för att få lite mer struktur i mitt förra inlägg är jag så fräck att jag dubbelpostar..

När jag startar upp Reason har jag mitt tomma rack, sånär som på en mixer 14:2..
startar oftast direkt upp en Dr.Rex eller en subtractor och börjar leta fram rex-filer. tar första som jag gillar hårt.. (har ganska stort samplingsbibliotek) hittar jag ngt jag gillar brukar jag ha den i Dr.Rexspelaren och lyssna in mig på den, samtidigt som jag rattar fram ett synthljud som jag gillar.. börjar oftast med en bas, och rattar då endast subtractorn. har tröttnat på malström. har en MS20iC kontroller som jag rattar fram ljudet på.
om jag tycker att basljudet är lite klent, brukar jag kasta på en screamer och välja digital.. dvs bitcrusher..

därefter skapar jag , samtidigt som jag håller in shift, en matrix pattern seq. och drar en kabel från Curve på baksidan till P1 och en från note till P2..så att när matrixen går ändras inställningarna för screamern..

sist om jag tycker att jag har ett najs beat, startar jag en redrum, och laddar in samplingarna från en 909. därefter kortar jag av alla ljuden så att jag bara får attacken.. i redrumen gör jag sedan mitt main-beat. ex. 16delar på hihat, 1 och 11, virvel på 5 o 13..

kompressor ganska hårt på redrumen och sen är det bara att arra..
behöver jag samplingar från instrument, stänger jag av reason, startar pro tools, och spelar in ngt.. eller spelar av från vinyl, rullband eller kassett..

sen klipper jag till ljudet och kastar in i recycle, rexar upp o sen in i dr.rex där jag använder oscilatorn för att skruva sönder ljudet.. pitchar upp o ner o ser var det ska ligga. kastar kanske på ett reverb el delay..
i alla mina projekt jobbar jag med mastereffekter.
alla ligger sist i kedjan.
börjar oftast med dist, screamer som jag automatiserar för att få ett skruvat ljud..

efter det kommer ett delay, som även de automatiseras för att få lite dub-feeling, jag älskar dub-delay och hela dubmixar med för den delen.

masterchorus som jag jobbar med udda inställningar.. chorus behöver inte låta sting, utan mina chorus låter mer maskinellt..
masterreverb, använder för att öka rummen ofantligt. jag kör med stora reverb. älskar dom.
längst upp i kedjan brukar jag kasta på en screamer, med tape och kompression, och sist en mclass kompressor för att inte saker ska överstyras in i interfacet.
thats min uppläggning..
vanligtvis jobbar jag såhär. iaf i den musiken jag gör primärt.

Peace