Kontrollrummet

MOMA – Smile & Grounded Angel & Breaking Down – En Suite

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
MOMA – Smile & Grounded Angel & Breaking Down – En Suite

OK (puh..) Så har då ännu en del i projektet modern progrock lämnat mixerbordet (tillfälligt i alla fall) och funderingar, tips och smarta tankar emottages tacksamt.
Smile är ett stycke som legat och grott ett bra tag, men som fick riktig fart för ett par månader sedan, då bribed ant började leka med en tolvsträngad akustisk på den. Faktum är att den guran sedan blev grund för både stycke två och tre som sedan växte fram ur den sessionen. Grounded Angel är snarast en improvisation på myrans tolva som sedan fick fast form, och även blev plattform för Breaking Down.
Jag kände att med tanke på processen bakom låtarna, så var det naturligt att se om man kunde snickra ihop alla tre – och det känns som det gjorde sig ganska bra :rolleyes:
Mycket knep har gått åt piano och gitarrspel (med ups & downs) liksom sången och att hitta rätt balans bland ganska många element i arrangemanget.
Smile och Breaking Down mixas nu som enskilda spår också, men som en helhet i ett album (siktar på vinyl faktiskt) så kommer nog sviten att gälla. Texterna kommer med de enskilda tracksen:)
Lyssna – om du har en spontan tanke - skicka den till mig. Trötta mix-öron kan behöva lite support!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt bra! Hittar inget som sticker ut eller känns fel.
12 minuters musik är rätt mycket att lyssna på och ha synpunkter på,
men det kändes aldrig långsamt eller tråkigt. Förstår dock inte vilket
parti som är Grounded Angel... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Kul att det kändes bra!
Jo, stycket i mitten - det lite drömska intrumental-partiet innan Breaking Down dunkar igång - där skymtade jag en Grounded Angel i de skira dimmorna :)
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Imponerande stycke, många fina instrumentalinsatser och fina melodier, Introt (första 1 o en halv minuter) är suveränt, resten är bra det oxo
men introt är mums,pukorna i första sångdelen sedan är väldigt 'Ploppiga' och snustorra, låter lite skumt, kanske lite mer rum där ??
kanske trummorna överlag ??
Snyggt hantverk.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack för lovord och konstruktiv kritik!
Soundet på trummor är ett evigt diskussionsämne, själv har jag ibland faktiskt valt krasst torra trummor för att de helt enkelt är så mycket enklare att hantera i mixen. Man vet vad man har dom:)
Samtidigt vill man inte tappa livet i dom.

SÅ: är det någon som har tankar i ämnet trummor med eller utan rum och att få dom att sitta i mixen?

Pleeeease let me know!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tack för lovord och konstruktiv kritik!
Soundet på trummor är ett evigt diskussionsämne, själv har jag ibland faktiskt valt krasst torra trummor för att de helt enkelt är så mycket enklare att hantera i mixen. Man vet vad man har dom:)
Samtidigt vill man inte tappa livet i dom.

SÅ: är det någon som har tankar i ämnet trummor med eller utan rum och att få dom att sitta i mixen?

Pleeeease let me know!

Trummornas grundkomp fungerar utan så mycket rum, pukgrejjorna i första sångpartierna däremot låter väldigt onaturliga och
utan deras naturliga 'sjung' eller hur man ska förklara.
Tycker jag då..  B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbar resa!  :wub:

Du har hittat en stil som låter helgjuten och "självklar" - låtbyggen, arr, instrumentala insatser, sång...

Det skulle kunna "releasas" som det står och går - men eftersom jag nu KAN lämna synpunkter så... ;)

- Lite för "spänt" uttryck - skulle kunna vara ett uns mer avspänt och "loose". Avspeglas mest i sång och bas, där det halkar till rytmiskt ett par gånger.

- Sologuran skulle må bra av att utstråla mer självförtroende, s.a.s...


