Kontrollrummet

Karma funktionen

gäst · 110 · 26412

Omröstning

Lyssnar herrar moderatorer på detta?

No karma
25 (41%)
Controlled karma
5 (8.2%)
Keep karma
31 (50.8%)

Antal personer som röstat: 56

Omröstningen har avslutats: 13.03.2007, 19:06:14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schecter

Keep Karma!

Den är löjligt rolig!  ...men onödig. :lol:
www.grahnsmusik.com


Burnin Sven

  • Gäst
Röstat gissa vad :D . Som jag sagt tidigare Kramar vore bättre lite mer Macho så där :wub:.
Göran


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Florian le Sage

  • Gäst
deadline på Måndag-sen kväll/natt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det ser ut som om anhängarna har ett litet övertag..

Undrar vad som händer om det blir dött lopp?

Mvh
Harmonica mike


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Jag tycker Karma vore en bra funktionalitet ifall den gick till att plussa för den som gav vettiga svar och sätta negativt för sådana som inte tillför något vettigt svar till en fråga. Tyvärr så befarar jag att den kommer att användas till att ryggdunka sina kompisar och de som ger "roliga svar" och negga de som man tycker har en avvikande åsikt än ens egen (oberoende av om åsikten är "rätt" eller "fel").

Spiken i huvudet! Karma-funktionen skulle kunna funka ganska bra på ett forum där alla användare var anonyma, dvs att ingen kunde se vem som har skrivit ett visst inlägg.

Sen är det ju även så att om en person har väldigt högt karma-tal pga fina och kunniga inlägg i t.ex Cubase-delen, så ska man inte behöva anta att dennes inlägg under Studiobygge är den absoluta sanningen bara för att han/hon har hög karma.

Om funktionen behålls så kanske det vore en idé att göra karma ämnesbaserat? Att en användare har olika karma beroende på vilket subforum man läser i. Visst, det skulle krävas mer resurser och fler anrop till databasen, men detta skulle utveckla funktionen till det bättre. Bara en idé.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Schecter

Jo..

Men kan man inte som helt vanligt funtad människa avgöra och bedömma... huruvida postaren är bra och seriös med sina inlägg eller inte? Behöver man karmafunktionen för att se vem som har störst...eh... ***?


Jag personligen tycker den är kul men sätter inte något större värde i att karmafunktionen finns.


Jag sitter  läser och tar till mig den information som jag anser är bra information för mig. Jag sitter inte och kollar på tumjävlarna...

 :lol:



www.grahnsmusik.com


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Är vi nu indelade i två läger? Ett som tycker att karma är en kul funktion, som man inte ska ta på något större allvar, och som använder det till att plussa sina kompisar, och ett annat läger som ser det mer seriöst, som märker att ett bra inlägg inte ger något större karma-svar, utan snarare ser att det stället man tjänar mest karma på är i snacktråden?

Så, det har alltså utvecklats till:
- Karma som inte betyder eller säger någonting.
eller
- Karma som betyder något, men som inte fungerar.

Jag tycker vi skrotar funktionen. Röstade för, men har ändrat mig. Det är inte användare som ska karmeras, möjligtvis inlägg.
blargh


Utloggad Schecter

Ja..fan jag ångrade mig oxå  :lol: Skulle röstat emot istället.  :wacko:
www.grahnsmusik.com


DåligtGehör

  • Gäst
Nya tankar:

Varje gång man ger bort en K (karma) så åker man ner en själv. Då blir man kanske mer mån om att portionera ut på ett vettigt sätt. Eller så PM:ar man varann och  :D  Eller så skiter man i det och tar det stoiskt  ;)  Eller något...

Å andra sidan kunde man tänka sig att man införde små skatter som man kunde hitta i olika rum. Oj, nu fick jag hundra K. Skitkul! En väldigt fräsch idé tycker jag.

----

Nähä, inte det  :(


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag vill ha något slags Robinson-baserat system. Så i slutet på varje vecka har vi ett ö-råd. Där vi får lägga svarta lappar i en låda och rösta ut varandra tills det bara är en Kontrollrummet segrare kvar.

Citat från: Ö-rådet
....och på den här lappen läser jag.................Fidden!
:rolleyes:
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


DåligtGehör

  • Gäst
Jag vill ha något slags Robinson-baserat system. Så i slutet på varje vecka har vi ett ö-råd. Där vi får lägga svarta lappar i en låda och rösta ut varandra tills det bara är en Kontrollrummet segrare kvar.

Citat från: Ö-rådet
....och på den här lappen läser jag.................Fidden!
:rolleyes:

 :lol: :lol: :lol:


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det beror på hur många fler röster du har. Men som tur är så har du ju "kört ditt eget race" så du kan ju vara nöjd med den tid du haft här.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Florian le Sage

  • Gäst
Klantskallar, är det dags att ångra sig nu och försent inse edra misstag va?

Nej, det här blir lägerindelning utan like, personligen kommer jag bara att trycka tumme ner som ett resultat av detta, även på bra killar/tjejer/inlägg-om jag nu orkar, men man kan ju tyvärr inte slippa undan eländet som det är konstruerat nu=kindergarten för rövslickare...för att bevisa er om denna stora hippokratiska superidioti som jag genomskådade på 0.1 microskeund!

 :lol:






Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
hihi vad är nu det här för spännande och hur sänker jag Hacke snabbast?  :D
Skitkul. Karmakrig på gång. Fan va jul att se dig här föresten! Jag har fixat så du kom över nollan! B)
Och jag har fixat så du är tillbaka på 0 igen. -_-

Hihi och jag fixade upp dig till fem och växte lite själv samtidigt tror jag.

Kul att se dig också dede! Ska vi ta ett glas vin någon dag?
Självklart!
Max 300; tecken återstår


DåligtGehör

  • Gäst
Det skall också vara hårda tag. Det är ramar, inte bara kramar det handlar om.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=700850


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Är vi nu indelade i två läger? Ett som tycker att karma är en kul funktion, som man inte ska ta på något större allvar, och som använder det till att plussa sina kompisar, och ett annat läger som ser det mer seriöst, som märker att ett bra inlägg inte ger något större karma-svar, utan snarare ser att det stället man tjänar mest karma på är i snacktråden?

Så, det har alltså utvecklats till:
- Karma som inte betyder eller säger någonting.
eller
- Karma som betyder något, men som inte fungerar.

Jag tycker vi skrotar funktionen. Röstade för, men har ändrat mig. Det är inte användare som ska karmeras, möjligtvis inlägg.

Håller med på nästan allt. Förutom att jag röstade emot direkt :P
Hälsa sa Hellsa


Florian le Sage

  • Gäst
OK, är det några som ångrar att de röstat för, posta då här och nu, time´s running out...så redigerar jag omröstningen-helt demokratiskt och öppet så alla kan se att det inte rör sig om fusk!

 B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
För/emot karma? Jag är egentligen varken eller. Tycker bara det är en kul grej som jag inte tar helt på allvar men samtidigt ger jag +1 till folk som lyssnar på mina demos elller ger bra svar på frågor (även när jag inte är frågeställaren!). Man kanske bara skulle ha plus? Så kunde ingen djävlas utan bara tvärtom ge kärlek.

Har jag sagt något annat tidigare i denna tråd så är det ovanstående som gäller.  :rolleyes:


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 827
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
OK, är det några som ångrar att de röstat för, posta då här och nu, time´s running out...så redigerar jag omröstningen-helt demokratiskt och öppet så alla kan se att det inte rör sig om fusk!

 B)


är det nydemokrati vibbar man känner gott...luktar allt utom karma så det kan vara rätt


eller en sifo undersökning skulle kunna få folk att dra sitt strå till stacken o rösta rätt :D :D :D :D
« Senast ändrad: 12.03.2007, 23:16:57 by ynot »
att leva är att dö


Florian le Sage

  • Gäst
Kungör härmed folkets röst i Karmageddonfrågan:

31 vill ha kvar funktionen-
25 vill ta bort densamma-
och några få tyckte att det skulle modereras, och säkert 5-6 personer som röstade för insåg försent sitt ödesdigra misstag förmodligen baserat på ren omognad/ignorans...

 :lol: :lol: :lol:

Omröstning sker i April

Högaktningsfullt---
Städchefen

(nu skall vi se om det går att manipulera, bara för skojs skull..)





Florian le Sage

  • Gäst
haha det gick, och nu kan ni se det verkliga resultatet, vilken tur... :wacko:


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det vore intressant att höra hur du tänker när du kallar folk omogna och ignoranta bara för att dom ändrar sig.
blargh


Florian le Sage

  • Gäst
Nej...









































nu skall vi inte vara såna fidden....




























jag skojar fattar du väl, alla får väl för fasen tycka vad dom vill, problemet är bara när dom tycker fel....



 :lol:


Utloggad tsmalmbe

Omröstning sker i April

Omröstningen skedde ju nu. Vad tänker du, att vi skall rösta om detta varje månad då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jaha då missade man rösta visst då..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Röstningen är avslutad och medlemmarna har sagt sitt.
Karma-funktionen behålls.


