Kontrollrummet

Tant Fransa, 91:an, equality - Waste Bättre NU???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN:            Waste
ARTIST/GRUPP:     Tant Fransa, equality, 91:an
GENRE:                Pop?
LÅTLÄNGD:           03:35
KOMPOSITÖR:       eq
PRODUCENT:         eq
medverkande:       91:an på trummor
INSPELNINGSÅR:    2006-7
FORMAT:              mp3 192 kBps
LÄNK:                  http://www.box.net/index.php?rm=box_download_shared_file&file_id=f_93370879&shared_name=xxcn490cyx
En låt där jag aldrig var nöjd med min sång. T Fransa var hygglig nog och ge sitt bidrag till detta och 91:an på trummor sen tidigare. Texten delvis omskriven. Mina fjollkörer på denna tänker jag ändra på och det vore värdefullt att få kritik på låt och mix innan jag forstätter...

Ny version uppe nu 070910 070916.
« Senast ändrad: 16.09.2007, 11:45:26 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Plus:
En riktig P4-rökare. Skön jazzig känsla, sången sitter som en smäck och gitarrerna är fina.

Minus:
Tudu du du duuu - körerna håller jag med om. Bort med dom, eller torrlägg och flytta fram i mixen. Nu låter det som nåt som läckte in från grannstudion.  :D

Kantslaget på trummor låter inget vidare. Skulle önska en något fluffigare virvel istället.

Plus:
Mixen i övrigt låter bra i laptop  ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Känslan i låten är det inget fel på. Tvärtom. Inget unikt, men lika god som mycket annat bra.

Skön sång Ffff - Fransa förmedlar fina fraseringar - men den borde bäddas in/smälta samman mer i ljudbilden. Rösten låter stort och nära men gitarr och en del annat är inte riktigt på samma plats och låtar lite mer småttigt. Särskilt om man inte höjer volymen.

Väl tung och markant baskagge, virveln låter metallskräpigt.

Körerna, känns lite för kristet.

Är det barytonsaxsimulation? Känns lite fattig och oinspirarad både vad det gäller fraserna och ljudet.

Gillar sologitarren som kommer in. Alla fraser sitter inte finaste fisken men den känns överaskande med ett sound och spelsätt som närmast drar åt country.

Introt: Ett EQ-intro. Jobba på en bättre balans mellan intrumenten. Gitarren har en tendens att drunka mellan basen och pianot. Kanske kunde du äve spela färre toner i ackorden på pianot under introt?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Väl talat DG tycker jag.  Fint sjunget, väldigt homogent spelat genom hela låten oxo. kanske mer attityd i sången?

Körerna låter lite skumma ibland.  tycer mig höra karl här o var?  :ph34r:

Jättebra låt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vilken överraskning att få höra denna igen! Läcker sång! Det gjorde låten verklig rättvisa. Baskaggen väl stark, kan Fransa hjälpa till i kören också tro? Åtminstone de högre tonregistren. Som det nu är tycker jag det är falcetten som stör. Eller ta ned högsta stämman en oktav. Tu du kören kanske kunde ersättas instrumentalt?


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
kanske mer attityd i sången?

Ja, jag tycker själv att det blev lite snällt. Men jag vill inte kräma i - det tror jag inte passar låten. Däremot lite mer "pratsjungning" kanske? Åsså är det en del toner som kommer platt på slagen. Kanske skulle skruva fraseringen ännu mer? Vad tror ni om det?


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
underbar sång ..arret luktar eq lång väg o funkar fint.
riden vid tudu låter tråkig. skön guran nice solo..saknar kankse lite kropp i trummorna..
bra jobbat ..
tony
att leva är att dö


Burnin Sven

  • Gäst
Hade glömt den här fina saken jäkla fin låt minsann lyfte ännu mer med kvinnlig sång. Det enda som jag vill ändra på det är skala av skala av skala av  :D arret tror det räcker med ett piano som lirar lite förstrött, ett väldigt sparsmakat gitarrspel, bas och congas. Typ så lite toner som möjligt, bara dom viktigaste från varje instrument och låta hela arret ligga där och bilda en stadig luftig grund för den fina sången. Skitbra låt helt enkelt
Göran


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Plus:
En riktig P4-rökare. Skön jazzig känsla, sången sitter som en smäck och gitarrerna är fina.

