Kontrollrummet

Henric-Nya tiders telegram

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN:Nya tiders telegram
ARTIST/GRUPP:Henric Svensson
GENRE:Rock
LÅTLÄNGD:3:38
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2016

Har gjort en grund till ett låtprojekt.... B) Tycker det låter ganska coolt, vem vet det blir kanske en låt av detta också!  :D

Jag har övat en del på att spela slapbas ett tag utan att egentligen komma någonstans, nu har det äntligen lossnat en del så detta är första inspelning för min del med "slapbas" - inget superavancerat men ändå coolt når det funkar! Så basljudet är först lite funky och sedan lite mer punky med dist och grejor på prechorus och refrängen!

Synthljuden kommer från en Roland Integra-7

Ska spåna lite på text som kommer att bli Svensk i vanlig ordning.....

Undrar så klart vad Ni har för synpunkter så här långt!  ;)

Mvh Henric

2016-01-25  Petat lite grand på ljudet,volym automatiserat den nedstämda twang gitarren, släppt lite på trum och baskompressionen m m

2016-01-30  Har suttit och funderat och lyssnat lite i veckan som gått på text och vissa fragment har ständigt återkommit, utvecklade dessa lite i dag och har lyckats författa lite text och sjungit in lite guturala läten....texten på refrängen är inte på pränt än men jag känner att den finns där bak i hjärnbarken någonstans, vi får väl se om den behagar krypa fram imorgon! Vet inte riktigt själv vad låten handlar om än, verkar vara någon form av protest mot all stress och det enorma informationsflödet i dagens samhälle - känns ibland som att man inte riktigt hinner med att leva livet på riktigt!

Texten så här långt:

Nya tiders telegram

Text & Musik Henric Svensson 201601

:Måste hinna, kan aldrig vinna
Måste ringa, bara springa:

Tidens melodi är en parodi, våra virtuella liv är en travesti,

För jag finns på Instagram, nya tiders telegram,
Allt som händer på vårt klot, läser jag på min ansiktsbok,
Jag ser en katt i hatt, och en fylletratt som lockar mej till skratt,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,
La lalla lalla la lalla lalla la nya tiders telegram,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,

:Måste hinna, kan aldrig vinna,
Måste ringa, bara springa:

Tidens melodi är en parodi, våra virtuella liv är en travesti,

För jag finns på Instagram, nya tiders telegram,
Allt som händer på vårt klot, läser jag på min ansiktsbok,
Jag ser en katt i hatt, och en fylletratt som lockar mej till skratt,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,
La lalla lalla la lalla lalla la nya tiders telegram,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,

Gitarrsolo

Jag ser en katt i hatt, och en fylletratt som lockar mej till skratt,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,
La lalla lalla la lalla lalla la nya tiders telegram,
Jag ser ett dollargrin, och en homofil, nya tiders telegram,
nya tiders telegram.

Synpunkter så här långt tas tacksamt emot!  :rolleyes:

2016-01-31 All sång på plats, känns som det blev ganska bra, grym text att sjunga, har jobbat mkt med artikulationen, dialekten får Ni lev med! Nu får denna vila ett par dagar känns det som!

2016-02-01 Ändrat lite på kompressionen på elbasen, ville ha lite mer tryck i den delen där basen spelar "pumpbas", nackdelen med att ha distortion på elbasen är att ljudet gärna vill bli tunnt, men nu är det lite mer tryck! Även sänkt ett besvärande k-ljudet i slutet på ordet klot....gjort några andra myrbensjusteringar på sången med friska öron.

2016-02-08 Solot är på plats, blev ett melodisolo med två elgitarr i olika oktaver och en fulsynt, vill behålla den trallvänliga feelingen!  B)

Har ändrat lite på mastereffekterna, breddat ljudbilden och petat fram gitarrerna något, var inte riktigt nöj men nu känns det bättre - ska lyssna lite mer i veckan!

20160210 Petat lite på faden i slutet, efterklangen på synthljudet slutade lite väl abrupt när man lyssnade i lurar, ökat basskärningen på pukorna ett uns! Lägger över den i färdiga nu!

« Senast ändrad: 18.02.2016, 19:17:27 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Inledningsgroovet e check.. går att göra en fin fortsättning ifrån ..det efterföljande får du crazy till lite så det dras sig ur dansbandet" men nåt crazy här o där under det så ..Blir nog bra med svensk text o lite j.. o namma ..Rock on" :D


Utloggad Henric

Inledningsgroovet e check.. går att göra en fin fortsättning ifrån ..det efterföljande får du crazy till lite så det dras sig ur dansbandet" men nåt crazy här o där under det så ..Blir nog bra med svensk text o lite j.. o namma ..Rock on" :D

Vi får väl se var det landar någonstans...