Utloggad Larsinger

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Underbart! Detta är precis sånt här som jag älskar. Det får gärna vara långa partier.
Allt är skitsnyggt spelat, arrat och mixat. Möjligen tycker jag att sången, främst i den första delen (Smile) kunde ha mer edge eller overdrive.
Jag kan också höra det ploppiga i pukorna, men störs inte av det. Hellre det än att dom dundrar runt. Lyssnar man på gamla Genesis och Yes m.fl. så är oftast produktionerna avsevärt mindre bra än detta. Fast det är ju förstås  decennier sedan...
Mer av progressive!!  :D
/Lars
Larsson


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Wow vilka lovord!!
Ja, lite mer edge i sången skulle man ju kanske kunna önska sig, inte minst från sångaren själv då:)
Försöker hålla en ton som synkar med texten (och sen går resten av energin till att överhuvud taget sjunga rätt)
Har just lagt sista handen vid en produktion med text på temat gäng i London typ 50-tal (inspiration fr en film) som ska ingå i samlingen med låtar - kan ju säga att det var lite uppförsbacke vid micken då  :angry:
Tack för kommentarer - jag lyssnar noga, det finns så många smarta huvuden på g här!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil

[/quote]

Trummornas grundkomp fungerar utan så mycket rum, pukgrejjorna i första sångpartierna däremot låter väldigt onaturliga och
utan deras naturliga 'sjung' eller hur man ska förklara.
Tycker jag då..  B)
[/quote]

Jag håller i sak med! Ett rum, en lite mer närvarande klang skapar liv - men i en tät mix är det också mycket att hantera och många instrument som bråkar om ett jäkligt litet utrymme bland hertzen. Det är knepigt det där!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte


Trummornas grundkomp fungerar utan så mycket rum, pukgrejjorna i första sångpartierna däremot låter väldigt onaturliga och
utan deras naturliga 'sjung' eller hur man ska förklara.
Tycker jag då..  B)
[/quote]

Jag håller i sak med! Ett rum, en lite mer närvarande klang skapar liv - men i en tät mix är det också mycket att hantera och många instrument som bråkar om ett jäkligt litet utrymme bland hertzen. Det är knepigt det där!
[/quote]

HE-he ! Ja ingenting ska få vara lätt här i världen.  :wacko:
Så många val och så många möjligheter.. :D
Mycket beror ju oxo på vilken trumm-plugg man anv. En del klarar av rum och läck bättre än andra.
Annars brukar ju läck i OH mickarna kunna fixa lite naturligare sjung utan att lägga till så mycket rum, men sån vet du säkert bättre än jag! ;)
Nä nu ska vi inte ta fokuset från en underbar musikalisk resa. (Jag kan utan probl. lyssna och njuta av stycket, med eller utan 'sjung')  :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mycket fina partier i låten o sången e finfin! :).. betoningarna bas trumma/puka/kagge  i första delen av låten låter lite konstigt..beror nog på trummljudet låter ryckigt .... annars diggas ini kaklet :D


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gillar harmonierna, pianot är spännande !!! Kommer att tänka på Robert Wells och Rhapsody in Rock fram till att sången kommer in.
MAdness fast mycket bättre och mer up to date. Och utan den engelska accenten :) vilket är bra !!! Solot är spännande och jag tänker på R. Wells och J. Schaffer vilket är ett mycket högt betyg. Mixen fungerar bra tycker jag. En härlig låt !!!! Kanske du kan se över dina bends någon cent till - och ingångstonen till solots fraser. :) Men det är mer en fråga om smak och du har personlighet nu...Basens groove ligger litet högt i volym i intermezzot i mitten. Sedan fortsätter den vara hög i volym. Sänk den litet , så ger den mer effekt på ett mer lättlyssnat vis. Kanske du kan lägga en dipp vid 60 Hz på eq så blir basen tydlig trots volymsänkning,,,,tror jag :D !!! Du kan ju prova i a f. Basens volymnivå är det enda jag reagerar på. Annars kanoners !!! Bra , MOMA !! Gillar denna, mycket..
Hör nu att basens nivå fungerar igen på slutet efter intermezzot....Fixa basens ljudnivå i mitten av mixen, just där är den för hög. Jag skulle gjort ett till track för basen och haft samma pluggar på den  men  lägre volym över just det avsnittet. Det ska gå att rita i volymen också men det vet jag inte hur man gör :D !!!!

mvh
« Senast ändrad: 21.05.2015, 16:36:27 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack!!
Ska ta ett varv till och då kika på basen - en envelope skulle kanske inte heller skada. Har efter ett antal dygn börjat höra detaljer som inte fanns där nyss (!?!) så det blir nog påt igen om ett par dar :)
Tack igen för vettiga synpunkter!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Mycket fina partier i låten o sången e finfin! :).. betoningarna bas trumma/puka/kagge  i första delen av låten låter lite konstigt..beror nog på trummljudet låter ryckigt .... annars diggas ini kaklet :D
Att programmera trummor är en utmaning, men än värre är det att mixa. Kanhända lär man sig att vässa feelingen efter hand  :blink:
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack för lovord och konstruktiv kritik!
Soundet på trummor är ett evigt diskussionsämne, själv har jag ibland faktiskt valt krasst torra trummor för att de helt enkelt är så mycket enklare att hantera i mixen. Man vet vad man har dom:)
Samtidigt vill man inte tappa livet i dom.