Minus:
Tudu du du duuu - körerna håller jag med om. Bort med dom, eller torrlägg och flytta fram i mixen. Nu låter det som nåt som läckte in från grannstudion.  :D

Kantslaget på trummor låter inget vidare. Skulle önska en något fluffigare virvel istället.

Plus:
Mixen i övrigt låter bra i laptop  ;)

Ja körerna håller inte måttet. Ska försöka mixtra lite med trummorna men här är jag rätt lost. Kul att du uppskattar det lite jazziga stuket.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Körerna, känns lite för kristet.

 :lol:

Citera
Fransa förmedlar fina fraseringar
Håller med till fullo. Hennes timing innebär nästan ett extra rytminstrument, imponerande.

Citera
men den borde bäddas in/smälta samman mer i ljudbilden.
Ja här talar vi om tre olika mikrofoner olika rumsklang. Svårt och jag fixar inte det.

Citera
Väl tung och markant baskagge, virveln låter metallskräpigt.
Hört från andra också. Noterat på åtgärdslistan.

Citera
Är det barytonsaxsimulation? Känns lite fattig och oinspirarad både vad det gäller fraserna och ljudet.
Kul att du satte ut ett frågetecken ändå.  :) Rätt bra betyg åt saxlab. Kan tänka nåt annat här efter det att Fransa sjäöng in en tredje vers i s f "sax"-solot.
Glad att du gillar g-solot, blir lätt byxis inför sånt.

Citera
ntrot: Ett EQ-intro. Jobba på en bättre balans mellan intrumenten. Gitarren har en tendens att drunka mellan basen och pianot. Kanske kunde du äve spela färre toner i ackorden på pianot under introt?
Rätt. Kan inte ha samma nivå på bas och piano under introt som resten av låten men kommer övergången i volym att märkas??
Osviklig och suverän feedback som vanligt! Tackar särskilt DG!





'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väl talat DG tycker jag.  Fint sjunget, väldigt homogent spelat genom hela låten oxo. kanske mer attityd i sången?

Körerna låter lite skumma ibland.  tycer mig höra karl här o var?  :ph34r:

Jättebra låt!

Tackar! Karl är inte med men skulle sitta fint med hans harmonier här.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilken överraskning att få höra denna igen! Läcker sång! Det gjorde låten verklig rättvisa. Baskaggen väl stark, kan Fransa hjälpa till i kören också tro? Åtminstone de högre tonregistren. Som det nu är tycker jag det är falcetten som stör. Eller ta ned högsta stämman en oktav. Tu du kören kanske kunde ersättas instrumentalt?

Passar på att tacka återigen för din medverkan och Fransas sång lyfter låten verkligen! Kör och trumma som sagt...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Grymt. Det sitter gott. Fransa känns fantastiskt retro... positivt menat.
Baskaggen är lite väl påtaglig, redan sagt eller?

Japp baskaggen skall ner tydligen. Tack och kul att du gillar detta!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
underbar sång ..arret luktar eq lång väg o funkar fint.
riden vid tudu låter tråkig. skön guran nice solo..saknar kankse lite kropp i trummorna..
bra jobbat ..
tony

Kul att du uppskattar detta! Som sagt trumnivåerna skall gås igenom. Ha de gött väschötte!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade glömt den här fina saken jäkla fin låt minsann lyfte ännu mer med kvinnlig sång. Det enda som jag vill ändra på det är skala av skala av skala av  :D arret tror det räcker med ett piano som lirar lite förstrött, ett väldigt sparsmakat gitarrspel, bas och congas. Typ så lite toner som möjligt, bara dom viktigaste från varje instrument och låta hela arret ligga där och bilda en stadig luftig grund för den fina sången. Skitbra låt helt enkelt
Göran

Tack Göran! Glad att du ville lyssna på och kommentera denna version. Jo påläggssjukan är svår att bota. Eftersom låten kom till på gitarr blir det nog pianot som får stryka på foten kommer i en ny version. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojaa...
Allt e väl sagt redan om detta skönt gungande alster med clubfeeling. :)

Introt e snett på nåt sätt, bandet lixåm försöker komma överens om i vilken rytm låten ska fortsätta, alla lite av olika åsikter.
Men efter introt så hittas rytmen och den funkar. Gitarren som spelar riffet och pianot har alltför likadana sound, skilj dom åt soundmässigt, kanske lite skarpare attack i pianot.

