Kontrollrummet

Larsinger - Jul Utan Dig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsinger

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Denna sorgesamma jullåt är tänkt att vara lite åt "Bo-Kasperhållet". Jag vill gärna ha synpunkter på mix och ljudbild.
Text & Musik: Per Wiklund, som också sjunger.
Allt annat som hörs: Lars Wahlström
« Senast ändrad: 30.11.2015, 20:54:57 by Larsinger »
Larsson


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En fin låt med soft guraspel.
Tycker att trummorna ska fram mer i mixen och kanske varieras lite ... kanske är det oxå för mycket rymd på pianoljudet. Sänka pianot lite oxå.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Skulle vilja ha upp trummor och bas i mixen, ev även sången en liten, liten aning.
Sången kunde gärna få lite mer diskant. Kanske kunde du sprida ut spåren lite mer i
stereoperspektivet..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Riktigt skön o jazzdoftande julsoftis ..skönt o avslappnande lir o sång ..I övrigt tycker jag grabbarna ovan har rätt i sliperiet av låten  :) Fin låt!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt! Lite åt Bo Kaspers tycker jag också..

Verkligen nice lyssning. Håller inte med om pianot, men kanske om diskanten..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Girly

Riktigt bra... gillar när det gör lite lagom ont så där... saknar smiley för brustet hjärta.
Kanske höja volymen på sången ett snäpp fram till 121 där jag tycker det sker en volymökning och öppna gärna upp sången liiite... håller med tidigare trådskrivare att trummorna måste upp lite...
Najs!  :)

/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Trevlig låt. Trummorna och deras volym stör inte mig men sången skulle jag villa få lite mer liv i, den låter lite instängd nu. Lite mer diskant som redan nämndes. Jag tycker också nåt (positivt) händer med sången vid 121 som Girly påpekade.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snygg lite jullåt. Det där lite sorgsna känslan kom fram bra. Tycker att hela mixen är lite tung i mellanregister det är många instrument som krockar där. Skulle jobba med eq för att lyfta orgeln och gitarren från varandra och göra sångljudet lite klarare.
Det finns lite vassa S i toppen av diskanten men det är svårt att hitta det som skulle göra att sången lyfts in tydligare i mixen. Skulle jag gissa så behövs det lite skjuts i övre mellanregister samt lite mer bas. Trummor och bas behöver också lyftas fram ett snäpp.
Svårt det där att hitta den där perfekta blandningen som gör en krispig mix. Själv fastnar jag ofta här. Man blir till sist alldeles stum i öronen och hör inte längre vad man gör fel (kan bara prata för mig själv  :)) skulle lyssna igenom den ett instrument för sig och försöka hitta var det krockar.
Ledsen om jag svamlar. Ibland har jag svårt att förklara vad jag menar.

Annars var det mycket bra.
egg  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt och riktigt skönt i all enkelhet.
Sång upp lite i volym eller om det är eq som ska användas?
Annars tror jag jag skriver under på de liknande kommentarerna om trummor upp och bas upp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det är ju en bra låt i en god tradition, och visst har vi Bo & Co. Men om jag skulle göra något så skulle jag kolla orgeln. Nu ligger den jämt rakt över hela låten och det blir lite "matta" av den. För dynamikens skulle skulle jag försöka hitta variation mellan styckena, så att ett eller fler instrument kan kliva in till refrängen, för att sedan ta en paus under verserna. Sången skulle vinna på 3-4 db upp och trummor/slagverk lika så. Om det finns en basgång som lurar där i så skulle jag försöka hitta en topp att lyfta, så att man hör den (kan skapa gung).

Tja, det var några spontana tankar - så här inför jul :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Larsinger

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tack alla för konstruktiva synpunkter. Jag har skruvat på alla rattar och gjort en ny mix. :P I stället för att slå på och av instrument har jag jobbat med volym. Alla får vara med hela tiden...Blev det nåt bättre? :unsure:
Text & Musik: Per Wiklund. Jag själv står för allt spel.
« Senast ändrad: 30.11.2015, 20:57:19 by Larsinger »
Larsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill tipsa dig om att i första inlägget ta bort ver 2 och sen lägga in den här ver 4 annars är risken väldingt stor att vi lyssnar på versionen i första inlägget ochmissar att du faktiskt gjort en ny mix. Det räcker med att några kommenterar så ser man inte längre att du har en ny version inne i tråde.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilket julmys! Underbar stämning i denna. Och har nu lyssnat på bägge versionerna, och det är en klar förbättrring i andra mixen! Kanske lite deesser bara så! :D
Men jag säger som MaxB, ändra helst i trådhuvudet, så man inte missar nya versioner som gjorts och vad som gjorts. Du kan enkelt ta bort första versionen som bilaga och sen lägga till den nya. Och skriv då gärna till i trådhuvudet vilka ändringar som gjorts när ;)
Skön röst du!
Plinkar på en låt...