SÅ: är det någon som har tankar i ämnet trummor med eller utan rum och att få dom att sitta i mixen?

Pleeeease let me know!

Trummornas grundkomp fungerar utan så mycket rum, pukgrejjorna i första sångpartierna däremot låter väldigt onaturliga och
utan deras naturliga 'sjung' eller hur man ska förklara.
Tycker jag då..  B)

Har en liten undran - en enkät! Vilka syntetiska trummor används och vad är fördelarna med den ena eller andra modellen?

Sitter själv och skruvar i AD 1an och kan ibland bli nyfiken på alternativ :)
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Alla tre delarna mycket snyggt sammanfogat, fint (och tydligt), sångljud, i stort en bra mix (mäktigt sound) tycker dock att pukorna i första delen inte knyter sig samman med resten...lite för torra, annars kanon. :) :) :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Häftig musik!
Har inga förbättrande idéer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Läckert...rent ljud fast ändå 70-talsvibbar.
Trummorna kan du nog dista pukorna för att slipa bort ploppigheten antingen med (Tapekompression eller preamp...plug eller riktigt)

Kanske att sången som nån skrev är lite för "lamm-snäll", svårt att säga vad som kan ge rätt feeling där, kanske mer kompression skulle ta bort det sterila, snälla?

Hursom, väldigt skön Genesis/Rush-feeling för mig, lite Meat Loaf smyger sig in också.

Kräver mer lyssning...såg nån till ligga härute, ska lyssna in den också.


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Läckert...rent ljud fast ändå 70-talsvibbar.
Trummorna kan du nog dista pukorna för att slipa bort ploppigheten antingen med (Tapekompression eller preamp...plug eller riktigt)

Kanske att sången som nån skrev är lite för "lamm-snäll", svårt att säga vad som kan ge rätt feeling där, kanske mer kompression skulle ta bort det sterila, snälla?

Hursom, väldigt skön Genesis/Rush-feeling för mig, lite Meat Loaf smyger sig in också.

Kräver mer lyssning...såg nån till ligga härute, ska lyssna in den också.


Dista pukorna? Hmm, ska nog ta ett varv till i mixerbordet. Och ta en titt på kompressorn.

Gracias!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Underbart konstverk du åstadkommit! Att lyssna på progressive är både skönt och inspirerande, för att det har en förmåga att röra på sig, och förflytta sig, ta med en på en resa genom rum, tid, eller dimensioner. Mycket musikaliskt och snyggt proddat, läckrast är nog partiet med grounded angel som sedan så snyggt flyter över i sista delen med den där snygga basgången!
Pianoljudet i början var lite annorlunda. Snyggt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg håller med om allt som föregående talare, säger :D

Finemang!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Underbart konstverk du åstadkommit! Att lyssna på progressive är både skönt och inspirerande, för att det har en förmåga att röra på sig, och förflytta sig, ta med en på en resa genom rum, tid, eller dimensioner. Mycket musikaliskt och snyggt proddat, läckrast är nog partiet med grounded angel som sedan så snyggt flyter över i sista delen med den där snygga basgången!
Pianoljudet i början var lite annorlunda. Snyggt!

Ja, tanken är att uppgradera pianot framöver, men vilken plugg som ska in vet jag inte riktigt. Vi får googla reviews och se.
Tack för positiv feedback!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Alla tre delarna mycket snyggt sammanfogat, fint (och tydligt), sångljud, i stort en bra mix (mäktigt sound) tycker dock att pukorna i första delen inte knyter sig samman med resten...lite för torra, annars kanon. :) :) :)
/Roffe H

Tack - har just öppnat igen och testat att separera pukorna i ett eget "rum" det låter lovande - återkommer.
MOMA - Music Of Modern Artists