O trummorna jaa..tycker det räcker med hihat och baskagge, och låt bongo o konga sköta resten.
Och hitta en riktig avslutning, tycker låten är värt det, fade e billigt ;)

Sången sitter snyggt, stämmorna behöver lite slipning för att nå upp i samma kategori.
OCh ett saxofonsolo skulle smaka gött i stället för tuduttuuduu...

Ingen superhit kanske, ännu, men jäkligt skön för örat :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade glömt den här fina saken jäkla fin låt minsann lyfte ännu mer med kvinnlig sång. Det enda som jag vill ändra på det är skala av skala av skala av  :D arret tror det räcker med ett piano som lirar lite förstrött, ett väldigt sparsmakat gitarrspel, bas och congas. Typ så lite toner som möjligt, bara dom viktigaste från varje instrument och låta hela arret ligga där och bilda en stadig luftig grund för den fina sången. Skitbra låt helt enkelt
Göran

Tack för du ville lyssna och kommentera denna igen! Efetersom låten kom till på gitarr blir det nog pianot som får stryka på foten i en ny version. Vi hörs!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ojaa...
Allt e väl sagt redan om detta skönt gungande alster med clubfeeling. :)
Introt e snett på nåt sätt, bandet lixåm försöker komma överens om i vilken rytm låten ska fortsätta, alla lite av olika åsikter.
Men efter introt så hittas rytmen och den funkar. Gitarren som spelar riffet och pianot har alltför likadana sound, skilj dom åt soundmässigt, kanske lite skarpare attack i pianot.
O trummorna jaa..tycker det räcker med hihat och baskagge, och låt bongo o konga sköta resten.
Och hitta en riktig avslutning, tycker låten är värt det, fade e billigt ;)
Sången sitter snyggt, stämmorna behöver lite slipning för att nå upp i samma kategori.
OCh ett saxofonsolo skulle smaka gött i stället för tuduttuuduu...
Ingen superhit kanske, ännu, men jäkligt skön för örat :)
h.  Johan

Tack Johan!
Tycker du jag skall ändra introt? Din beskrivning att instrumenten så småningom hittar rytmen gillar jag. Har faktiskt en fusksaxofonsolo i en tidigare version men tog bort det för en tredje vers i stäöllet. Men jag förstår hur du menar.

TACK ALLA FÖR VÄRDEFULL FEEDBACK! Jag har tagit fasta på denna och lagt upp en ny version utan körer, "sax", eq:at trummor och sanerat i trängseln piano och gitarr. Om nån vill tycka till igen?  :unsure: :rolleyes:
Ny version högst upp.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Yess!
Nu funkar intron skitsnyggt! Nu hör man det jäkligt snygga gitarrliret hela vägen. Pianot kommer i turen senare, snyggt arrat nu. Tur vis lirning! Pianot kunde vässas lite till.
Plocka bort den hemska virvelkaggen, plåtskramlet stör feelingen :mellow:
Och basen måste få ett specialomnämnande för snygga basgångar o sound! :)
Och en nästan godkänd avslutning, faden e ju borta, saknar dock en avslutande dissharmonitakt med alla deltagande intrument på en gång, clubavslutning ;)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yess!
Nu funkar intron skitsnyggt! Nu hör man det jäkligt snygga gitarrliret hela vägen. Pianot kommer i turen senare, snyggt arrat nu. Tur vis lirning! Pianot kunde vässas lite till.
Plocka bort den hemska virvelkaggen, plåtskramlet stör feelingen :mellow:
Och basen måste få ett specialomnämnande för snygga basgångar o sound! :)
Och en nästan godkänd avslutning, faden e ju borta, saknar dock en avslutande dissharmonitakt med alla deltagande intrument på en gång, clubavslutning ;)
h.  Johan

Du kan verkligen glädja andra mahan både med din musik och din trevliga inlägg. Det är så gott att få avsluta en sen kväll med känslan att man är på rätt väg, suverän huvudkudde.
Tusen tack!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Lite brilliance på sången, höj kring 7-8-9kHz kanske?

