Kontrollrummet

Young and beautiful

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Försöker lära mig att sjunga ballader bättre, o att få till sounden rätt…
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-young-and-beatiful-150724
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Försöker lära mig att sjunga ballader bättre, o att få till sounden rätt…
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-young-and-beatiful-150724
Jag gillar ditt sätt att sjunga, med fin värme i rösten och ett skönt vibrato! (Men det vet du redan  :))
Du sjunger denna mjukt och fint, men jag tycker ljudet saknar värme, är lite för starkt i övre
mellanregistret/låga diskanten. Skulle också vilja ha upp trummor, bas(?) och gitarr i mixen. Backing vocals
tycker jag är lite för starka och "do-do-do"-andet tycker jag du ska ta bort.  :) Snyggt munspel! Skön låt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det låter riktigt fint - gillar lugnet och hur bra mikrofonen med mera tar in och hanterar din röst. Det görs på ett läckert sätt.

Sista pianotonen har försvunnit i den här inspelningen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Försöker lära mig att sjunga ballader bättre, o att få till sounden rätt…
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-young-and-beatiful-150724
Jag gillar ditt sätt att sjunga, med fin värme i rösten och ett skönt vibrato! (Men det vet du redan  :))
Du sjunger denna mjukt och fint, men jag tycker ljudet saknar värme, är lite för starkt i övre
mellanregistret/låga diskanten. Skulle också vilja ha upp trummor, bas(?) och gitarr i mixen. Backing vocals
tycker jag är lite för starka och "do-do-do"-andet tycker jag du ska ta bort.  :) Snyggt munspel! Skön låt.
/Asti
Tackar, det är liksom mestadels mitt softa balladsjungande jag försöker utveckla lite nu, jag har alltid haft som högsta önskan att kunna sjunga så där ruskigt vackert o vänligt som Elvis, Nat King Cool, mfl. Så bra blir väl jag väl aldrig, (ingen annan heller) men jag går framåt, förr blev det tamefan alltid surt, typ en kvart eller lite mindre för lågt. Jag hörde det så väl, men fick inte rösten att lyda, det var jobbigt höra sig själv. Nu kan jag sjunga så pass bra att det riktigt berör folk, det ser jag som en stor framgång i livet.

Det här med ljudtekniken går ju oxå framåt, och är oxå väldigt intressant. Lustigt är hur lång tid det kan ta för mig (säkert för många andra också) att verkligen lära sig att ta ut det bästa ur en mick o i ännu högre grad, en kompressor. Jag har en SPL Dynamaxx kompressor som man kan ställa om i softlimiter läge också. Länge tyckte jag att limiterfunktion lät så dåligt att jag tom annonserade ut burken nån vecka, som tur var hörde ingen av sig o den blev kvar.

Nu till det ev pinsamma med den här låten, det enda jag gjort är att sjungit lead, fyra körstämmor plus munspelet, resten är en väldigt välgjord karaokebakgrund jag hittade på tuben. Piano kan jag inte spela alls så… Jag kommer förstås att använda backtracken live oxå, med mina körstämmor.
Jag började med att förlänga backtracken genom att kopiera några takter, den kändes så j-a kort annars. Backtracken är gjord som helt ny musik i samma takt som orginalet från filmen.

Jag mastrade om backtracken också, tyckte jag lyckades bra med det också, pianot i början var väldigt skrälligt, o visptrummorna var väldigt svaga. Slutmixen lyfte jag typ 1,5 db vid ca 7 khz, det kanske hade blivit bättre utan det.
Den här Boppersliknande Dodododo-rösten ligger på backtracken så den kunde jag inte dra ner.  :mellow:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker det låter riktigt fint - gillar lugnet och hur bra mikrofonen med mera tar in och hanterar din röst. Det görs på ett läckert sätt.

Sista pianotonen har försvunnit i den här inspelningen.

Skarpörad kommentar om sluttonen på pianot! På backtracken klipps det av helt tvärt, det blev säkert så av misstag när filmen överfördes till youtube. Jag döljde det så gott jag kunde med att gasa på ett katedralreverb på slutet för att det skulle klinga ut lite bättre.

Backtracken tycker jag är skitsnyggt gjord, och väldigt lätt att sjunga till, texten på filmen flyter fram exakt i rätt tempo, en del ord rör sig texten knappt alls. Jag hade aldrig sjungit den här innan jag gjorde inspelningen på två dar, jag lyssnade inte på Elvis orginal heller, körde enbart några ggr efter textflowet på backtracken, sen tog jag om det fras för fras…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)