Kontrollrummet

Hawk-You show me love

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Huga er go vänner här kommer en alldeles färsk låt som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på
både som låt och mix.Tackar på förhand

LÅTNAMN:Show me love
ARTIST/GRUPP:
GENRE:pop
LÅTLÄNGD:3.19
KOMPOSITÖR:Höök/Lindeberg/Lövgren
PRODUCENT:Höök/Lindeberg
EV. MEDVERKANDE:Höök/Lindeberg/Lövgren
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Höken.
Det låter bra detta - svinbra sång! Mixen låter nästan ok i mina monitorer.Virveln låter däremot lite "kaffe burk fylld med sand",jag hade föredragit lite mer tryck från den.Kanske även baskaggen skulle behöva lite mer botten - eq:a!Men det kanske skall vara så i denna genre? Kanske några av körena ligger lite högt i ljud bilden,tycker att dom tar över leaden lite där dom möter varandra - men det är ju i mina monitorer. Kanske basen ligger lite lågt oxå,men det är ju ett ljud ideal.Lyssnat 2 ggr nu,leaden ligger oxå lite högt tycker jag.I övrigt så är det bara att håva in storkovan!

Bra låt!

Mvh
Micael


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
tackar för feedbacken H-mike
ska ta och lyssna över det du nämner, kul att du gillade låten

MVH Conny


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkligen skickligt hantverk. Särskilt stämmorna är görtajta. Ingen genre som jag går igång på men säkert finns en kommersiell potential i detta med "snälla" harmonier.
Nånting i den annars perfekta ljudbilden känns lite hårt, kan det vara för lite bas?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh yess Conny!

Almost perfect, verkligen toppenkomposition och arr!
Halv höjning på slutet åxå, skön sång och stämmor som heter duga!

Enda som jag hakar mig på e mixen, låter onödigt vass, tycker sångdiskanten kunde skäras eller använda deesser. Höj basen så det fläskar på lite. Denna genre behöver baaas, tryckare på senkvällen ska kännas som hearthbeat. Kanske ta ner elkompguran aningen eller skär lite på melleregistret där.
Lite mer botten i baskaggen o virveln.

Men herregud så härlig sångröst, personlig och skön, kompet och arret får Eagles att avundas :wub:

Lite skruv på mixen och så mastring och KR kommer att få en ny HIT!
Skitsnyggt jobbat! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Tackar för feedback Equality och Mahan vi suger åt oss av det ni säger och ska ta en titt på detta
Kul att låten gillas, ha det

MVH Conny


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar och skriver...

Snygg synt i introt.
Riktigt bra sång. Som faktiskt i sig bär hela låten tycker jag. BRA!!!

Smakfulla stämmor i andra delen av versen.

Trummorna är lite för platta för min smak. Mer botten och rock om jag får bestämma.
Gitarren har en snällt ljud. Du har ju en luftig ljudbild så det skulle nog finnas plats för en elakare gitarr. (Ljudmässigt)

Totalt sett ett oklanderligt och bra arr, men lite Fame Factory-varning på produktionen.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Mycket skön låt och som tidigare nämnts, jättebra sång+körer.
Jag upplever ock refrängen lite "spretig", gitarrerna ligger ganska starka i ljudbilden och det är inte riktigt lika drivande snyggt komp som i versen, så det känns som låten stannar upp lite. Som också nämnts innan saknas det bas. Gillar "vispen" på virveln i början av låten men de "riktiga" virvelslagen senare när låten byggs upp känns tunna.

Flera mil bättre än vad jag fixar för egen del, men ville ändå kommentera det jag tänkte på vid lyssning.
Me, Myself & I


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Tackar för lyssningen Kornstad och Wernborg
kul att det är fler än vi själva som tycker att vi fått till en riktigt bra låt här,
det är ju det som är så bra med sådana här forum, att några fler utanför ens
egen bekantskapskrets får chans att lyssna och tycka till, det blir liksom ärligare då.

MVH Conny


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker det påminner lite grann om Paul McCartney and The Wings (eller bara Paul något senare efter the Wings).
Kompositionen följer alla mallar som vanligtvis är givna i en modern poplåt. Sticket i annan tonart, en höjning före sista reffen, osv.
Men jag saknar nåt, typ en hook. Nu rullar det på jämnt och fint. Det låter tätt och behagligt.
Trummorna låter som om det är spelade delvis med vispar (kaggen) och det är väl kanske mindre bra.
Är personligen inte så förtjust i den där visslande synten, men behövs kanske som krydda.
Basen upp kanske. Vill höra bas som vandrar lite.
Annars är sången och stämmorna väl genomförda. Låten som sådan försvinner dock ur mitt minne tämligen snabbt. Vill inte säga att den är dålig, tvärtom, men det kanske har att göra med den där hooken som jag saknar.


