vädret men blir på något konstigt vis helrätt till låten! Soundet gillas också det låter lite lagom rebelliskt och lite punkigt på något vis!

Det enda jag reagerar för nu är att ordet Willie behöver komma fram bättre, känns som det försvinner, vet inte om det behöver läggas om eller om det går att volymautomatisera fram, sen hör jag ett knäpp på slutet som jag hade försökt få bort!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Varit inne påen återlyssning - mkt bättre - nu hörs testen och budskapet går fram!  :rolleyes:

Gillar texten, känns som den är skriven rakt ut i vädret men blir på något konstigt vis helrätt till låten! Soundet gillas också det låter lite lagom rebelliskt och lite punkigt på något vis!

Det enda jag reagerar för nu är att ordet Willie behöver komma fram bättre, känns som det försvinner, vet inte om det behöver läggas om eller om det går att volymautomatisera fram, sen hör jag ett knäpp på slutet som jag hade försökt få bort!

Mvh Henric

Tack Henrik!för återkoppling o gillande o förbättringsförslag.. det diggas!  B) :D
Har knåpat lite med willie ordet o tror jag kom i hamn faktiskt  :unsure:..o slutknäppet e bortknäppt nu :D
Tror jag e i hamn med hela låten..



Utloggad Henric

Varit inne påen återlyssning - mkt bättre - nu hörs testen och budskapet går fram!  :rolleyes:

Gillar texten, känns som den är skriven rakt ut i vädret men blir på något konstigt vis helrätt till låten! Soundet gillas också det låter lite lagom rebelliskt och lite punkigt på något vis!

Det enda jag reagerar för nu är att ordet Willie behöver komma fram bättre, känns som det försvinner, vet inte om det behöver läggas om eller om det går att volymautomatisera fram, sen hör jag ett knäpp på slutet som jag hade försökt få bort!

Mvh Henric



Tack Henrik!för återkoppling o gillande o förbättringsförslag.. det diggas!  B) :D
Har knåpat lite med willie ordet o tror jag kom i hamn faktiskt  :unsure:..o slutknäppet e bortknäppt nu :D
Tror jag e i hamn med hela låten..


Gött - jag ska lyssna igen - men det blir inte idag - helt slut i öronen nu efter dagens övningar!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

 :rolleyes: Lyssnat igen, låter gött i mina Genelec 8260 A, sångeffekterna på reffen är gössiga, det låter verkligen bra tycker jag!

Mkt bra låt som du med gott samvete kan flytta över i färdiga!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Personligt och eget...lite "bumligt"hos mig med, annars bra låt och lir.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)