Kontrollrummet

November Blue

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej.
Tänkte på tråden som handlade om hur vi bidrar till forumet och insåg att jag väldigt sällan lägger upp låtar vilket är synd för det är alltid kul emd feedback.

Vad många inte vet är att jag samlar fanatiskt på stränginstrument.  Mitt senaste tillskott är en Irländsk Bouzuki. Skrev en liten improviserad höstvisa med den. Kanske skulle man arra lite annorlunda med trummor, bas, stråkar och körer? Eller så funkar den så här i sin enkelhet, alternativt inte alls.
Kommentera gärna om ni orkar och känner för det.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Verkligen härlig låt. Kan ju utvecklas hur mycket som helst men duger jättebra som den är, kanske rösten borde upp mer ur ett frekvenshäbseende... Tankar bara, gillart :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Verkligen härlig låt. Kan ju utvecklas hur mycket som helst men duger jättebra som den är, kanske rösten borde upp mer ur ett frekvenshäbseende... Tankar bara, gillart :D

Jo det kan nog stämma. Skall se om jag kan vässa den lite. Fuskade och lade munspelet på samma kanal för att göra det lite enkelt men jag kanske måste separera dem.  :)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Morgonkaffe med god musik vad kan smaka bättre :) Säger som Eddie funkar fint så här avskalad...Om du inte kan hålla dig (o det kunde jag inte heller "  :lol: )så kanske vid 83 nånstans kanske lägga in nåt/några rytminstrument ? ..ett ägg ? försiktig congas ?nåt?.. ..Vid ca 117 ca låter det lite som om den ena guran e lite het på gröten /snabb ...Sen sjunger du kalas så en egen kanal o ratta till liiite mer crisp..nu lite burkigt ..Men skön lyss ini kaklet  :D 



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön novemberlåt, som med fördel kan behållas i det här sparsmakade arret!
Bra sång och inlevelsefullt munspelslir. Bouzukin låter fint, men kanske
lite "strängrassel" kunde tas bort...?
Håller med Marsall ang sången - den skulle behöva lite mer diskant och klarhet
i mellanregistret. Nu ligger det en "filt" över sångljudet tyvärr.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Precis när Asti la upp tänkte jag lägga upp :D - tänkte oxå skriva om sångljudet - att det är instängt. Munspelet låter oxå lite långt borta.
Men en fin avskalad låt - du får gärna sjunga på mina låtar någon gång när andan faller på :lol:  :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Morgonkaffe med god musik vad kan smaka bättre :) Säger som Eddie funkar fint så här avskalad...Om du inte kan hålla dig (o det kunde jag inte heller "  :lol: )så kanske vid 83 nånstans kanske lägga in nåt/några rytminstrument ? ..ett ägg ? försiktig congas ?nåt?.. ..Vid ca 117 ca låter det lite som om den ena guran e lite het på gröten /snabb ...Sen sjunger du kalas så en egen kanal o ratta till liiite mer crisp..nu lite burkigt ..Men skön lyss ini kaklet  :D 



Tack för kommentarer. Funderade på att lägga på lite cajon, men jag har en tendens att överproducera så risken är att jag skulle förlora mig i ett storvulet arr men jag skall fundera på det. Skall titta över sången.

Skön novemberlåt, som med fördel kan behållas i det här sparsmakade arret!
Bra sång och inlevelsefullt munspelslir. Bouzukin låter fint, men kanske
lite "strängrassel" kunde tas bort...?
Håller med Marsall ang sången - den skulle behöva lite mer diskant och klarhet
i mellanregistret. Nu ligger det en "filt" över sångljudet tyvärr.
/Asti

Den låter nog ganska rassligt i sig. Har inte riktigt lärt mig tekniken heller. Allt var liksom gjort i en tagning utan vidare produktion. Jag skall ta med mig dina tankar till nästa inspelning det går säkert att dra ner mellanregister och filtrera bort en del strängrassel med eq. En del hänger säkert på speltekniken. Eftersom ljudet är så fylligt så bjuder det in till att skramla loss och det var nog det jag gjorde  :)
Alla är överens om sångljudet så det får jag kolla på. Tack för feedback

Precis när Asti la upp tänkte jag lägga upp :D - tänkte oxå skriva om sångljudet - att det är instängt. Munspelet låter oxå lite långt borta.
Men en fin avskalad låt - du får gärna sjunga på mina låtar någon gång när andan faller på :lol:  :D

/Gurano
Tack för lyssning
Jo det är nog sant som ni säger att sångljudet inte håller. Försökte få det till att låta som att det var lite "livefeeling" men det blev ändå inte så.
Samarbete är kul så jag sjunger gärna på någon av dina låtar någon gång. 


