Kontrollrummet

Som ett frö för vinden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Hej på Er!  :rolleyes:

Var ett tag sen jag laddade upp något här, kikar in med senaste låten "Som ett frö för vinden". Ett rockprojekt med svensk text och sång av undertecknad. Inspirationen slog till i Fredagskväll efter jobbet och låten blev klar Söndag em.

Lägger en Youtubelänk här:


Tjo i boet!

Henric

LÅTNAMN: Som ett frö för vinden
ARTIST/GRUPP:Henric Svensson
GENRE:Rock
LÅTLÄNGD:2:06
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2015

Lägger upp texten också:

Vers1

Saknar mening, utan mål
Vad har hänt med mina ideal
Alla dessa hemska kval
ger mej inga andra val

Ref

Som ett frö för vinden, tar mej fram bäst jag kan
Som ett frö för vinden, tar mej fram bäst jag kan

Vers2

Ingen framtid, ingen plan
Vad fan har hänt med min moral
Alla dessa hemska kval
ger mej inga andra val

Ref

Som ett frö för vinden, tar mej fram bäst jag kan
Som ett frö för vinden, tar mej fram bäst jag kan

Repeat and fade
« Senast ändrad: 17.02.2016, 21:26:35 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det rockigaste jag har hört från dig Henric. Tekniskt perfekt som vanligt men den här gången fick du foten att stampa i takt - bra. Nån åsikt måste jag ju ha och det är att din röst låter för mycket telefonkiosk - närmare sound på voicen tycker jag och den tål det dessutom :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Det rockigaste jag har hört från dig Henric. Tekniskt perfekt som vanligt men den här gången fick du foten att stampa i takt - bra. Nån åsikt måste jag ju ha och det är att din röst låter för mycket telefonkiosk - närmare sound på voicen tycker jag och den tål det dessutom :D

Tack för kommentar! Haha, jag har tillfälligt krupit ur jazzträsket!  :lol:

Jag testade lite nya gitarrljud från EZ-mix indie guitars och lite nya leadvocal presets....har även lagt lite "small arena" rumsklang på hela bandet!
Tycker själv att sången möjligen är lite låg på första versen.....ska kolla över sång ljudet en gång till innan den förpassas till byrålådan! :-)
« Senast ändrad: 29.09.2015, 22:16:17 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Varför lägger du låten under Färdiga demon? Vill du ha tips eller förslag på mixen eller är du redan klar med den?
Det framgår inte helt tydligt.

Jag skulle dra ner på volymen på gitarren som hörs mest
Jag skulle tajta till körerna som svarar på leadsången
Jag skulle ge leadsången mer kropp - innebär det att eq:a tillbaka frekvenser runt 1 kHz?
Hur har du eq:at leadsången i den här mixen?

Edit: Nu efter en till lyssning fattar jag vad Eddi skrivit: din röst låter för mycket telefonkiosk - närmare sound på voicen tycker jag och den tål det dessutom
Antar att det är samma synpunkt jag försökt förmedla.

Generellt skulle jag vilja att leadsången är tyngre och att det är den som hörs tydligast (mix-fix)
Sen, att BAKOM SÅNGEN, låta den bärande kompgitarren komma fram (mix-fix)
Och jag vill alltid höra mer av basen än så här, i helheten.

Kul att du rockar! Rösten fungerar, släpp fram den!
« Senast ändrad: 30.09.2015, 10:52:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg ljudbild på det instrumentala och fint spelat!
Leadsången skulle jag vilja ha närmre och med mer värme. Nu låter det lite "vasst".
Vore inte dumt med ett stick som bryter av harmonimässigt eller ett parti med gitarrsolo...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kompet låter väldigt AC/DC - dirty deeds done dirt cheap, tänker jag på. Men det spelar ingen roll, det låter eget.

Sången ska upp tycker jag och nog vara lite närmare som skrevs ovan.

