Forum > Demolåtar
1up-Chippie (arbetsnamn) v2!
1up:
Någon här som känner till den grymma demoscenen? Här en drivande demostyle-inspirerad låt med chipinfluenser och en grym refräng som var nära att göra mig tårögd av nostalgi och kärlek till musiken som sådan, och att jag nu börjar kunna göra sådan musik som jag älskade att höra när jag var mindre!
Hur utveckla denna biten till en fullängdslåt? Ska jag sjunga in kanske?
http://www.aurells.com/div/1up-chippi.mp3
Edit 071225, V2:
Bassolot ska nog komma lite senare.
mahan:
Jou mannen!
Första bilden som slänger sig på är musik från ett TV-spel som jag nångång hade. Skulle nog gärna höra den med sång. Och kanske dra ner aningen på takten, blir lite nervigt, men det kanske fixar sig med sången åxå.
Nu låter det lite billigt, men det är väl ideén som är pointen i detta skede. Och ideén är det inga fel på, bara traska vidare, lite mer kött på benen :)
h. Johan
tsmalmbe:
Ta bort delayet från den där pirriga pippin, och sätt lite dist på den. Annars låter den inte SID, och den som gillar det här vet ju hur en SID låter.
Ett bas-solo skulle inte vara helt fel vid någon del, bara för att få en kulturkrock :)
1up:
--- Citat från: mahan skrivet 05.09.2007, 17:30:04 ---Jou mannen!
Första bilden som slänger sig på är musik från ett TV-spel som jag nångång hade. Skulle nog gärna höra den med sång. Och kanske dra ner aningen på takten, blir lite nervigt, men det kanske fixar sig med sången åxå.
Nu låter det lite billigt, men det är väl ideén som är pointen i detta skede. Och ideén är det inga fel på, bara traska vidare, lite mer kött på benen :)
h. Johan
--- Slut citat ---
Mhm! Japp, TV/datorspel it is! ;) Så 140 är lite på gränsen alltså? mm, I like though :P
Oki, Mahan, prövar att lägga på någon ljus sång!
Ja, har ju trasat sönder ljuden så det låter rätt skitigt :P, men det finns en poäng i att få det att låta lite mer lyx. Det är en balansgång bara! Får se vad jag vill ha.
Mer kött kommer ;)
Edit: Skulle kunna busa och lägga tempo typ 135 på versen och sedan stiga till 140 i refrängen!
1up:
--- Citat från: tsmalmbe skrivet 05.09.2007, 17:31:14 ---Ta bort delayet från den där pirriga pippin, och sätt lite dist på den. Annars låter den inte SID, och den som gillar det här vet ju hur en SID låter.
Ett bas-solo skulle inte vara helt fel vid någon del, bara för att få en kulturkrock :)
--- Slut citat ---
Fina chips där :)
Jovisst! Bra tips om jag vill ha sid-realism. Växte främst upp med den underbara Amiga 500:an och där fanns ju lite mer att välja på ljudmässigt så gillar det rätt skarpt som det är. Du kanske tycker ljudet vore bättre utan delay ändå?
Bassolo är skitbra tips! Jag älskar en "melodibas" så en sån ska göras! :D Whii!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida