Kontrollrummet

Lies - Dr Loop

gäst · 12 · 4652

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

drloop

  • Gäst
Halloj!

Nu sjunger jag själv med en ny röst som jag står ut med själv, stort!
OBS! Känsligt med sången. Har bara sjungit på det här sättet i ca 2-3 månader. Texten är bara ihopkokad on the fly. Den skall rättas till senare.

Frågor som jag har:
Hårdare, mer guror, funkar det att ha låten så här lunkandes eller måste jag ha en "riktigt" refräng tro?
Ja, ni fattar, en riktig ärkedemo...
http://www.bericadori.com/austinb/lies09.mp3
« Senast ändrad: 09.09.2007, 03:09:36 by drloop »


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Tycker det låter rätt bra, rösten låter lovande. Lite svajig här och där, men någon till tagning så sitter det. Kanske att du vågar variera sången lite mer, ta i mer och trycka hårdare på vissa ord.

Tycker inte du behöver ändra nåt i arrangemanget i huvudsaken, den lunkar på fint. Lite mer överraskningar kanske (extra slingor/stick/småskoj) skulle sitta fint, men i huvudsak bra. Skit i standardlåtbyggnad, gör som du känner för helt enkelt :-)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst!
2 månader till och den rösten kommer att låta kalas. Får mer säkerhet och karaktär och vågar släppa loss! :)
Låten , mja, kanske blir lite enformig, släng in nån brejk, t.ex bara genom att tysta ner allt annat än trummorna och sången några takter. Och sen lite stämmor, eller fast bara en stämma till på t.ex "don´t tell me youre lies".

Lunkekompet funkar fint, lite kryddor här o där så har du den under kontroll! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vet precis hur det känns med "första rösten man står ut med". fantastiskt, men samtidigt nervigt.

Nå, till låten. (Är det reaasongitarrer man hör?)

Jag gillar det lite monotona i uppbyggnaden, tycker ljudval etc sitter riktigt bra.

OM jag skall komma med någon kontruktiv input för möäjliga vägar att gå:

1:16 "dont tell me lies". Repetera denna rad, avsluta med ett mustigt ackord med "öppna strängar", tungt distat på just "lies" andra gången. samtidigt går du igång med liten intensitetshöjning på percussion eller trummor.

1:52 repetera "dont tell me." igen, ta ner arret till helt tyst, möjligen en eftersläpande ton från gitarr, synth eller bas.

trumrundpallning och igång igen, lite vassare sound. dubba på en extra bas med lite overdrive ala en förstärkare som styrs ut lite för hårt. Upp med diskanten på basen för mer strängljud.


Kommer bli skitbra det här.

PS: Sången ja. låter lite trevande och ovant, men  en riktigt bra grund. lite kaxigare och mer självförtroende så bryr man sig inte alls om det skulle svaja någonstans. jmfr Ynot. Han lyckas missa toner ibland utan att det låter fel...där sitter det i känslan och uttrycket.

Kul att följa detta!

/Tomas

EDIT: lyssnat lite till. riktigt schyssta vibbar av billy idol här. skitbra!
« Senast ändrad: 10.09.2007, 02:10:32 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra låt med skön nerv. Snaren låter lite platt ez-drummer. En blixtrande elgitarr mellan vissa fraser hade inte skadat. Känner igen detta med rösten men försök med lite mer attityd och bry dig inte om hur det låter uan du måste MENA det du sjunger. Ge järnet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt gung..gillar gitarr som svara efter sången
den borde låta större om jag fick bestämma..för nu låter den så långt bort
jag tycker reverb B i cubase brukar funka fint på gitarrer
jag gillar låten..och tycker sången funkar finfint
det är bara det att låten inte sitter ihop riktigt ljudmässigt
en sådan här låt skulle ha mer punch & tryck..nu låter det lite karoke om det
trummorna är för framträdande & sången åxo..resten ligger i bakgrunden så att säga!!

men som sagt jag gillar låten..det är bara ljudet som inte håller enligt moi!!
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte dumt.

Du låter lite som Fred Schneider (tror jag) i B-52s. Coolt.

Trummorna har akustiska ljud, men låter som dom vill ha elektroniska diton i arret. Jag tycker du ska antingen gå hela vägen mot det elektroniska eller spela mer som en trummis om du väljer akustikspåret.  :unsure:



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
DAF deutsche aremikanishe freundshaft ? :o

trodde ja va ensam om att ha hört dem :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kör vi då.
Gillar intro delen,det lovar stort.Bra röst,du behöver inte skämmas för den.Skönt gung och driv i denna.Gör färdigt jag vill höra hela låten,nu blev jag ju liksom lurad på konfekten..Lirade lite på basen till detta,har du hört Ted Nugents "Strange hold"? Sno lite av den basgången så kommer detta att rocka fett!!!

mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kör vi då.
Gillar intro delen,det lovar stort.Bra röst,du behöver inte skämmas för den.Skönt gung och driv i denna.Gör färdigt jag vill höra hela låten,nu blev jag ju liksom lurad på konfekten..Lirade lite på basen till detta,har du hört Ted Nugents "Strange hold"? Sno lite av den basgången så kommer detta att rocka fett!!!

mvh
Micael
Kul att du gillar låten.
Är det den här den här låten du menar?
&mode=related&search=
 
Tack för tipset skall klura på hur jag skall sno basen...  :D

Jepp,lirade den till din låt med lite modifiering,det lät grymt!

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Underlig ljudbild. En massa övre basfrekvenser och lite fisiga diskanter. Virveln fattar jag lite misstycke för. Den sku behöva mera brilliance för att vara en proper "odd man out"-virvel. Nu säger den "paff paff" då den borde säga "SMÄCK SMÄCK" istället.

Sången är lite försiktig. Så kanske du skulle köra fullt ut försiktig sång? Mera rakt på sak talsång kanske`Nå, den är låg och lite muddig också, så lite eq skulle inte skada.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nu e de så att man inte får ta Tsmalmbe:s kommentarer så väldigt allvarligt. Han har många goda poäng i sina kommentarer, men kan vara gott att lyssna på andra kommentarer åxå. Tsmalmbe:s kommentarer kan först kännas väldigt negativa men i långa loppet kan man hitta detaljer som stämmer in, mannen vet oftast vad han talar om



h.  johan
« Senast ändrad: 14.09.2007, 22:04:15 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............