Fin låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Varför lägger du låten under Färdiga demon? Vill du ha tips eller förslag på mixen eller är du redan klar med den?
Det framgår inte helt tydligt.

Jag skulle dra ner på volymen på gitarren som hörs mest
Jag skulle tajta till körerna som svarar på leadsången
Jag skulle ge leadsången mer kropp - innebär det att eq:a tillbaka frekvenser runt 1 kHz?
Hur har du eq:at leadsången i den här mixen?

Edit: Nu efter en till lyssning fattar jag vad Eddi skrivit: din röst låter för mycket telefonkiosk - närmare sound på voicen tycker jag och den tål det dessutom
Antar att det är samma synpunkt jag försökt förmedla.

Generellt skulle jag vilja att leadsången är tyngre och att det är den som hörs tydligast (mix-fix)
Sen, att BAKOM SÅNGEN, låta den bärande kompgitarren komma fram (mix-fix)
Och jag vill alltid höra mer av basen än så här, i helheten.

Kul att du rockar! Rösten fungerar, släpp fram den!

Tack för utförlig kommentar! Har gjort några mindre justeringar nu ikväll med friska öron! Jag laddade upp den i fel kategori men nu är den klar!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snygg ljudbild på det instrumentala och fint spelat!
Leadsången skulle jag vilja ha närmre och med mer värme. Nu låter det lite "vasst".
Vore inte dumt med ett stick som bryter av harmonimässigt eller ett parti med gitarrsolo...
/Asti

Har justerat lite, höjt sången och minskat lite reverb, dragit in panoreringen på körerna, justerat lite på mastereq också....valde att inte lira en massa gitarrsolo denna gången....tack för din kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Kompet låter väldigt AC/DC - dirty deeds done dirt cheap, tänker jag på. Men det spelar ingen roll, det låter eget.

Sången ska upp tycker jag och nog vara lite närmare som skrevs ovan.

Fin låt!

Ja sången blev lite låg, har ändrat lite ikväll med friska öron - blev en intensiv musikhelg med "listening fatigue" som följd!  :P

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Hej och tack för alla kommentarer! Ska försöka ta mej in här lite oftare, himla kul ställe!

Detta projektet gick egentligen ut på att testa EZmix indieguitars och EZmix leadvocals samt EZmix rooms and verbs som jag laddade ner för ett tag sedan.

Gitarrljuden är Telecastern via Indieguitars sångljud från EZ leadvocals sen har jag lagt lite rumsklang på alltihopa "small arena" Ville få det att låta skramligt rockband...
Trummorna är EZ Drummer Rock solid
Basen rakt in i ljudkortet via EZ mix bas
Sen har jag använt en del masteringspluggar från EZ mix och Fab-filters.

Jag har gjort lite sista minuten justeringar och låten är för min del förpassad till katerogin färdiga låtar!

Ha det bäst!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Och här är en Youtubelänk:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker det låter skitbra, man kommer verkligen långt med dom därninga EZ-grejjerna.
Ibland kan man kanske möjligheterna att kunna finjustera, men dom fungerar förvånansvärt bra..
Ett glimmrande Gura-solo skulle iof sig sitta mumms. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Tycker det låter skitbra, man kommer verkligen långt med dom därninga EZ-grejjerna.
Ibland kan man kanske möjligheterna att kunna finjustera, men dom fungerar förvånansvärt bra..
Ett glimmrande Gura-solo skulle iof sig sitta mumms. ;)

Ja jag gillar också EZ-mix, har dom flesta packen utom heavymetal som inte är min bag riktigt! B)

Jag var i valet och kvalet ang gitarsolo, bestämde mej för att låta sången göra jobbet....gitarrsolo är ju generellt alltid rätt!  :unsure:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra rak rock på svenska o bra mix o tryck på ljudet .. Reffenötningen xtra plus från mig!  :D


Utloggad Henric

Bra rak rock på svenska o bra mix o tryck på ljudet .. Reffenötningen xtra plus från mig!  :D

Man tackar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!