Trumsettet är relativt bra, men crasharna låter leksaker, de borde vara närmare mikrofonerna, och spelade med mindre "aggression". Virveln är ingen vinnare heller.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kör vi då..
Håller med Tsm,sången behöver brightas upp en aning.Lite skumt i sången vid 2.02 och 2.04..Antar att det är fel tonart för sångerskan.Ni får ursäkta men nu lyssnar jag bara efter sånt som stör,det positiva tar vi sedan..Gura liret och sound är bra..highaten låter lite för starkt och vasst genomgående under låten - både stängd och som öppen.Smyg ned den lite i kompet så kan det bli bättre.Kanske nåt omotiverat fills på några ställen som vid 2.51 och 2.53 samt som exempel vid 3.08..

Jag har inga egentliga råd kring drumsen då jag inte trakterar dom särskilt väl,kanske räcker med att sänka hela trumspåret? Det mesta i dom sticker ut lite väl långt i volym - testa att sänka innan du börjar förändra nåt,lite reverb svans samt skära lite i det övre registret- det kanske kan mjuka upp dom något?

Kanske var jag lite orättvis nu,men jag tycker låten och sången är så bra, att ni måste försöka få ut det bästa ur hela prodden för att göra totalen rättvisa..
Den versionen jag hörde på studio forumet lät inte så här.Det saknas trudelutt kör prylen samt din kör,och det tyckte jag lät bra! Läst nåt om en sax nånstans,den fanns inte med här..

Hoppas jag inte har förvridit huvudet på dig nu E,ta alla kommentarer och slå ihop de samstämmiga.Mina likväl som andras och gör ett "kokihop" efter eget huvud.- då kommer detta att bli kanon!

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Lite skumt i sången vid 2.02 och 2.04..Antar att det är fel tonart för sångerskan.
Låter det som om det ligger för lågt? Jag tror inte det är nåt fel på tonarten, men däremot säkert framförandet :)
Tror du det blir bättre om jag får sången att "bottna" lite mer? Jättetacksam för alla kommentarer!!!
« Senast ändrad: 10.09.2007, 16:52:36 by Tant Fransa »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite skumt i sången vid 2.02 och 2.04..Antar att det är fel tonart för sångerskan.

Låter det som om det ligger för lågt? Jag tror inte det är nåt fel på tonarten, men däremot säkert framförandet :)
Tror du det blir bättre om jag får sången att "bottna" lite mer? Jättetacksam för alla kommentarer!!!

Den lilla sång missen som jag hakade upp mig på gör inte så mycket,då resten är mycket bra.Du darrar till lite där,låter som om det är för lågt för dig - kanske har du bara slut på luft? Jag tror att ditt spår är mera av en eq fråga mot resten av mixen. Eventuellt kanske lite eget körande mot dig själv,skulle lyfta det nån nivå till?

Equality och jag har alltid minst en drabbnig av kritskt lyssnande på varandras låtar,det är det som tar oss framåt.Ryggdunkande hjälper ju inte så mycket,ber om ursäkt om du uppfattade mig som alltför kritisk.Jag gillar ditt röstläge och din sång teknik! Absoluta behållningen i denna låt tillsammans med gitarren.

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Den lilla sång missen som jag hakade upp mig på gör inte så mycket,då resten är mycket bra.Du darrar till lite där,låter som om det är för lågt för dig - kanske har du bara slut på luft? Jag tror att ditt spår är mera av en eq fråga mot resten av mixen. Eventuellt kanske lite eget körande mot dig själv,skulle lyfta det nån nivå till?

Equality och jag har alltid minst en drabbnig av kritskt lyssnande på varandras låtar,det är det som tar oss framåt.Ryggdunkande hjälper ju inte så mycket,ber om ursäkt om du uppfattade mig som alltför kritisk.Jag gillar ditt röstläge och din sång teknik! Absoluta behållningen i denna låt tillsammans med gitarren.