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra låt :D

Liiite Neil Young-varning, du gillar? :D :D B)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt! Feelingen finns med men torra ljudet på sången har placerat på annan plats än resten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul att du delar med dig! Härlig livekänsla, den kanske ska få vara så här enkel. Ibland kan jag känna att en bas hade balanserat upp de höga frekvenserna från strängarna och munspelet? Sångmixen kan som redan nämnts krispas till lite grann. Skön låt!
Plinkar på en låt...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Bra låt :D

Liiite Neil Young-varning, du gillar? :D :D B)

/Marre

Harvest med Niel Young är en skiva som jag ständigt återvänder till. Lite stofilvarning på det. Tack för lyssningen

Skönt! Feelingen finns med men torra ljudet på sången har placerat på annan plats än resten.


Jo det är nog så. Murrig sång är noterat.- Funderade på att arra om den svulstigt och storvulet. Få se om tiden räcker till. Tack för kommentarer
 :)

Kul att du delar med dig! Härlig livekänsla, den kanske ska få vara så här enkel. Ibland kan jag känna att en bas hade balanserat upp de höga frekvenserna från strängarna och munspelet? Sångmixen kan som redan nämnts krispas till lite grann. Skön låt!

Bas hade funkat (och kanske lite trummor och stråkar och feta körer och....) Kul att du gillade det och tack för att du lyssnade och kommenterade  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin låt. Sången kanske instängd, men hela produktionen är lite för vass generellt tycker jag.
Får man se en bild på samlingen kanske ?  :rolleyes:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fin låt. Sången kanske instängd, men hela produktionen är lite för vass generellt tycker jag.
Får man se en bild på samlingen kanske ?  :rolleyes:

Får nog inte plats på en bild men jag kanske skulle göra en tråd och lägga upp lite ljudexempel. Får se om jag orkar med.
Tack för kommentarerna och lyssningen. Jag proddade inte så mycket eftersom det var tänkt att vara en enkel inspelning med lite livekänsla, men jag fattar av kommentarerna att det inte riktigt funkade.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Håller med, skön låt. Dedär med sången... dennna Bouzuki kolliderar med sången tror jag, dom tävlar liksom om utrymmet. Kanske du kan åtgärda det med EQ... eller nåt?

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint som det är. Lite olika eq på strängar o röst kanske.
Nåt jag funderar på både på andras o mina låtar är om man (som du gör här) ska hålla ut på orden, eller klippa av dem kortare. Många sångare jag gillar sjunger orden väldigt korta så de nästan inte följer rytmiken, men ändå passar det ofta väldigt bra tycker jag. När jag själv gjort så har jag ibland fått nån kommentar att jag borde hålla ut mer på ändelsen. Men själv tycker jag oftast det låter "furt" (Hälsingedialekt) då.
Tankar på det.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Håller med, skön låt. Dedär med sången... dennna Bouzuki kolliderar med sången tror jag, dom tävlar liksom om utrymmet. Kanske du kan åtgärda det med EQ... eller nåt?

//Space

Jo det kanske blir lite krock den ligger högt i övre mellanregister och det kan nog krocka med sångljudet som är lite dovt och brister i diskant och klarhet. Tack för lyssning iallfall

Fint som det är. Lite olika eq på strängar o röst kanske.
Nåt jag funderar på både på andras o mina låtar är om man (som du gör här) ska hålla ut på orden, eller klippa av dem kortare. Många sångare jag gillar sjunger orden väldigt korta så de nästan inte följer rytmiken, men ändå passar det ofta väldigt bra tycker jag. När jag själv gjort så har jag ibland fått nån kommentar att jag borde hålla ut mer på ändelsen. Men själv tycker jag oftast det låter "furt" (Hälsingedialekt) då.
Tankar på det.

Har faktiskt inte funderat så mycket på hur jag fraserar. Jag är ju i grunden trummis så jag tror att jag gärna vill ha en viss rytmik men det beror ju mycket på låten också så klart. Ibland är det coolt när man håller ut så länge så att det blir nästan jobbigt och ibland så gillar jag när det är kort och avhugget. Kommer att tänka mycket mer på det nu efter att du kommenterat det.
Tack för lyssning och tankar.  :)