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Cool inledning som sagt! Riktigt bra groove, spel och sound! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lovande grund! Hör inte mycket av basen (hörselskada), men det jag hör låter riktigt bra!
Behövs kanske ett stick (utöver sång) och möjligen ett instrumentalsolo någonstans...
Tänker du sjunga själv? Blir hur som helst spännande att följa utvecklingen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Lovande grund! Hör inte mycket av basen (hörselskada), men det jag hör låter riktigt bra!
Behövs kanske ett stick (utöver sång) och möjligen ett instrumentalsolo någonstans...
Tänker du sjunga själv? Blir hur som helst spännande att följa utvecklingen!
/Asti

Du får gärna sjunga om du är sugen!  :rolleyes:

Än så länge har inga bra textideer dykt upp....ska spåna lite nu i helgen....och ja där måste vara ett solo!  :D

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter roligt och bra! Det är ett bra driv och drag i det och det är lite som en kameleont så att det passar in i många genrer tycker jag, som det låter här. Både rörrock och rock för finklädda. Rolig start!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Fått dit lite text och sång idag - får fortsätta imorgon!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tufft Henric låter riktigt bra vad är det för bas du har kul att du utvecklar tekniken och som sagt det låter riktigt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra alltså!
Jag gillar vad som växer fram här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Cool inledning som sagt! Riktigt bra groove, spel och sound! :)

Kul att du gillar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låter roligt och bra! Det är ett bra driv och drag i det och det är lite som en kameleont så att det passar in i många genrer tycker jag, som det låter här. Både rörrock och rock för finklädda. Rolig start!

Ja det artar sej, kan jag bara få till en bra text så....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tufft Henric låter riktigt bra vad är det för bas du har kul att du utvecklar tekniken och som sagt det låter riktigt bra.

Jag hade tur och hittade en Yamaha TRB 5 PII (Yamahas flaggskepp bland basar, tillverkas ej längre, genomgående hals, aktiv elektronik, piezomickrofon m m) för ett mkt bra pris - grym sustain i basen!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Bra alltså!
Jag gillar vad som växer fram här!

Tack MaxB! Hoppas bara att jag får till texten på reffen...
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Texten är klar - blev lite kul tycker jag!  :lol:

Hoppas kunna spela in lead och körer på reffen idag! :-)

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Cool effekt på inledningssången(måste ,hinna, ringa) passar handsken  :D  ..bra sångljud överlag också :) Synthen som craczar till under gitarrriffet tillför godis också..
Ja det här kan nog bli klart din bästa jag hört hittills..  B)  :)


Utloggad Henric

Cool effekt på inledningssången(måste ,hinna, ringa) passar handsken  :D  ..bra sångljud överlag också :) Synthen som craczar till under gitarrriffet tillför godis också..
Ja det här kan nog bli klart din bästa jag hört hittills..  B)  :)

Kul att du gillar - jag kör körpaketet genom ett coolt delay ifrån Fab filter som heter Timeless 2 och en preset som heter Funky in the back och det är delayet som gör att det blir så crazy och gött!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

All sång är på plats - vad tycks?
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
bra jobbat Henrik! ini i kaklet :D riktigt trallvänlig o bra mix o text ..   (du kan ju byta ut homofil" mot typ homofobsbil blir både roligare o bättre  ;) (O spelas mer på radion också  :lol: Tror det sitter bättre också i munnen när det sjungs  :D
Bra rockat!  B)


Utloggad Henric

Gjort några mindre justeringar - se trådhuvud!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

bra jobbat Henrik! ini i kaklet :D riktigt trallvänlig o bra mix o text ..   (du kan ju byta ut homofil" mot typ homofobsbil blir både roligare o bättre  ;) (O spelas mer på radion också  :lol: Tror det sitter bättre också i munnen när det sjungs  :D
Bra rockat!  B)

Ja det artar sej bra, roligt att skriva text när man har flyt! Ska spela in gitarrsolot och referenslyssna lite grand också!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Solot är på plats - blev ett trallvänligt melodisolo med två gitarrer i olika oktaver och en fulsynt!

Har breddat ljudbilden något, tyckte det var lite platt och pillat fram gitarren lite bättre!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Rolig låt och text, mysig och annorlunda bas, sångljudet passar till låtens form, bra ljudbil...bra helt och hållet. , snyggt hantverk.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Rolig låt och text, mysig och annorlunda bas, sångljudet passar till låtens form, bra ljudbil...bra helt och hållet. , snyggt hantverk.  :)
/Roffe H

Tack Roffe kul att du gillar! Texten tyckte jag blev kul!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Samhällskritik med befriande humor!
Bra jobb och konsekvent skön ton rakt igenom. Gillar när man också kastar sig på annorlunda ljudbilder och effekter - blir en egen profil på spåret B)

Skön lyssning

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Samhällskritik med befriande humor!
Bra jobb och konsekvent skön ton rakt igenom. Gillar när man också kastar sig på annorlunda ljudbilder och effekter - blir en egen profil på spåret B)

Skön lyssning

MOMA

Man tackar! Det är kul att skriva texter med lite twist - denna blev lite kul!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Känner mej jättefärdig med denna! Kommer att vara med på skivan, drar ett streck efter denna produktionen - allt som skrivs hädanefter får komma på nästa platta!  :lol:

Passar på att tacka för alla kommentarer!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!