Kontrollrummet

Håkan Nilsson: Rainy Tracks, Tredje mixen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skrev denna låt när jag var 18 år, är 60 nu, så den har hängt med ett tag. Backtracken är typ 15 år den med, gjord på en 8-spårs digitalporta, så jag kommer inte åt de ensklda ljuden där mer än med eq och "de-kompression", jag har upptäck att min SPL kompressor har en kanon grej, den kan köras baklänges och minska plattheten i sönderkomprimerade mixar. Inga underverk, men det ger en hel del bättre knuff i kaggen.
Jag la ut den på Facebook, o för en gångs skull kommenterade en musikerbekant det hela. Han tyckte jag borde mixa en mindre "processad" o enklare version. Han tyckte bla att sången var för stark. På första mixen har jag med en hel del andrastämmor oxå, det kanske bidrog till hans kommentar.
Så här lät första mixen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rainy-tracks-150927

Jag gjorde sen en till mix, mindre backing voc, intet delay på sång o gitarr, nästan noll reverb. Den mixen gillade polaren mkt bättre. Nu när det gått nån vecka tycker jag nog ändå att första mixen är bättre, den här blev för torr. Men som han skrev tyckte han att min röst passade bättre så här torr, vore väldigt intressant att höra fler åsikter i det här, jag tänkte göra en demo-cd för mitt enmansband att sälja när jag är ute o spelar på krogen.
Andra versionen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rainy-tracks-150928

Försök att bortse från att första versionen är lite volymstarkare, man lutrar sig ju på det o tycker det är bättre. Mina spelpolare säger att de gärna spelar in låten på riktigt, få se hur det blir med det. Trummisen kör lastbil ända uppe i Kirkenes långa tider så det är lite svårt med rep. Men låten är en av de som min lilla skara av fans verkligen gillar så det vore ju fint att få spela in den igen med levande musiker i stället för en SR16.

Skruvade ett par tre timmar. Den gamla backtracken är inte god att tas med ljudmässigt... Men nu tycker jag helheten lyfte bra nog ändå jmf med de tidigare mixarna. :)
Tredje mixen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rainy-tracks-country-151007
« Senast ändrad: 07.10.2015, 21:37:29 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag är nog beredd att hålla med din polare tyvärr.   :D     Nu är båda versionerna väldigt bra och proffsiga men om jag måste välja en så... 
Det kan också vara att det passar just till den här låten att hålla det lite åt det torrare hållet.  Gör en mix som ligger mitt-i  vet jag!  :)   
/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag är nog beredd att hålla med din polare tyvärr.   :D     Nu är båda versionerna väldigt bra och proffsiga men om jag måste välja en så... 
Det kan också vara att det passar just till den här låten att hålla det lite åt det torrare hållet.  Gör en mix som ligger mitt-i  vet jag!  :)   
/Fuzz
Så min röst funkar bättre nästan torr? Nivåerna på resten kan man ju peta i hur länge som helst, men låter det bättre med inget delay, och nästan inget reverb på rösten så... Det blir ju lättare att mixa då med. De flesta har nog lite svårt för sin egen röst o testar att dra på reverb o delay. Tycker det är snyggt också på många inspelningar med sångare i världsklass som tex Elvis.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker sången i första versionen funkar vad gäller reverb/delay, men den är lite för stark i mixen.
Men jag tror som Fuzzbub att någonting mitt emellan dessa versioner inte vore så dumt att testa!
Både vad gäller sångnivå och effekter.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker sången i första versionen funkar vad gäller reverb/delay, men den är lite för stark i mixen.
Men jag tror som Fuzzbub att någonting mitt emellan dessa versioner inte vore så dumt att testa!
Både vad gäller sångnivå och effekter.
/Asti
Ni tycker nog som jag då. Den torrare versionen blir för torr. I den andra ligger både sång o gitarrsolo för starkt. Tack ska ni ha ändå! Man sitter ju o funderar på sånt som knappt en människa bryr sig i.  :blink: Men för oss som brinner för vår musik är det ju viktigare än det mesta!  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här har du ju lagt sången i första varianten som jag sa på andra låten funkar bra med andrastämmorna tycker jag. Kanske lite för mycket reverb/delay på leaden - men lyssnar nu på den torra varianten och nja håller med Asti o Fuzzen försök hitta ett mellanläge men in med andrastämmorna igen tycker jag - de fyller en funktion. Skönt gitarrlir :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
kan inte mer än instämma med grabbarna boys mellantinget är nog det bästa.
Tycker att det är lite mycket gitarr i ljudbilden skulle nog lyft fram trummorna lite också speciellt i mellanregister och bas. Man hör mycket av diskanten i virvel och cymbaler men jag saknar lite umpf i botten, speciellt på verserna där det bara låter som ett tickande på ridecymbalen. Det blir ett väldigt fokus på gitarrerna nu som iofs är mycket bra och snyggt spelade  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
kan inte mer än instämma med grabbarna boys mellantinget är nog det bästa.
Tycker att det är lite mycket gitarr i ljudbilden skulle nog lyft fram trummorna lite också speciellt i mellanregister och bas. Man hör mycket av diskanten i virvel och cymbaler men jag saknar lite umpf i botten, speciellt på verserna där det bara låter som ett tickande på ridecymbalen. Det blir ett väldigt fokus på gitarrerna nu som iofs är mycket bra och snyggt spelade  :)
Jag har en längre tid nästan enbart använt mina ATH-M50 lurar när jag mixar (jag växlar alltid mellan monitorer, monitorer + sub, små Avantone kuber och lurar när jag mixar) men har upptäckt att ATH-M50 lurar mig att dra på lite för mycket av midden, sången o leadgitarren. Jag har även ett par HD-600, de är mkt rakare o exaktare i återgivningen, ska börja använda dem i stället.
Trumkompet ligger i en tvåspårs backtrack gjord för 15 år sen, inte mycket jag kan göra åt den. Jag har en funktion i min SPL DynaMaxx komressor som heter De-Compression, den har jag använt på backtracken, den var mer söndermosad ändå från början, det funkar riktigt bra ihop en SPL Vitalizer (mkt svårskruvad) o en supergrym APEX EQ-burk.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skruvade ett par tre timmar. Den gamla backtracken är inte god att tas med ljudmässigt... Men nu tycker jag helheten lyfte bra nog ändå jmf med de tidigare mixarna. :)
Tredje mixen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rainy-tracks-country-151007
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)