Det må vara något speciellt med Digi002, kanske. Vill bara poängtera att jag använt ett Alesis AI3 med både motu828mkII och metric halo2882, utan wordclocksynk och helt utan problem, så man inte förställer sig att det alltid blir problem utan wordclock.
Nej - absolut inte, men jag har läst om problem med just något Digidesign-kort (tydligen det aktuella) som det blev synkproblem med - och om det hade funnits Wordclock, så hade man löst det kvickt och enkelt, men när det inte finns Wordclock, så finns alltid risken att det strular...

Själv har jag kört helt fläckfritt med enbart synken i Lightpipe- och S/Pdif-kablarna, med så skilda saker som RME Hammerfall9652, RME ADI96 Pro, RME ADI-8 Pro, Benchmark DAC1 och (hör och häpna!) Behringer DDX3216. Det fungerade helt klanderfritt. ADI-96 Pro fick förstås vara Master eftersom den bara har S/Pdif och AES/EBU ut (alltså inga digitala in, förutom Wordclock), men det fungerade klockrent. Sedan testade jag någon gång att byta till Wordclock för att se om någonting hände. Det hände förstås inte ett dugg varken med ljud eller stabilitet, utan det bara rullade på som vanligt...