Kontrollrummet

Rolling and Tumbling Ny sång, distmunspel o tredje mixen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Rolig men svår att spela, speciellt i början när jag bara hade trumkompet som backade upp. Det är lite märkliga intervaller mellan ackordsbytena, lätt att spela fel om man inte spelat låten live i några år innan, o för mig var den helt ny.
Här spelar jag trummorna själv, har fuskat lite o gjort det i omgångar, vispvirveln malde jag på med en längre stund till jag kunde få ut ca 20 sekunder som var ålrejt, sen loopade jag den o la på en hihat, som jag "trampade" med händerna. Till sist spelade jag ride o crashar + lite pukor låten igenom. Att virveln är loopad går inte att höra.
Så jäkla rolig att spela bas till, testade olika sätta att spela i ett par timmar. Ja la fyra elgitarrer först, varav en slide.

Ännu en rökare till kroggolvet. När jag mixar backtrackarna åt mig själv tar jag inte bara bort sången o solon, jag komprimerar mkt mindre så det ska hoppa o smälla mer i stora lokaler. Kompgitarrerna drar jag in mer i mitten än på en sån här mix, det är ju nästan aldrig nån som hör bägge PA-staplarna i en livelokal...  :rolleyes:

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rolling-and-tumbling-151115
« Senast ändrad: 17.11.2015, 00:53:11 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KR:s alldeles suveräna blues ooch rocklirare som nöter scengolvet, riktigt häftigt det här. Vore kul att se live jag antar att du kör komp och solo till backtracket, munspelet lirar ju under sången utom i slutet. Allt låter kanon tycker jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt lirat  o groovat Håkan! Vill du hotta den än mer så dra till med en Elvis grövre j..vlar o mamma sång...  Men det behövs inte men vill du hotta upp så äre mitt tips! Som sagt bra groovat! :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här svänger kanonfint! Snyggt spelat och sjunget!
En sak jag reagerade på var att ride och cymbal är lite starka i mixen!
Det blir lite vasst när riden är så stark. Basen kunde nog höjas en liten aning....
Gitarrer, munspel och virvelkagge driver på finfint. Mycket bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Sjöng om den, o bytte ut det akustiska munspelet mot ett ilsknare spelat genom gitarrförstärkaren.
Lyckades nog riktigt bra med mixen sen, tror det är måttligare med cymbalerna...
Tack för beröm o åsikter. Kul med en blues helt utan gitarrsolon.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rolling-and-tumbling-151115
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett djäkla ös du får till där. Trummorna låter bra. Skulle jag säga något så låter sångljudet lite burkigt. Ett lite större reverb-rum hade lyft det lite. Din röst är whiskeydoftande cool och raspig. Man kunde kanske önska lite mer desperation på några ställen. Att du vrålade på lite mer. NU sjunger du lite laidback och kompet är så himla ösigt att man skulle vilja att du levde dig in lite mer i sången. Men detta är petitesser. I det stora hela är det mycket bra bluesrock.
 :)
Eggs


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Munspelet rockar fint som snus o sången vart klart bättre ..Visst gåre o gapa lite till på vissa ställen som egget nämner.. Men denna vart klart rocka fett bättre :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ett djäkla ös du får till där. Trummorna låter bra. Skulle jag säga något så låter sångljudet lite burkigt. Ett lite större reverb-rum hade lyft det lite. Din röst är whiskeydoftande cool och raspig. Man kunde kanske önska lite mer desperation på några ställen. Att du vrålade på lite mer. NU sjunger du lite laidback och kompet är så himla ösigt att man skulle vilja att du levde dig in lite mer i sången. Men detta är petitesser. I det stora hela är det mycket bra bluesrock.
 :)
Eggs

Jag provade både större reverb och att gorma på mer, men fick inte till sången på det viset. Låten passar inte min röst på det viset tror jag. Jag gormar desto värre på andra låtar. Ska fundera lite på det

Tack för fina rewjews!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra drag i låten och instrumenten. Bra driv i munspelet också, funderar dock på en sak. Är det ett F-spel du använder?

En av de vanligaste återkommande tonerna på munspelet här - brukar man väl vilja hinna böja mer. Här hamnar den tonen oftast på E men jag tänker mig att den vill hamna på pentaskalans D# (eller om den tonen heter Eb i detta sammanhang). Är jag fel ute i tanken?
« Senast ändrad: 17.11.2015, 23:48:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra drag i låten och instrumenten. Bra driv i munspelet också, funderar dock på en sak. Är det ett F-spel du använder?

En av de vanligaste återkommande tonerna på munspelet här - brukar man väl vilja hinna böja mer. Här hamnar den tonen oftast på E men jag tänker mig att den vill hamna på pentaskalans D# (eller om den tonen heter Eb i detta sammanhang). Är jag fel ute i tanken?
Ja det är ett F, det jävligaste att spela blues på öht. Det går nästan bara att använda de två hålen längst till v. Jag lät det vara lite medvetet slarvigg o hysteriskt som motvikt till det andra som är ösigt men ganska straigth, och helt utan improviserade solon.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Lite annorlunda från hur jag har hört den med Janne Strindberg genom åren men han kör den ju akustiskt men det här var inte fel heller.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Röjigaste bluesdängan jag hört på mycket länge, du gör en riktigt bra version. Alla tummar upp!

Nästan så man vill halsa whisky medan man lyssnar..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lite annorlunda från hur jag har hört den med Janne Strindberg genom åren men han kör den ju akustiskt men det här var inte fel heller.
Janne Strindbergs version har jag nog aldrig hört. Det finns många varianter på hur den spelas. Somliga kör mer normala tolvor. Att spela den så här, med udda ställen att byta ackord på är skitsvårt när man är ovan det. Lite fegt att spela den enkelt, det gjorde ju inte Muddy Waters.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Röjigaste bluesdängan jag hört på mycket länge, du gör en riktigt bra version. Alla tummar upp!

Nästan så man vill halsa whisky medan man lyssnar..

Tackar! Ja öl o viskydjävulen vill gärna titta fram när man hör sånt här, vad nu det kan bero på.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)