Kontrollrummet

Installera Windows XP på bärbar (har tappat bort originalskivorna)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag ska nu sälja min laptop då jag tänker skaffa en billigare Mac för kontorsarbete och liknande. Problemet är att jag inte har originalskivorna som följde med datorn, dvs de sk "recovery-skivorna". Det jag dock har kvar är serienumret till min laptops Windows XP vilket står på en etikett på undersidan av datorn.

Min fråga är: får jag använda en annan WinXP-installationsskiva (en jag fick med min musik-PC) men använda min laptops serienummer?

Blir detta en legitim Windows XP installation?

Vet någon om det överhuvud taget fungerar?

www.akoume.com


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Så länge det är samma installation gör det ingenting, men tex har du en home-nyckel fungerar den inte på professional osv.

Jag gjorde detta för 2 dagar sedan fast med vista och var tvungen att ringa och aktivera windows för att jag hade installerat med samma nyckel på en annan dator innan, fast tagit bort det för att ha på den här istället och det var inte några problem alls, och det var inte tillhörande nyckel/skiva.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


freddy

  • Gäst
Ja, om du har en nyckel till windows xp så funkar den för alla skivor, förutsatt att samma version av windows. Alltså det ska vara samma service-pack och samma språk.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, tack.

Tyvärr är inte Windows-skivan på samma språk som den som min nyckel gäller för. Det var synd. Tack för hjälpen i alla fall!
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Skulle jag vara du skulla jag göra följande: ta ner en piratkopia av en motsvarande windows, och bränna ner ISO-filen som en vanlig bootande CD-skiva. Sen skulle jag installera den icke med piratnyckeln, utan med den nyckeln du har fastlimmad på datorn. Licensen är det viktiga, hur du har fått tag på median är egenligen skit samma.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tack för svaret.

Ja, det låter ju som det vore helt tillåtet faktiskt. Det ska jag ta och prova. Jag äger ju trots allt en licens. Hade dessutom HP inte slutat distribuera recovery-skivor till min laptop så hade jag förstås kunnat fixa en från dom.

edit: Hur kan jag som bäst skapa en fullständig backup av min laptops hårddisk så att jag kan återställa den om installtionen av ett nytt Windows skulle gå åt skogen? Är det något i stil med Acronics jag behöver?
« Senast ändrad: 08.09.2007, 19:06:23 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tror att du också kan få en skiva från Microsoft, om du säger att skivan har gått sönder. Du har ju ett licensnummer som du kan uppge och alltså visa att du har en legitim licens...


Det är Acronis True Image du behöver. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tackar, tackar. Jag ska kolla upp det med Microsoft. Ska kika på Acronis - jag har för mig att det inte var särskilt dyrt.
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Hur gick det sist och slutligen?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.