Kontrollrummet

Goat Shrine - Assassino in una mascherina nera (Killer in a black mask)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
LÅTNAMN:Assassino in una mascherina nera (Killer in a black mask)
ARTIST/GRUPP: Goat Shrine
GENRE: Metal
LÅTLÄNGD: 06:20
KOMPOSITÖR: S. Wallin
PRODUCENT: S. Wallin
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Nu är jag klar med hela låten förutom sång, men det får jag nog försöka hitta någon annan till. Låten är väl som en salig blandning av de italienska proggarna Goblin som skrivit mycket skräckfilmsmusik för t ex Dario Argento, och blytung hårdrock. Riffet som börjar runt 04:13 är med all säkerhet det tyngsta som NÅGONSIN har hörts här på forumet :P

Tyck till!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Stefan!

grymt ös, grymt lirat , grymt arr, enda som fortfarande sticker ut är virvelkaggen, ta ner på virvelvolymen där och lyft upp baskaggevolymen, den har en jätteviktig del i låten, så låtåmoss få höra den :)

Skitsnyggt jobbat!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Oukki Stefan!

grymt ös, grymt lirat , grymt arr, enda som fortfarande sticker ut är virvelkaggen, ta ner på virvelvolymen där och lyft upp baskaggevolymen, den har en jätteviktig del i låten, så låtåmoss få höra den :)

Skitsnyggt jobbat!

h.  Johan

Ja, ska nog lyfta upp baskaggen (samt sänka virveln) även om den är mer åt retro-stuket och låter som blöt pappkartong :lol:   Hur lät det annars då? Det är konstigt, i mina hörlurar är vissa segment av låten blytunga, men när jag lyssnar på min kassa stereo så låter det mer burkigt. Tack för att du tog dig tid att lyssna på låten, och kul att du gillade arrangemanget ^_^


Utloggad tsmalmbe

Jag hatar verkligen virvelsoundet. Men det åsido, så är soundet helt OK. Tycker mixen är allmänt obalanserad dock, vilket drar ner på poängen. Den är inte limmad. Bl.a 1:52, snyggt, men passar inte alls in i ljudbilden som man tidigare fått höra.

Ur arrvinkel då, sång?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jag hatar verkligen virvelsoundet. Men det åsido, så är soundet helt OK. Tycker mixen är allmänt obalanserad dock, vilket drar ner på poängen. Den är inte limmad. Bl.a 1:52, snyggt, men passar inte alls in i ljudbilden som man tidigare fått höra.

Ur arrvinkel då, sång?


Jag som älskar den där virveln :D. Hur är mixen obalanserad förresten? Menar du ljudnivåerna, eller mer med tanke på EQ och sånt? Jag har inga studio monitorer, så jag har lite svårt att mixa rätt.

Jag ska skriva texten nu de närmaste dagarna, så jag vet inte riktigt hur sången ska arrangeras. Jag vet bara att det inte ska vara growl och att riffet som börjar ca 02:15 är versriffet.


Utloggad tsmalmbe

Jag som älskar den där virveln :D. Hur är mixen obalanserad förresten? Menar du ljudnivåerna, eller mer med tanke på EQ och sånt? Jag har inga studio monitorer, så jag har lite svårt att mixa rätt.

Jag ska skriva texten nu de närmaste dagarna, så jag vet inte riktigt hur sången ska arrangeras. Jag vet bara att det inte ska vara growl och att riffet som börjar ca 02:15 är versriffet.

Virveln, ja virveln är OK, men konstigt mixad i sammanhanget. Så för att få din uppmärksamhet på den, så kläckte jag ur mig ordet hata. Nåväl, mission accomplished :). Kill your darlings, ta ner nivån, lägg lite reverb (inte powerballadsreverb!).

Mixen då. Ibland är problemet att allting grötar ihop sig, men nu är det helt tvärtom. Instrumenten flyter inte in i varann, de spelar inte med varandra, och de låter som om alla orkestermedelmmar spelat in i olika utrymmen, med olika motiv, och olika låtar. Jag tippar på att nivåerna gör en hel del, och det kallar jag nu alltså obalans. De separata spåren borde jobba med varann, inte mot varann. Kompressorer, använda på rätt sätt brukar göra underverk.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, lyssnar först nu, när den redan är klar (förutom sång då). Mycket välspelat, andra minuten känns genomtänkt, anar jag Morbid Angel-influenser (  :blink: gitarrerna är skruvade åt det hållet, lite Covenant över det, eller Blessed). Grymt fan! (Iofs hur kan man spela DM utan att ha Morbid angel som influens.)... Bra uppbyggnad före fjärde minuter. Wunderbaum... Förväntade mig något grymmare där vid 4, men det var nog bara för att du sa det. Sen lite God of emptiness-stuk, skitbra...

Som sagt jävligt fint hantverk!


Den här låten har dock grymmare riff:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=754.msg12060;topicseen#msg12060
« Senast ändrad: 03.09.2007, 07:53:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Ok, lyssnar först nu, när den redan är klar (förutom sång då). Mycket välspelat, andra minuten känns genomtänkt, anar jag Morbid Angel-influenser (  :blink: gitarrerna är skruvade åt det hållet, lite Covenant över det, eller Blessed). Grymt fan! (Iofs hur kan man spela DM utan att ha Morbid angel som influens.)... Bra uppbyggnad före fjärde minuter. Wunderbaum... Förväntade mig något grymmare där vid 4, men det var nog bara för att du sa det. Sen lite God of emptiness-stuk, skitbra...

