Forum > Demolåtar

Next go round. Ny sång!

<< < (3/5) > >>

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Wernborg skrivet 06.10.2015, 20:16:59 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 06.10.2015, 11:29:14 ---, då kom jag på att lägga en till unison stämma en oktav upp. Och det blev ju alldeles för högt för att vara vettigt.

--- Slut citat ---
Tvärtom. Bra sångläge som passar dig tycker jag. Lite Willie Nelson-svajigt. Synd att den låga stämman ligger där hela tiden.

--- Slut citat ---
Jag tänkte att den basiga rösten skulle vara lite mer "main" än den ljusa. Kanske jag borde gjort tvärtom...

Eddi:
Country mitt favorittema - inte - men det här var kul att lyssna på - gitarrerna är oklanderliga och jag är ingen trummis men jag tyckte det lät bra. Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Lyssnar gärna igen :)

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Eddi skrivet 07.10.2015, 01:22:42 ---Country mitt favorittema - inte - men det här var kul att lyssna på - gitarrerna är oklanderliga och jag är ingen trummis men jag tyckte det lät bra. Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Lyssnar gärna igen :)

--- Slut citat ---
Hur kan jag sprida en röst åt både höger o vänster? Det är bara en gång av den ljusa o en av den mörka. Bägge ligger nästan i mitten 4 från centrum om jag minns rätt, 63 är max utpanorering

MaxB:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.10.2015, 01:37:24 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 07.10.2015, 01:22:42 ---Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.

--- Slut citat ---
Hur kan jag sprida en röst åt både höger o vänster? Det är bara en gång av den ljusa o en av den mörka. Bägge ligger nästan i mitten 4 från centrum om jag minns rätt, 63 är max utpanorering

--- Slut citat ---

Är det här du saknar en dator? Eddi kan nog göra sånt i datorn utan problem.
Om du lägger leadstämman (är det basstämman det?) i mitten, så kan även den andra stämman vara i mitten men med lite mer stereoreverb-effekt, som lägger den bredare än leadstämman. Kanske kan ge det Eddi tänker på.

Håkan Nilsson:

--- Citat från: MaxB skrivet 07.10.2015, 10:55:04 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.10.2015, 01:37:24 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 07.10.2015, 01:22:42 ---Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

Är det här du saknar en dator? Eddi kan nog göra sånt i datorn utan problem.
Om du lägger leadstämman (är det basstämman det?) i mitten, så kan även den andra stämman vara i mitten men med lite mer stereoreverb-effekt, som lägger den bredare än leadstämman. Kanske kan ge det Eddi tänker på.

--- Slut citat ---
Dator saknar jag aldrig i studion. Det är faktiskt ingenting jag skulle vilja göra som jag inte kan göra med de outboardar o portastudio jag har. Det går väldigt bra att redigera i portan, en Tascam 2488 mkll. Jag har haft den i över tio år nu, den har aldrig hängt sig eller jävlats en enda gång. Jag har aldrig lagt ner ett öre på uppdateringar eller program. Man säger ju att det blir dyrt med outboards jmf med mjukvara in the box, men det vette fan i längden. Hur länge duger dagens nya datorer i studion? Och stereoreverb har jag väldigt fina i Lexiconburken. Funderar på om jag ska ta fram inspelningen igen och försöka lära mig sjunga den ljusa stämman snyggt rakt igenom, o sen delvis eller helt ta bort basstämman. Som det är nu har jag en livebacktrack som jag ändå inte klarar att sjunga live till eftersom jag inte övat på den sen inspelningen blev klar. Nöter jag på det här med falsett kan jag kanske klara det. Eric Clapton tipsade om just falsett, han sjunger enligt honom själv nästan alltid så. Gör man det på rätt sätt hörs det inte att det är falsett...
Jag har över 15 timmar backtrax, det är ganska mycket man ska kunna utantill det.  :unsure: Fast många av de äldsta backtrackerna har så taskigt ljud att jag skäms att köra dem live om inte publiken är helt asfulla. Fast det
 är dom ju ofta förstås.  :mellow:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion