Kontrollrummet

karl / We going down

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:             We going down
 ARTIST/GRUPP:      karl
 GENRE:                 floating
 LÅTLÄNGD:            strax under tre
 KOMPOSITÖR:        karl
 PRODUCENT:          karl
 INSPELNINGSÅR:     2015
 FORMAT:               mp3

En aning hysterisk xylofon i mitten...men annars då ?
« Senast ändrad: 08.09.2015, 08:21:29 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön känsla i den här och många roliga arrdelar den snabba xylofonen överraskar men funkar vad är det mer en teremin på slutet där eller...? Du vränger upp rösten på ett alldeles speciellt sätt som låter väldigt bra - ja bara rosor faktiskt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej och tack för lyssningen Eddi...Darbuka...darbuka orientaliskt blås ? med lite svaj på slutet ;)
Xylofonen ja, väntar kanske på något annat melodiinstrument för det partiet men det fick bli så här nu  :unsure:

Allt gott karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul lyssning. Ganska matat med grejer och skönt tycker jag. Gillar också att pianot får mer utrymme än vanligt (tror jag).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Max för dina öron, ja det mesta har ju varit gitarrbaserat. Tycker också det är kul när det blir lite piano...

Allt gott k o
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med härliga harmoniföljder och finfin sång (som vanligt)!
Spännande arr, men mixen kan nog slipas till en del. Hade hellre hört t.ex en cello i st f den utflippade xylofonen!  :D
Sången är lite vass och ljudbilden som helhet aningen för mycket koncentrerad i mellanregistret tycker jag.
Lite mer botten skulle jag önska och kanske lite breddning i stereoperspektivet för bättre separation och urskiljning..?
Du är en mästare på den här typen av låtar där harmoniföljden ofta går ett par steg längre än man förväntar sig
och musiken liksom "öppnar sig" på ett fantastiskt sätt. Det är lika spännande varje gång man lyssnar på en ny karl-låt!
/Asti
« Senast ändrad: 08.09.2015, 17:43:55 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skön puls rakt genom låten  (bortsett från xylofonen  :) )..Finfina sångslingor o skönt vemod från start to the end .. Tar du fram lite crisp på sång etc så blir den gottmosen"


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack Asti för lyssningen...hur får man till mixen då?? någon mastringsplugg att rekommendera ?

Tack Marshall för lyssningen , ska försöka få till mixen och en sax där xylofonen får fnatt just nu...

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack Asti för lyssningen...hur får man till mixen då?? någon mastringsplugg att rekommendera ?

Tack Marshall för lyssningen , ska försöka få till mixen och en sax där xylofonen får fnatt just nu...

Allt gott karl
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon mastringsplugg då jag inte använder någon sådan. EZ Mix kanske funkar..?
Däremot lägger jag rätt mycket jobb i mixern för att få till en bra ljudbild m.h.a. eq, de-esser, reverb etc.
Det är ju naturligtvis jätteviktigt att kvalitén på själva inspelningarna blir så bra som möjligt, annars är det kanske inte
så mycket att göra åt... En bra mik är ju en grundförutsättning för det. Vad använder du för mik nu?
Tidningen Studio gav ut en sammanställning av mixningsbiten för ett par år sedan. Där finns nog en del att hämta.
Bättre råd än så har jag nog tyvärr inte...men det finns ju andra här på KR som är duktiga på mixning/mastring.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Asti och tack för svar.... Jag kan ju beundra din ljudbild det du får till i säkert en likadan hemmastudio som jag har.
Jag har en Röde K2 och en Sennheizer 421 som jag brukar spela i allt Audio på , gitarren med dom två mickarna lite olika placerade runt gitarren, en en bit upp på halsen och en lite vid sidan av ljudhålet och en del gitarrer in på en linekanal med förförstärkare...resten går ju via ljudbankspluggar och där känns ju ljuden relativt färdiga...men naturligtvis så finns det säkert hur mycket som helst att göra i postproduktionen och det kanske är min största issue att jag vill att ska gå fort för det är ständigt nya idéer att at tag i.... ;( får väl försöka hitta tålamodet :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra låt i din anda. Låter bra på det stora hela men jag tycker att pianot är på tok för högt och så får jag lite dist ibland (digitaldist). Xylofonen är mindre kul i mina öron.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Läcker låt! Verkligen schyssta harmonier. Tycker allt är sitter fint-fint, förutom ( tror jag ) xylofonen. Tycker det blir lite "Cirkus Scott" över det hela när den kommer in, samtidigt är den lite cool, lite kluven..  :)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Skön låt men ta bort xylofonen, den tillför inget. =)
/ djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ett läckert stycke - med en mycket speciell harmonivända (fransk/paris 30-tal/sting????)
Och naturligtvis en röst som kan lyfta det mesta ett par noch! (kan man få tillgång till den på något slags leasing-avtal  :D)

Mycket, mycket trevlig lyssning!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Anytime MOMA Anytime ;)   karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
MOMA.... jag kollar vad du egentligen har skrivit...och Paris 30-tal ??? runt 80 år sedan ;) har inte en cloue om hur det lät då....Ja en sopransax kommer att ersätta xylofonen :) och glad är jag för det eftersom saxen är the real thing och då först då kanske sting kommer in i bilden ? det vet jag inte ännu men risken finns ;)
Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det finns en rätt läcker intimitet i soundet på de flesta av dina alster. Vet inte om du gör det medvetet eller inte men frånvaron av snuttefilts effekter (= hemmapularens metod att dölja sin egen musikaliska osäkerhet) gör en så här bra låt till en bra låt med pondus. Snyggt igen alltså, ser fram emot ev. sax  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ett skönt och eget sound verkligen, och finfin sång! Jag tycker ändå det är lite kul med den där hysteriska xylofonen i mitten som liksom bryter av floatet  ;)
Plinkar på en låt...