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Tackar Tokai för lyssning och feedback.det här med basen är åtgärdat nu ,det var lite tunt.
det var många som tyckt till om detta.

MVH Conny


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sitter i skrivande stund och letar bra tågbiljetter på Sj's hemsida, och kommer hela tiden på mig med att jag faktiskt lyssnar på en demo. Jag slutar att aktivt lyssna.....så bra ljudbild har ni fått till!

Kalasbra sång, supertajta stämmor. MEN det låter för snällt i min smak.  skulle testa att ta trummorna, höja upp volymen så det i princip distar om du kör analogt, (annars en förstärkarsimulator kanske.)  och spela in på ny kanal och justera till lite. En elgitarr bakom med lite powerchords med bra dist på skulle sitta som en fläskläpp i reffen. Synten är lite för vass. testa att runda den lite, eller kör en stämma en oktav ner?

summa +

En gedigen låt komplett
Proffsigt lagda instrument och sång

summa -

småmjäkig ljudbild. saknar lite udd.
saknar distgitarr
saknar lite fläsk (överstyrning) i trumljuden.
lite vass synth.




Men, överlag jättebra!!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Känns nästan som att lyssna på ungdomsradio innan man stänger av för att gå och sätta sig att titta på en Åsa-Nissefilm eller Bingo-lotto.

Tydligt arr som är lätt att ta till sig. Ljudet ok men inte lika topp - vilket redan har nämnts. Inget som tilltalar mig men det låter som en sådan låt skall låta tror jag. Möjligtvis lite anonym om inte sången bar som den gör.



Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Hejsan

Emulator- tackar för kritiken vi suger åt oss av detta
hoppas du hittade nån biljett.

Dåligtgehör-tackar för lyssning och feedback trots att det inte är din genre
kollar du ofta på Åsa-Nisse filmer :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag skulle vilja säga skitbra gjort. Melodiös 60-tals pop när den låter som bäst. Konkurrerar med svenska Wallstones (Becker/Martindahl)! Vem spelar vad i låten, är det fler än en som sjunger? Jag tycker det låter väldigt färdigt både spel- och nivåmässigt så härifrån kommer bara ryggdunk! 


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Visst låter det bra, 60/70-talsinfluerat är aldrig fel. Men det låter för snällt, speciellt om trummor och akustiska gitarrer, blir bara tunnt krisp utan botten. Basen fegar. Det blir lite för snyggt och kliniskt, och gränsar mot tuggummipop. Finessrikt, men blir för mycket moll-7:or och maj-ackord för melodin/ackordföljden skall sitta som en smäck. Snygga grejor finns, men något udda saknas för att ge låten karaktär.

Proffsigt är det ju. Fast man smälter inte.

Ett tips, som kanske inte alla här skriver under på, är faktiskt att lyssna på Per Gessle senaste plattor, och de instrumentala grejer han gör för att varje låt skall bli annorlunda men ändå trogen hans förebilder.
DON'T PANIC


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
tjenare

91:an: kul att du gillar det vi gjort.Vad det gäller vem som gjort vad är det Lindeberg på gitarrer,
Jag själv på all sång och lövgren syntar samt en inlånad basist

Rattlesnake:Tackar för feedback, basen har vi rättat till så nu låter den biten bättre.
samt deesser på sång,annars blir det nog som det är.
Det du nämner här om gessle är ju helt korrekt en otrolig människa på få till det där lilla extra
det verkar så lätt men är otroligt svårt.

MVH Conny


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite tråkigt
men väldigt bra i sin genere....inte alls min men men .
tycker det låter lite slät struket inget som sticker ut allt är bra ingen dåligt eller sticker . virveln lite statisk kanske..
men mixen funkar nog bar ligger lite nära dansbands rattande då tönker jag mest på acke gurans som ligger med nästan hela tiden ..

allt väl

tony
att leva är att dö


Utloggad jahala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Hei Hawk,

Fin låt. Miksen er balansert, og instrumenteringen virker korrekt for denne sjangeren.
Vokalen er bra recordet, med behagelig bruk av effekter. Engelsk-uttalen kunne vært bedre. Instrumentene er bra spilt.
og låter pent.

