Kontrollrummet

Rökmaskin - Häftigt eller töntigt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Som beskrivningen anger, jag hade en dust med vår trummis huruvida rökmaskin på en livescen är häftigt eller löjligt. Vad är era personliga uppfattningar och vad tror ni att folk vanligen tycker om rök under livespelningar?

Få höra några djupa analytiska svar nu.  :P


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lite scenshow med effekter skadar aldrig. Vi hade en ständig diskussion om detta i mitt gamla band för 10-15 år sedan. På ena sidan stod de som tyckte att det var larvigt med rök/bomber och dylikt när man inte var känd. På andra stod åsikten att "hur kan vi bli kända om vi inte ger en jäkla show att kolla på???". Ungefär så var det. Jag tycker inte att det är skämmigt eller fånigt så jag stod på det senare argumentet. Kör på. Rök, eld och bomber, ljus och spektakel.


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Rök tycker jag det inte det är fel på, bara det används rätt!
Tycker det inte ser speciellt vackert ut om det är helt vanligt ljus på scen och mittiallt kommer det ett litet rökmoln
från ingenstans haha  :)


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
rök är bara bra om det mörkt på scen och om röken används på rätt sätt, dvs för att förstärka ljuseffekterna.
jag är trummis själv och jag fullkomligen hatar när rökkåta ljustekniker ska ösa på med massa rök på soundcheck bara för att dom tycker att det är så jäkla coolt, men under själva giggen är det ok tycker jag. :)


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Röken är ju inte till för att det ska vara rökigt utan för att få mer effekt av ljuset.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Röken är ju inte till för att det ska vara rökigt utan för att få mer effekt av ljuset.
Beror på vad för sorts rök, den vanliga är som du säger, sen finns det även en som ligger på golvet på scenen som kan vara cool, tills man upptäcker att man inte ser effektpedalerna.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
rök i lagom mängder o snyggt sprutat kan vara schysst.. i många situationer blir det bara för mkt, när amatörer ska hålla på att lattja med det.. en utespelning vi hade för massa år sen så skötte nån jävla praktikant ljuset o röken, och hela scenen fylldes med rök.. ingen såg nåt o det såg för djävligt ut. bajsamatörer.. :D

men under ett par gig har vi haft bra folk som skött röken, o de har blitt fräckt.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Rök, we need some rök!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Rök, we need some rök!

it goes to eleven. :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Apro på rök...

För många år sedan skulle vi ha en spelning i aulan på vår gymnaiseskola. Tror vi hade riggat upp 4 eller kanske till o med sex rökbomber som skulle gå av när vi började lira. Inget hände. Visade sig om jag minns rätt att fjärrkontrollen som vi köpt för att fyra av dem var för klen! (Hur kan de nu kunde sälja en sådan just för detta ändamål... när den inte klarade det!!). Så vi kopplade in ett bilbatteri efter showen och brände av EN bomb. Vi var ju tvungna att testa... (inte minst, vilket hör till anekdoten, eftersom kommunen tvingat oss hyra två brandvakter från brandkåren enligt säkerhetsföreskrifterna. Vilket vi inte hade råd med. Varför vi fick lova att ställa på en hemsk sak som gick under namnet "Kul i parken" - sommarunderhållning för pensionärer. Vilket slutade med att gamlingarna flydde som om någon ställt ett maskingevär på scenen...)
Nåväl. Vi brände alltså av EN bomb med hjälp av bilbatteriet. BoM! Massor med rök i en hög pelare, som träffade taket, och spred sig och spred sig och spred sig... tills hela aulan var nästan helt rökfylld. Skulle nog säga att sikten minskade med 60-70 % ungefär. Än idag är det nästan synd att vi inte lyckades fyra av alla bomberna på en gång! :)


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Som flera tidiga nämnt så är ju rök skitbra i rätt form.
För tjock rök förstör bara för ljusbilden på scen men lagomt tjock som bara markerar linjer för moving-heads och eventuella bakljus osv är ju bara bra.

Uppe i Åre i vintras så använde jag ju rök på varje gig bara för att förstärka ljuset. Men några ggr blev det någe fel i DMX-signalen vilket gjorde att rökmaskinen stod på MAX ett tag. Man märker ju det först när det är alldeles för mycket och det tar ett tag innan röken försvinner så lite pinsamt blev det några ggr :D men det är ju som tur är utrustningens fel och inte mitt ;)

"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag har giggat med rökmaskin ett par gånger. Men det var verkligen dödens för rösten. Jag kunde knappt få fram en ton och fick ett hiskeligt astmaanfall. Så det gäller att tänka på sångaren också.  :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Apro på rök...

