Kontrollrummet

Korg Mono/Poly, sync fråga

gäst · 16 · 6028

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tordA

  • Gäst
nå'n som vet hur jag ska synca Arp. från ext. källa, typ direkt från ljudkort...

...eller måste det vara en specifik signal via någon apparat som jag måste skaffa.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
På en Polysix ska det funka om man kör in en vanlig ljudsladd in till "trig in"-kontakten, och sedan matar den med en stark och kort puls, typ en baskagge. Mono/Poly och Polysix ska ju vara besläktade så jag gissar på att det är samma MPn... :)



Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
På en Polysix ska det funka om man kör in en vanlig ljudsladd in till "trig in"-kontakten, och sedan matar den med en stark och kort puls, typ en baskagge. Mono/Poly och Polysix ska ju vara besläktade så jag gissar på att det är samma MPn... :)

Menar du att jag kan skapa en separat ut-bus i Cubase och styra den till en egen utgång på ljudkortet, som jag kör in i trig-in på min gamla Polysixa???
 :o

Tanken har aldrig slagit mig ...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Japp, precis så menar jag! :)

Kommer dock inte ihåg om jag testat det själv eller om jag bara läst det, men jag har för mig att jag testade och att det funkade...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Nån av er som testat än? *nyfiken*
Min stackars lilla Polysix väntar på att husse ska ta henne till synthdoktorn, så jag kan inte testa själv...


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Inte ännu. Ska testa imorgon.

Sitter vi på samma uppsättning hårdvarusyntar?
Har en gammal Crumar bit-01 modulsynt också .... nånstans på vinden ...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Har en gammal Crumar bit-01 modulsynt också
lust o ge mig??  :rolleyes: :rolleyes:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Hmmm....
Kanske ska leta reda på den till att börja med ... Säkert 20 år sen den var inkopplad.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Nån av er som testat än? *nyfiken*
Min stackars lilla Polysix väntar på att husse ska ta henne till synthdoktorn, så jag kan inte testa själv...

Testade just att trigga gamla Polly från EZ bastrumma i Cubase via ljudutgången på ljudkortet.
Funkade sisådär. Det är ju arpeggiot som triggas och synten verkar inte ha klart för sig vilka toner av alla de man håller ned som den ska spela. Kan kanske bero på att synten är 25 år gammal och knappt använd på 15.
Det verkar inte så minla användbart. Men låter gör det ...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ok, där ser man. Ja, jag vet ju inte exakt hur bra det ska funka heller, det är bara nåt jag läst mig till...
Har du förresten bytt batteriet i den? Polysix är ökänd för att ha ett batteri som börjar läcka efter ett tag och det kan ge riktigt jobbiga problem...


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
 :o
Jag visste inte ens att det finns batteri i den ...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Sitter vi på samma uppsättning hårdvarusyntar?
Nej, då är det nog bara P6 och LP vi har lika.
I övrigt har jag Waldorf microQ, DSI MonoEvolverKbd, Novation BassStation, Ensoniq SQ80 och Korg Wavestation, och en Alesis NanoSynth i garderoben.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
:o
Jag visste inte ens att det finns batteri i den ...
Det finns ju ganska så ofta batterier i grejer som har minnen.... ;)
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Mono/Polyn vill helst ha 5V TTL signal.. Sen ställer du om det ska vara positiv (+) eller Negativ triggning (-) med den lilla switchenpå baksidan. Men det funkar med en signal från ett ljudkort om du lyckas komma över 2~3Volt på signalen. Se till att den är hårt filtrerad bara.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mono/Polyn vill helst ha 5V TTL signal.. Sen ställer du om det ska vara positiv (+) eller Negativ triggning (-) med den lilla switchenpå baksidan. Men det funkar med en signal från ett ljudkort om du lyckas komma över 2~3Volt på signalen. Se till att den är hårt filtrerad bara.

Kunde inte sagt det bättre själv. Ett annat tips är att köpa en gammal beg trummaskin från tidigare 80-tal. Det är rätt många som har just trig-out, även trig in. Så enkelt konverterar du midi-clock till trig-signal.

Det enda jag inte förstod var det där med att mono/polyn inte förstod vilka toner den skulle spela?! Alltså "trig" är enbart en puls som indikerar ett steg på t.ex. en seq. eller arp,, eller vad det är..  Sedan finns det lite olika formar av sync, vilket är ett konstant flöde av "trig's" oavsett man vill eller inte. T.ex. 24 pulser / sekund vid 120bpm

Lite flummigt och det kanske inte var något nytt,, men fick lite skrivklåda. Nu har jag fått skrivkramp. :-)