Mvh
Micael

Hm är det "var snäll mot tanten" som gäller här :unsure:.
Sluta genast med det i så fall. Plis! jag VILL ju ha kritik - det är därför jag är här, annars kan jag ju lika gärna ringa mamma.  :D
Ordet "skumt" ger inte så mycket att gå på. ;) Det var därför jag ställde frågan ovan. Tack för att du konkretiserade - blir enklare att göra något åt saken när vi båda vet vad vi pratar om. Igen, TACK Micael!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil

Körerna låter lite skumma ibland.  tycer mig höra karl här o var?  :ph34r:


<_< :rolleyes: B)

Vad beträffar allt annat så känns introt lite out som intro alltså :unsure: B)...men när allt rullar igång flyter allt på i en schysst Ry:sk anda....väldigt laidbacked, skönt....sången är rätt feeling och skulle behöva en lite spets i diskanten för att komma tills sin rätt tror jag ....bra låt


karl B)

« Senast ändrad: 10.09.2007, 18:32:05 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Körerna låter lite skumma ibland.  tycer mig höra karl här o var?  :ph34r:


<_< :rolleyes: B)



Jo man har ju sina förebilder och jag hade gärna sett att du var med.  B)
« Senast ändrad: 10.09.2007, 21:05:02 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Hmm... introt. Spelade gitarren så här tidigare? Jag får inte ihop introt med resten av låten. Dels så låter introt så käckt och dels så påmminer det om en gammal populär sång som även sjöngs med annan mer obcen text av oss barn när jag var liten. Något om "i röva på en ko... och en gammal tant... likadant".

Nu är det kanske bara jag som känner så samt har sådana märkliga associationer  :wacko: och då ju allt lungt.

---

Trummor fortfarande för tunga för det lätta flyt som låten skulle må bra av.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmm, trevlig låt, passar perfekt i tant Fransas register vad jag kan höra. Ligger lite litet-rumsklang på rösten som inte riktigt flyter ihop med resten.Trummorna stör ibland då de i och för sig lirar sjysst, men blir för mycket Casio-synth. Akustiskt trumljud tror jag skulle göra låten ännu bättre.

Inspelningsmässigt finns inte mycket att klaga på, låter riktigt bra. Gillar sologitarren som ligger b r e t t i stereobilden, och renheten i alla instrument.

Gillar ackordsföljderna i låten, fasiken va smart gjort.  B)

Bra text också, gillar den. Lite irriterande slut ... Bra att den inte tonar ut, men skulle vilja ha ett utslag på A-dur som avslut...  :)

Måste nog lyssna en gång till...
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hmm... introt. Spelade gitarren så här tidigare? Jag får inte ihop introt med resten av låten. Dels så låter introt så käckt och dels så påmminer det om en gammal populär sång som även sjöngs med annan mer obcen text av oss barn när jag var liten. Något om "i röva på en ko... och en gammal tant... likadant".

Nu är det kanske bara jag som känner så samt har sådana märkliga associationer  :wacko: och då ju allt lungt.

---

Trummor fortfarande för tunga för det lätta flyt som låten skulle må bra av.

Fasen vad du hackar på mina käcka intron!  :lol: I förra versionen var den dessutom tio gånger värre. Och texten där då... DG! Utan någon som helst jämförelse men värsta jag sett sedan Lennon, taskmörten, la den hemskt fräcka puballsångslåten Maggie May spåret efter Pauls allsmäktiga Let it Be. Den togs bort på nyutgåvan som kom för några år sedan dvs när Paul fick bestämma.
Förhandlar f ö med 91:an om nya trummor. Lite taskigt av mig att ändra allt annat i låten utan att trummorna får en chans att hänga med...
« Senast ändrad: 10.09.2007, 21:54:27 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite brilliance på sången, höj kring 7-8-9kHz kanske?

Trumsettet är relativt bra, men crasharna låter leksaker, de borde vara närmare mikrofonerna, och spelade med mindre "aggression". Virveln är ingen vinnare heller.


