Kontrollrummet

Gurano & Marsall - Dansa med mig!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag å Marsall varit i farten igen. Tar tacksamt emot tips å tankar

/Gurano
Uppdaterad 30/7 2015
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Ploj17_DansaMedMig4.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 30.07.2015, 23:13:45 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Så här kommer då en kommentar  :rolleyes:
Refrängen är ju faktiskt en riktigt stark hook - och så där spontant ledig att man faller för den direkt. Så, om man skulle kika ett varv till på sångstyckena, och kanske få lite mer melodi som länkar till just refrängen - då skulle saken vara biff. Ett elpiano, eller en komgura för att lyfta harmonierna skulle också kunna vara en grej, men - framför allt - ta vara på en så bra refräng, de springer inte förbi så ofta  :D

Det mesta finns ju där och kan bli en rackarns stark track!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så här kommer då en kommentar  :rolleyes:
Refrängen är ju faktiskt en riktigt stark hook - och så där spontant ledig att man faller för den direkt. Så, om man skulle kika ett varv till på sångstyckena, och kanske få lite mer melodi som länkar till just refrängen - då skulle saken vara biff. Ett elpiano, eller en komgura för att lyfta harmonierna skulle också kunna vara en grej, men - framför allt - ta vara på en så bra refräng, de springer inte förbi så ofta  :D

Det mesta finns ju där och kan bli en rackarns stark track!
Vi ska kolla över sången och jag ska se om jag kan få till någon vettig orgel/piano.
Tack för dina tankar
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är kul att bl.a. Pugh har fått uppföljare via ert gemensamma musikskapande.
Gitarrsolotonerna runt 60 sek och vid 80 sekunder verkar spela i annan tonart än övriga men kanske är det helt enkelt konstnärens frihet, som tar sig uttryck där.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är kul att bl.a. Pugh har fått uppföljare via ert gemensamma musikskapande.
Gitarrsolotonerna runt 60 sek och vid 80 sekunder verkar spela i annan tonart än övriga men kanske är det helt enkelt konstnärens frihet, som tar sig uttryck där.
Tack för att du tog dig tid att lyssna å kommentera. Gamla Pugh var bra (dock inte nu) så tack för parallellen :)
Jag hör inte det du hör ang solot så jag håller väl inte med där - men så kan det vara.
Inga tankar kring mix, nivåer etc?

Jag har fått lite nya sångfiler av Marsall efter tankar från MOMA som jag ska mixa in vid tillfälle.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ni jobbar ju fantastiskt bra ihop...har inget att klaga på, gillar era svenska, ofta finurliga, texter. Kanske ligger det nåt i MOMAS synpunkter.  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja vilket nice collab!

Grymt bra jobbat.Meeennnn - det låter som om guraslingan är i en annan tonart där vid 60 och 80..Jag hakade också fast där.Men eftersom man hajar till,så kan man också se det som en väckarklocka så att man skärper sig och lyssnar - för det var precis det jag gjorde och hörde hur bra detta är.
Ljudbilden mjaa något tung bas kanske,i övrigt riktigt riktigt bra.

Bra låt och reffen är fet grym!

Bra ylat Marsall.

Gura bas övrigt signerat Mr G - Perfa!

I sommar ska jag ge mig tid att lyssna lite mer på KR då det finns så mycke bra musik här.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ni jobbar ju fantastiskt bra ihop...har inget att klaga på, gillar era svenska, ofta finurliga, texter. Kanske ligger det nåt i MOMAS synpunkter.  :D
Tackar - jo vi brukar få till det ok - och vi håller på med några till :D
Ska vid tillfälle mixa in nya sångfiler, men är för tillfället tyngd av arbete (kanske under semestern ... om jag får någon vill säga :D )

Ja vilket nice collab!

Grymt bra jobbat.Meeennnn - det låter som om guraslingan är i en annan tonart där vid 60 och 80..Jag hakade också fast där.Men eftersom man hajar till,så kan man också se det som en väckarklocka så att man skärper sig och lyssnar - för det var precis det jag gjorde och hörde hur bra detta är.
Ljudbilden mjaa något tung bas kanske,i övrigt riktigt riktigt bra.

Bra låt och reffen är fet grym!

Bra ylat Marsall.

Gura bas övrigt signerat Mr G - Perfa!

I sommar ska jag ge mig tid att lyssna lite mer på KR då det finns så mycke bra musik här.

Mike
Vi tackar :D
Oki ska se över basens tyngd - kan nog hålla med där!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt. Gillar också refrängen. Bra samarbete.

Kanske lägga upp texten? :) Nåt om mango och banjo? :D (Har väl fått hörselproblem men kanske ska sången upp pyttelite istället. Eller nä, kanske lite mer kompressor på sången istället? Det är otydligt ibland men inte hela tiden.)