Som sagt jävligt fint hantverk!


Den här låten har dock grymmare riff:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=754.msg12060;topicseen#msg12060

Jo, det är väl lite Morbid Angel-influenser i mycket av det jag gör, även om det jag spelar inte är death metal. Versriffet är det dock mer Unleashed-stuk på. Man kanske kan höra lite Entombed också, vad vet jag? Kul att du tyckte om låten!

 :D Vodka for Satan! Du har rätt, riffen i din klassiker är grymmare. Men jag trodde den hade blivit totalförbjuden nu, efter vad som hände när tusentals fans i Dortmund försökte sjunga med i texten och råkade gurgla upp lungorna :P


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jag som älskar den där virveln :D. Hur är mixen obalanserad förresten? Menar du ljudnivåerna, eller mer med tanke på EQ och sånt? Jag har inga studio monitorer, så jag har lite svårt att mixa rätt.

Jag ska skriva texten nu de närmaste dagarna, så jag vet inte riktigt hur sången ska arrangeras. Jag vet bara att det inte ska vara growl och att riffet som börjar ca 02:15 är versriffet.

Virveln, ja virveln är OK, men konstigt mixad i sammanhanget. Så för att få din uppmärksamhet på den, så kläckte jag ur mig ordet hata. Nåväl, mission accomplished :). Kill your darlings, ta ner nivån, lägg lite reverb (inte powerballadsreverb!).

Mixen då. Ibland är problemet att allting grötar ihop sig, men nu är det helt tvärtom. Instrumenten flyter inte in i varann, de spelar inte med varandra, och de låter som om alla orkestermedelmmar spelat in i olika utrymmen, med olika motiv, och olika låtar. Jag tippar på att nivåerna gör en hel del, och det kallar jag nu alltså obalans. De separata spåren borde jobba med varann, inte mot varann. Kompressorer, använda på rätt sätt brukar göra underverk.


Ja, ska se över nivåer. Obalansen du nämner måste troligtvis ha att göra med nivåerna, för själva liret i låten är "tight like a man's anus" :P


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jo, det är väl lite Morbid Angel-influenser i mycket av det jag gör, även om det jag spelar inte är death metal. Versriffet är det dock mer Unleashed-stuk på. Man kanske kan höra lite Entombed också, vad vet jag? Kul att du tyckte om låten!

Jo, entombed finns där, unleashed i versen? Kan nog stämma.....


Citera
:D Vodka for Satan! Du har rätt, riffen i din klassiker är grymmare. Men jag trodde den hade blivit totalförbjuden nu, efter vad som hände när tusentals fans i Dortmund försökte sjunga med i texten och råkade gurgla upp lungorna :P

Höhö  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kvist

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • the official asylum
Gillar oldschool dödsriffandet skarpt, prog prylarna är inte riktigt min kopp.
Ser fram emot å höra sång på låten.

Eftersom jag misstänker att det är programerade trummor så tycker jag att det hade vart intressant å höra låten inspelad med riktig trummis.

Kör hårt.


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Gillar oldschool dödsriffandet skarpt, prog prylarna är inte riktigt min kopp.
Ser fram emot å höra sång på låten.

Eftersom jag misstänker att det är programerade trummor så tycker jag att det hade vart intressant å höra låten inspelad med riktig trummis.

Kör hårt.

Jo, riktiga trummor är alltid bättre. Jag tycker det är svårt att tänka som en trummis, de kan ju alltid höja en låt ett par snäpp.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar faktiskt det här fast det inte är min kopp kaffe.  :)

Ja, trummorna limmar verkligen inte mot resten. Det känns som att trummisen sitter i knät och resten av ensemblen befinner sig mot rummets bakre vägg, långt borta. Spelet är OK, det är ljudet som blir fel. Men låten är häftig, och partiet vid 110 s är... tungt. Gillar att stereobilden blir helt annorlunda där,  men digitaldisten jag hör vid vissa toppar är inte så vacker.

Spooky vid 230s, bra. Partiet därefter börjar ganska tradigt, men blir bättre när de mörkare gitarrerna kommer in. Känns dock som låtens svagaste parti av någon anledning, kanske för att det inte är lika originellt som resten.

Gillar normalt in instrumentala låtar, men denna är bra. Skall det sång på hoppas jag den blir helt "fel", dvs inte något man vanligtvis hör i Metal. Goss-sopran, jazzsångerska, vad vet jag? Men nånting helt annorlunda vore coolt.  B)

DON'T PANIC


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jo, trummorna ligger för högt och vissa andra nivåer måste också ses över när jag går tillbaka för att putsa på den här låten. Just nu är jag bara spyfärdig på skiten :P

Angående sång, så får vi se vad det blir. Jag har stora problem med att skriva en vettig text till låten, men när väl den är klar så får jag nog försöka hitta någon som vill dra in lite sång. Sopraner eller jazzsångerskor skulle vara häftigt, men det kan ju vara marigt att hitta, om man inte betalar.