Bra synunkter som alltid! Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Då kör vi då..
Håller med Tsm,sången behöver brightas upp en aning.Lite skumt i sången vid 2.02 och 2.04..Antar att det är fel tonart för sångerskan.Ni får ursäkta men nu lyssnar jag bara efter sånt som stör,det positiva tar vi sedan..Gura liret och sound är bra..highaten låter lite för starkt och vasst genomgående under låten - både stängd och som öppen.Smyg ned den lite i kompet så kan det bli bättre.Kanske nåt omotiverat fills på några ställen som vid 2.51 och 2.53 samt som exempel vid 3.08..

Jag har inga egentliga råd kring drumsen då jag inte trakterar dom särskilt väl,kanske räcker med att sänka hela trumspåret? Det mesta i dom sticker ut lite väl långt i volym - testa att sänka innan du börjar förändra nåt,lite reverb svans samt skära lite i det övre registret- det kanske kan mjuka upp dom något?

Kanske var jag lite orättvis nu,men jag tycker låten och sången är så bra, att ni måste försöka få ut det bästa ur hela prodden för att göra totalen rättvisa..
Den versionen jag hörde på studio forumet lät inte så här.Det saknas trudelutt kör prylen samt din kör,och det tyckte jag lät bra! Läst nåt om en sax nånstans,den fanns inte med här..

Hoppas jag inte har förvridit huvudet på dig nu E,ta alla kommentarer och slå ihop de samstämmiga.Mina likväl som andras och gör ett "kokihop" efter eget huvud.- då kommer detta att bli kanon!

Mvh
Micael

Tack som f.. HM!  Många nyttiga synpunkter inför mixandet. Nemen tog bort körer, sax och piano under versen för att det inte skulle gröta till sig så mycket. Andra körer kommer och skall höra med 91:an om trummorna igen. Stort tack igen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Körerna låter lite skumma ibland.  tycer mig höra karl här o var?  :ph34r:


<_< :rolleyes: B)
Vad beträffar allt annat så känns introt lite out som intro alltså :unsure: B)...men när allt rullar igång flyter allt på i en schysst Ry:sk anda....väldigt laidbacked, skönt....sången är rätt feeling och skulle behöva en lite spets i diskanten för att komma tills sin rätt tror jag ....bra låt
karl B)

Körerna borta nu för att börja lite från scratch igen. Blev en komisk effekt när körerna från det gamla sticket sjöng "I can lend my hand" till den nya frasen: "Someone's taking in the seats." Gjorde faktiskt om introt från förra versionen då det lät som Björnes Magasin och får väl se över det igen nu när du och DG har synpunkter.  Tackar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mmm, trevlig låt, passar perfekt i tant Fransas register vad jag kan höra. Ligger lite litet-rumsklang på rösten som inte riktigt flyter ihop med resten.Trummorna stör ibland då de i och för sig lirar sjysst, men blir för mycket Casio-synth. Akustiskt trumljud tror jag skulle göra låten ännu bättre.

Inspelningsmässigt finns inte mycket att klaga på, låter riktigt bra. Gillar sologitarren som ligger b r e t t i stereobilden, och renheten i alla instrument.

Gillar ackordsföljderna i låten, fasiken va smart gjort.  B)

Bra text också, gillar den. Lite irriterande slut ... Bra att den inte tonar ut, men skulle vilja ha ett utslag på A-dur som avslut...  :)

Måste nog lyssna en gång till...

Kul att du gillar detta. Tack. Mycket kvar att göra men rumsklangerna är nog oförenliga tyvärr. Slutet får bli nåt annat, vet inte vad. Absolut gehör?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Plocka bort den hemska virvelkaggen, plåtskramlet stör feelingen :mellow:

Och en nästan godkänd avslutning, faden e ju borta, saknar dock en avslutande dissharmonitakt med alla deltagande intrument på en gång, clubavslutning ;)

Tjo!
Har lyssnat igen o igen och kan bara upprepa mig,
men det är väl så att när nånting en gång börjar irritera så sitter det fast. :P

Ruskigt skön låt annars, var det en sax på kommande, eller...


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............