Snyggt samspel mellan synthar och gitarrer. Sången är bra när Marsall tar i, låter sämre när du inte gör det. Varför är ett mysterium :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Så passande tema till midsommar! Nöjer mig med att lyssna på detta, har själv sen länge slutat gå på allmänna midsommardans-firanden, eftersom inget hittills kunnat nå upp till mina idéer om hur trolsk och sagolik en midsommar borde vara!
Men denna erbjuder faktiskt lyssnaren både ett fantasifullt arr och ett uns mystik! Ni är faktiskt ett grymt team! Marsall med sina finurliga svenska texter, och genomarbetad sång, till Guranos lika snygga som fantasifulla gitarr-och bas-arrangemang.
Mixen är kanske lite skramlig, men det ger också extra charm åt produktionen ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snyggt. Gillar också refrängen. Bra samarbete.

Kanske lägga upp texten? :) Nåt om mango och banjo? :D (Har väl fått hörselproblem men kanske ska sången upp pyttelite istället. Eller nä, kanske lite mer kompressor på sången istället? Det är otydligt ibland men inte hela tiden.)

Snyggt samspel mellan synthar och gitarrer. Sången är bra när Marsall tar i, låter sämre när du inte gör det. Varför är ett mysterium :)
Tackat - kul att du gillar. Ska se över sången (har fått nya filer från Marsall men inte hunnit mixa in det nya än). När det är klart lägger jag upp en ny mix och text.

Så passande tema till midsommar! Nöjer mig med att lyssna på detta, har själv sen länge slutat gå på allmänna midsommardans-firanden, eftersom inget hittills kunnat nå upp till mina idéer om hur trolsk och sagolik en midsommar borde vara!
Men denna erbjuder faktiskt lyssnaren både ett fantasifullt arr och ett uns mystik! Ni är faktiskt ett grymt team! Marsall med sina finurliga svenska texter, och genomarbetad sång, till Guranos lika snygga som fantasifulla gitarr-och bas-arrangemang.
Mixen är kanske lite skramlig, men det ger också extra charm åt produktionen ;)
Tackar - kul att det gillas - ja lyssna på denna istället för små grodorna runt stången - Själv blir det nog lite små grodorna ändå :D
Skrammel är bra i mina öron - hellre det än en för tam/uddlös/tråkig mixning  B)  :D  :ph34r:

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En bra mix tycker jag och bra flyt. Både jag och HM reagerade på soloslinga i annan tonart, hmm. Inget du ska se över för eventuell förändring?
« Senast ändrad: 20.06.2015, 14:37:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra mix tycker jag och bra flyt. Både jag och HM reagerade på soloslinga i annan tonart, hmm. Inget du ska se över för eventuell förändring?
Nej det är inget jag kommer att ändra på. Låter bra i mina öron

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Fräckt! När sången kom in var det inte alls vad jag förväntade mig vilket blev lätt chockartat men när när jag väl hämtat mig var det ett riktigt lyckat äktenskap.
Gitarrerna som kommenterats  stör mig inte alls, bara fräckt tycker jag.
Håller dock med om att basen är väl framträdande, kan vara en fråga om eq också och inte bara nivå, den känns lite "bumlig". Tror även att en mer definierad kick skulle ge ett bättre groove, främst i refrängen, gifter kick och bas ihop sig där på ett bra sätt kommer det att svänga så att det svartnar
I övrigt bara + från mig


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fräckt! När sången kom in var det inte alls vad jag förväntade mig vilket blev lätt chockartat men när när jag väl hämtat mig var det ett riktigt lyckat äktenskap.
Gitarrerna som kommenterats  stör mig inte alls, bara fräckt tycker jag.
Håller dock med om att basen är väl framträdande, kan vara en fråga om eq också och inte bara nivå, den känns lite "bumlig". Tror även att en mer definierad kick skulle ge ett bättre groove, främst i refrängen, gifter kick och bas ihop sig där på ett bra sätt kommer det att svänga så att det svartnar
I övrigt bara + från mig
Kul att överraska :D
skönt att gurorna gillas. Du har nog rätt i bumligheten - ska se över det en gång till. Kollar även på kicken om jag tycker att den behöver ändras/justeras.

Tack för tankar och kommentarer
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Underbart basspel, häftig sång.  :)
Gungar bra denna. Gillart´!!!
Mixen sitter, bra jobb där....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Underbart basspel, häftig sång.  :)
Gungar bra denna. Gillart´!!!
Mixen sitter, bra jobb där....

mvh
Vi tackar :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har Marsall gjort lite sångändringar och gjort lite tillägg. Jag har mixat bort bumlighet på basen samt försökt fixa baskaggen.
Bättre?
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Ploj17_DansaMedMig4.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra!

Det låter bättre nu! Tror det här är väldigt nära skiv-klart nu..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack div o alla ni andra för hjälpen ända ini kaklet .kanonfin hjälp vi fått dubbeltumme ånyo !!! .o tack för ännu ett alster o gott sammarbete Gurano! Rock on"

/Marshall