Produksjonen låter bra.

However..
Teksten virker "uinspired" og lar meg ikke å gjøre mitt eget bilde av situasjonen disse menneskene er i. Det er ingen "bilder" i teksten. Ingen landskap, teksturer, farger, lukter eller noen ting som beskriver inntrykk som kan vekke mine sanser eller fantasi.

Melodisk er låten er pen å høre på, men inneholder ingen sterke "hooks" - og man glemmer fort hva man faktisk har hørt på. Jeg tror det har en sammenheng med at man i teksten hele tiden blir fortalt eksakt hva som hender, og ikke får mulighet å danne sine egne bilder av situasjonen. Dermed har man ingen "visuelle" inntrykk som hjelper til å huske deler av melodien.

Låten er en veldig klassisk fortelling om hvor vanskelig det er å være i et forhold. Men hvor er "the twist"? Hvor er det som gjør eksakt denne historien unik? Hva gjør at jeg bør huske denne teksten bedre enn noen annen "love/hate" sangtekst..? Hvorfor skal jeg bry meg om hvem disse menneskene er og hva de føler/gjør?

Her er første vers av "Grown men don't cry" (Tim McGraw) som et eksempel på hvordan en tekst kan gi sansene rom for å fantasere/drømme og skape nye minner:

Grown men don't cry
(steve seskin, tom douglas)
---------------------------------------------
I pulled into the shopping center
And saw a little boy wrapped around the legs of his mother
Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face
All mornin' I'd been thinkin' my life's so hard
And they wore everything they owned, livin' in a car
I wanted to tell him it would be ok
But I got just got in my suburban and I drove away

---

"Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face"

- Det er det man kaller en "million dollar sentence"! Den sier nesten mer enn et fotografi.

---

Skulle gjerne prøvd å forklare bedre, og gi noen forslag/tips men det er ikke så lett - spesielt ikke på norsk ;)
Anbefaler å kjøpe noen bøker om det å skrive sanger/sangtekster. "Tunesmith" av Jimmy Webb er bra.

Lykke til videre med musikken!


Mvh

J.





Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Hallo

Ynot: tackar för feedback, förstår att detta inte är din typ av musik
så det är kul att du ändå tycker det är en hyfsad låt.

Jahala: tackar för en väldigt utförlig feedback speciellt angående texten
det är väldigt svårt att skriva en riktigt bra text. Det är ju också mycket
svårare att förmedla det du beskriver när det inte är ens modersmål.
men man lär så länge man lever.

Tack än en gång för lyssning och feedback

MVH Conny
 


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En kommentar till alla kommentarer, men riktat till dig, hawk.

I och för sig är det här din egen sak, du svarar som du vill och som det passar dig. Men en sak som har slagit mig är att du inte reflekterar över den kritik du fått vad gäller det musikaliska innehållet. Du har bara reagerat på det ljudmässiga, basen, trummorna t.ex. Och det ska man ju göra, förstås. Men antingen gör du det i det tysta eller så tycker du att musiken, dvs själva låten, är så pass bra att den inte behöver ändras - spelar ingen roll vad andra tycker! (en del tycker att den är toppen, en del har vissa synpunkter)
Skulle vara intressant att höra vad du anser om den saken.


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Hejsan Tokai

självklart tar man åt sej all kritik, anledningen till att jag mest kommentar
mixen är väl för att jag där varit mest osäker.Som jag skrev i ett rätt tidigt svar så tycker jag att låten
är en av dom bättre vi gjort därför är det kul att höra om det finns fler som tycker det.
vad det gäller ändringar i låten så är det ju alltid svårt att göra några större grejor i en redan såpass färdig skiss,däremot mix är ju bedydligt enklare att göra något åt direkt.
tack för påpekandet.

MVH Conny


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker den är bra jag
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
BUMP! välkommen tillbaks ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta var riktigt bra...

Lätt att lyssna till och så bra att man BARA lyssnade. Vilken röst du/ni har. Gillar kopplingen som någon gjorde till Per Geesle för att hitta ämne mer identitet i låten som lätt dränks i havet av all radiomusik. Men vilken potential ni har!

/Palm

Ups såg nu att de det var en rätt gammal post....men va f@n den är ju bra ändå :-)