Kontrollrummet

Håkan Nilsson: Kärleken kommer, kärleken går.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kör vidare på min "less is more" filosofi för att lägga fokus på text o melodi, inget nytänkande alls alltså. Som vanligt.  ^_^
Först försökte jag spela gitarren först o sjunga sen, men får inte till gitarren i rätt tempo även om jag liksom sjunger låten ini huvet när jag spelar. Så då spelade jag o sjöng samtidigt, tre mickar, varav två på gitarren. Nu blev känslan o rytmiken mkt bättre, men uttalet blev ganska lustigt på en del ord, plus att jag fick lite lätta fasfel mellan mickarna jag inte fick bukt med i mixen. Så nästa steg blev att spela gitarren en gång till, som en dubb, o sen även dubba sången. De ursprungliga spåren raderade jag sen, de nya låter som om jag spelat o sjungit samtidigt. En gitarr, sång, bas o lite munspel.
Jag gillar gitarrljudet genom de två nya Oktava MK012 mickarna, kanske ni tycker det är för tunt? Gitarren har ganska tunt ljud oavsett var jag har mickarna...
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/karleken-kommer-karleken-gar-151018
« Senast ändrad: 24.10.2015, 03:07:32 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nä jag tycker inte det låter så tunt jag tycker det passar bra till hela idé med "livefeeling".  Det centrala för trubadurmusiken är ju att rösten är i centrum och det är den ju här på ett förtjänstfullt sätt.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ackorden på de första fyra orden känns nya för mig. Andra ackordet är jag van ska vara moll men du tar ut svängarna. Eller är det en vanlig ackordsväng med dur där i början?

Jag gillar närheten till sången, som är bra, till och med riktigt bra!
Instrumenten ligger enligt mig på en bra nivå i förhållande till huvudinstrumentet - rösten.
Gitarrkompet, är det här du har en mic framför och en uppe vid axeln?
Jag associerar annars till en stereowidener på ett monospår.
Hur är mic-positioner för gitarren?
« Senast ändrad: 18.10.2015, 13:46:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ackorden på de första fyra orden känns nya för mig. Andra ackordet är jag van ska vara moll men du tar ut svängarna. Eller är det en vanlig ackordsväng med dur där i början?

Jag gillar närheten till sången, som är bra, till och med riktigt bra!
Instrumenten ligger enligt mig på en bra nivå i förhållande till huvudinstrumentet - rösten.
Gitarrkompet, är det här du har en mic framför och en uppe vid axeln?
Jag associerar annars till en stereowidener på ett monospår.
Hur är mic-positioner för gitarren?
Jag spelar faktisk rätt ackord, det ska vara typ D-dur och E-dur som de första ackorden. Många spelar moll i det andra, då har man saboterat låtens innersta. På slutet av versen ska andra ackordet vara moll, lika som jag spelar i det korta introt. Det är lite lurigt att hålla reda på växlingarna mella dur o moll i ackordet, det växlar hela tiden. Såna här klassiska låtar står ofta helt åt helvete fel utskrivna i idiotiska vispopböcker, borde rendera spöstraff minst att förvanska vår vis-skatt.
Jo, jag har den ena micken framför så där typ normalt riktad mellan 12 bandet o ljudhålet, den andra lite framför axeln riktad rakt ner mot stallet. Samma avstånd från ljudhålet på bägge. Jag spelade in en annan låt lika idag, gillar det ljudet, blir lite intressantare än att ha bägge mickarna framifrån.
Jag fick kritik att sången var för stark ändå av en ljudpolare som jag håller högt; Hegobald, eller Robert Åslund som han heter. Han har varit med o spelat in Queen i London, o även mixat dem live. Det är tungt det. Han är grym på mastring, fast han sällan håller på med det, o snackar väl aldrig om det heller...
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/karleken-kommer-karleken-gar-151018
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön tolkning av en jättefin låt! Behaglig ljudbild.
Jag reagerade som Max, hajade till vid några oväntade ackord...
Men du har säkert bättre koll på det än vad jag har.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vi har en bok som heter "Den svenska sångboken" från Albert Bonniers förlag, där har de lagt ner mycket jobb på att få allt rätt utan att byta ut och hoppa över ackord. Det står även beskrivet hur alla 485 sångerna kommit till. Man kan bla annat läsa att "Lilla Karin" i Taubes "Här är den sköna sommar" är identisk med "Huldas Karin" i visan med samma namn. Karin Johansson var dotter i huset på Ängön i Bohuslän där Evert var inackorderad. Det kommenteras även hur "Här är den sköna sommar" ska spelas:
burdus - rakt på sak, tvärt.  :P

Många gamla visor är mkt mer komplicerade att spela än man tror. Boken är verkligen bra att ha.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)