Kontrollrummet

Håkan Nilsson: "Danny Boy"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har i många år varit lätt fixerad vid Danny Boy... Det är nog den finaste o vemodigaste melodi jag hört. O texten likaså, även om jag inte förstår den till 100.
Jag har spelat in den flera ggr, men halvkräkts åt min sång. I dag gick det bättre.
Den innehåller ett sångspår, två ak gitarrer o tre elektriska, elbass och akustiska trummor som jag trummade själv. Lite diverse variationer i rytmen blir det, men nästan hellre det än att följa klick.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-danny-boy-151031
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Blir impad av modet att ge sig på en klassiker...alltid känsligt....men du förmedlar äktheten i framförandet där jag kan höra Willie Nelsonkindofvoice leverera fullt ut....Real nice lyssning

Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Blir impad av modet att ge sig på en klassiker...alltid känsligt....men du förmedlar äktheten i framförandet där jag kan höra Willie Nelsonkindofvoice leverera fullt ut....Real nice lyssning

Allt gott k
Tackar! Som vanligt så försöker jag inte göra några enorma förändringar, det låter ju inte som Beach Boys ändå även om jag inte ändrar arret så mkt. Jag tycker bara att låten är så jävla bra att jag bara måste spela den. Det låter ju mer Staus Quo. Blir nog rolig att spela live med enmansbandet. Det är egentligen backtracken som är det jag är ute efter mest... Att jag även sjunger är enda sättet för mig att lära mig låten innan jag försöker mig på den på krogen. Men jag får bra beröm för den på Facebook, över 100 lyssningar. Kan glädja mig åt att jag tom får beröm i pm från såna jag inte känner. O det är ju kanonroligt.

Typisk låt som det aldrig nånsin kommer bli av att repa in med bandet, där blir det mest bluesrockjam. Ingen har varken tid eller ork att lära sig andra låtar. :) Men det är ju kul att jamma också.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du provat låten Carrick Fergus nån gång? En favorit - i klass med Danny Boy


« Senast ändrad: 01.11.2015, 21:33:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Den "ärrade kämpens" version. En klassiker du förvaltar väl. Tyngden i det välspelade arret och den känsliga rösten gör den både tuff och skör på samma gång - vackert!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den "ärrade kämpens" version. En klassiker du förvaltar väl. Tyngden i det välspelade arret och den känsliga rösten gör den både tuff och skör på samma gång - vackert!   
Tackar, du förstod andemeningen! En polare som är 80 bast o spelar trummor, han föreslog att jag skulle sänka tonarten så jag skulle kunna sjunga lika snällt hela låten igenom. Men det ville ju inte jag som influerad av The Who o Hendrix...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin version med bra variation i dynamik och intensitet!
Jag gillar din röst allra bäst i dom lugna partierna där vibratot och
känsligheten i sången kommer bäst till sin rätt. Snyggt gitarrsolo!
Kanske är gitarrer och trummor lite starka i förhållande till sång och bas,
åtminstone i de starkare partierna, men det förstärker å andra sidan den fina live-känslan.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt jobb, livekänsla gillar gitarrerna.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Verkligen en fin tolkning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Stort tack!  :wub: Kanske kan jag göra en lugn akustisk version nån gång utan Krossarverser.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)