För många år sedan skulle vi ha en spelning i aulan på vår gymnaiseskola. Tror vi hade riggat upp 4 eller kanske till o med sex rökbomber som skulle gå av när vi började lira. Inget hände. Visade sig om jag minns rätt att fjärrkontrollen som vi köpt för att fyra av dem var för klen! (Hur kan de nu kunde sälja en sådan just för detta ändamål... när den inte klarade det!!). Så vi kopplade in ett bilbatteri efter showen och brände av EN bomb. Vi var ju tvungna att testa... (inte minst, vilket hör till anekdoten, eftersom kommunen tvingat oss hyra två brandvakter från brandkåren enligt säkerhetsföreskrifterna. Vilket vi inte hade råd med. Varför vi fick lova att ställa på en hemsk sak som gick under namnet "Kul i parken" - sommarunderhållning för pensionärer. Vilket slutade med att gamlingarna flydde som om någon ställt ett maskingevär på scenen...)
Nåväl. Vi brände alltså av EN bomb med hjälp av bilbatteriet. BoM! Massor med rök i en hög pelare, som träffade taket, och spred sig och spred sig och spred sig... tills hela aulan var nästan helt rökfylld. Skulle nog säga att sikten minskade med 60-70 % ungefär. Än idag är det nästan synd att vi inte lyckades fyra av alla bomberna på en gång! :)
:lol: :lol: :lol:
haha fan va bäst..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag har giggat med rökmaskin ett par gånger. Men det var verkligen dödens för rösten. Jag kunde knappt få fram en ton och fick ett hiskeligt astmaanfall. Så det gäller att tänka på sångaren också.  :)
Finns ju mycket olika rökvätskor. De flesta brukar bara göra att man blir torr i halsen. Men har man fel så kan det ju bli allergianfall.

Sen finns det ju folk som är rädda för röken. Var med som scenarbetare på en revy förut och då vet jag att det var en del äldre tanter som inte gillade röken. Någon hade till och med klagat och frågat om man skulle behöva ha syrgas med sig.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Citera
Någon hade till och med klagat och frågat om man skulle behöva ha syrgas med sig.
Får mig att tänka på syrgasmaskerna i flygplan, kanske borde utrusta konsertlokaler med sådana.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Rök, we need some rök!


FAnken åxå, jag har klarat mig utan rök i över ett halvt år :D

MVH.  ex Marlboroman
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
japp. där har vi förklaringen till mahans otroliga musikproduktivitet senaste halvåret. :-D

dags att sluta, ni som håller på :-)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
japp. där har vi förklaringen till mahans otroliga musikproduktivitet senaste halvåret. :-D

dags att sluta, ni som håller på :-)

Tackar för stödet Stefan, det är inte så lätt alla gånger :)
Har nog blivit lättare att sjunga, blir lixåm mera tyngd i det hela och rösten håller bättre.
Trodde inte att kunde vara utan efter att ha agerat rökmaskin i över 40 år. Vågar väl inte säga att jag har slutat än, håller bara lång paus mellan ciggena! Föregående fimpade jag 13 januari!
HAr kunnat anskaffa gitarrer o nytt ljudkort för besparade slantar. :D

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
HAr kunnat anskaffa gitarrer o nytt ljudkort för besparade slantar.

Precis, det var det som de alltid sa. Om du inte röker och sparar alla pengarna så kan man snart...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Citera
HAr kunnat anskaffa gitarrer o nytt ljudkort för besparade slantar.

Precis, det var det som de alltid sa. Om du inte röker och sparar alla pengarna så kan man snart...



Hmmm....
Så dom som aldrig rökt kan ju inte sluta och spara pengar och därmed icke heller anskaffa gitarrer eller ljudkort... :rolleyes:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
HAr kunnat anskaffa gitarrer o nytt ljudkort för besparade slantar.

Precis, det var det som de alltid sa. Om du inte röker och sparar alla pengarna så kan man snart...



Hmmm....
Så dom som aldrig rökt kan ju inte sluta och spara pengar och därmed icke heller anskaffa gitarrer eller ljudkort... :rolleyes:

Precis. Summan av lasterna är konstant.