Florian le Sage

  • Gäst
 :lol:
ha ha ha, snacka om hypernervösa killar (ni admins alltså...) fan va löjligt att ni är så rädda om detta lilla fjanteri då...er lilla ögonsten som ni helt själva uppfunnit...omröstning eller ej, det får forumets medlemmar avgöra, jag har bara instigerat denna kedja av protester i syfte att få folk att tänka/själva ser ni!

 :lol: :lol: :lol:


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
ha ha ha, snacka om hypernervösa killar (ni admins alltså...)

Blanda inte in mig i detta... Jag är av åsikten att karmasystemet bör ha ett annat utförande om det ska vara kvar. Tycker inte att den ger en rättvis bild i nuläget. Den är lite för anarkistisk. Men tanken är dock god!


Utloggad tsmalmbe

ha ha ha, snacka om hypernervösa killar (ni admins alltså...) fan va löjligt att ni är så rädda om detta lilla fjanteri då...er lilla ögonsten som ni helt själva uppfunnit...omröstning eller ej, det får forumets medlemmar avgöra, jag har bara instigerat denna kedja av protester i syfte att få folk att tänka/själva ser ni!

Ja vi hyperventilerar. Ja vi har hittat på det helt själv. Faktum är att vi drar in royalties som räknas i tiotusen euro per månad med vår lilla elfensten (som vi kallar den internt på våra bastukvällar). Vi koncentrerar utvecklingen av forumt kring denna funktion, och spenderar massor tid med funderingar kring detta.

Själv tycker jag det är den ultimata demokratin att rösta tills man når det resultat man vill ha. Det är mycket bättre än att förvränga röstresultat, effektivare dessutom. Som tur har vi en dedikerad tråd om ämnet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Om man ser karman som ett seriöst instrument för att hålla en bra nivå kring olika debatter -då kommer nog karman att funka.Tillika om man tycker att någon använder svordomar/person angrepp i stället för sakliga argument för att förstärka sin retorik - då kan nog minus systemet fungera bra.
Allting går ju givetvis att missbruka.Kompis tryckningar osv..Det fina i kråksången är ju att man kan kolla varandras inlägg och se vad som genererat dålig/bra karma.Ponera att nån har plus 50 i karma till sommaren och inte skrivit ett seriöst inlägg någonstans,för egen del så skulle det kännas pinsamt - även å den personens vägnar.

Här gäller väl lite ansvar som i verkliga livet,man kan ju stå för sin åsikt!

"Karmar" man ned någon så är det ju fritt fram att säga varför man gjorde det.Alla har inte samma förmåga att uttrycka sig i skrift.Det vore väl mera rättvist om man vågar stå för sin åsikt.Förmodligen så kan det skapa minus miss brukningar,"hämd" aktioner och dylikt..

Men är det inte viktigare att vara ärlig och föra en seriös debatt,än att gnälla och hitta fel på varandras inlägg med anonyma karma tryckningar?
Vissa av oss säger till när vi gett positiv karma,lika viktigt är det att tala om när vi ger negativ.
Det står klart att vi får behålla karman,så i fortsättningen tänker jag tala om när jag tycker att nån uppför sig illa/har ett nedvärderande språk.
Blir jag nedkarmad av det - så får jag väl leva med det.Det visar att man har lite ryggrad.

Har jag minus 50 i morgon så är det fritt fram att läsa mina inlägg.Så får ni bilda er en egen uppfattning.

Mvh
Micael


Florian le Sage

  • Gäst
"Det fina i kråksången är ju att man kan kolla varandras inlägg och se vad som genererat dålig/bra karma.Ponera att nån har plus 50 i karma till sommaren och inte skrivit ett seriöst inlägg någonstans,för egen del så skulle det kännas pinsamt - även å den personens vägnar."

Håller med dig i stort, dock inte i ovanstående mening, jag själv tex hade inte uttryckt ett enda s.k. dåligt/angripande/negativt inlägg men redan andra dagen -5 i karma, förklara nu detta för mig och alla andra med Karmalogik=det går inte=det kommer missbrukas, såväl kompiskarmamässigt som terrorkarmamässigt, ok

Bra att du Chromawoods har insett att det måste förändras om det skall finnas kvar, det ingjuter hopp om denna administration trots allt...

Sedan och slutligen tycker jag väl att ett forum inte skall behöva bestå av ytterligare en förklarings/motivationsdel, blir ju som ett jävla terapicentrum där man skall analysera och motivera sina och andras inlägg för jämnan-tack vare detta extramoment som hör hemma på soptippen enl. mig, final words on the matter from me!

 B)




DåligtGehör

  • Gäst
"Det fina i kråksången är ju att man kan kolla varandras inlägg och se vad som genererat dålig/bra karma..."

Hur kan man se vad som har genererat vad?