Kontrollrummet

Gurano & Eddi - Turn it over

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett litet embryo - en tanke - landade i detta!
Vi tar tacksamt emot tankar
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/TurnItOver2b.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.03.2015, 00:34:04 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter fett om sången. Bra tryck i de pluggarna. Är det bara kompressor eller mer på sången?
Vid 85 vill jag ha mer driv i trummorna då basen jobbar så frenetiskt och förtjänstfullt, som den gör.
För att sen vid 129 återgå till lugnare trumspel. Men där efter 129 skulle jag vilja ha dubbelt så många slag på koklockan...

Kul med samarbeten!
« Senast ändrad: 07.03.2015, 09:52:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kan bli riktigt fin ,bra sång o melodi av Eddie ..bra lir på instrument ..Men det bråkas alldeles för mycket ibland om platsen i framkant låten ..några getingguror kanske lite längre bak ..vid vers 150 går sång o komp fram fint tillsammans ..mer trummfills före vers reffe o sen gå upp på riden på reffen 170 så blir det mer markant skillnad mellan dom ? .. . mejsla fram liite mer djup mellan lagdelarna så blir det riktigt gött! jag gillarn"  :)

edit. verskompgurorna lite dova också ..85 var det getingguran lite hög o ta fram groove kompet o sången där så blir det ännu råare..  :)
« Senast ändrad: 07.03.2015, 10:52:21 by Marsall »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter fett om sången. Bra tryck i de pluggarna. Är det bara kompressor eller mer på sången?
Vid 85 vill jag ha mer driv i trummorna då basen jobbar så frenetiskt och förtjänstfullt, som den gör.
För att sen vid 129 återgå till lugnare trumspel. Men där efter 129 skulle jag vilja ha dubbelt så många slag på koklockan...

Kul med samarbeten!
Tackar
Sången har lite effekter: kompressor, lite reverb, lite delay å lite booster
Från 85 där du vill ha driv i trummorna är enligt mig trummorna mycket tungt gungande - det du hör som en frenetiskt jobbande bas är eg trummornas baskagge som tuggar på - basen är här ganska lugn.
Jag testade, som du skrev, att dubbla klockan mot vad det var nu men det blev inget bra (för mycket klocka liksom) ... men jag la till lite extra klockslag på ett par kvartsslag (så lite mer blev det i alla fall :D )

Kan bli riktigt fin ,bra sång o melodi av Eddie ..bra lir på instrument ..Men det bråkas alldeles för mycket ibland om platsen i framkant låten ..några getingguror kanske lite längre bak ..vid vers 150 går sång o komp fram fint tillsammans ..mer trummfills före vers reffe o sen gå upp på riden på reffen 170 så blir det mer markant skillnad mellan dom ? .. . mejsla fram liite mer djup mellan lagdelarna så blir det riktigt gött! jag gillarn"  :)

edit. verskompgurorna lite dova också ..85 var det getingguran lite hög o ta fram groove kompet o sången där så blir det ännu råare..  :)
Funderar på vilka getingguror du menar. Låten har eg bara på ett par ställen mer än en gura (tunggunget i mitten har ett par guror samt på ett par korta ställen i övrigt - annars är det en kompgura) - kan du säga mer precist var de borde tonas ner?

Uppdatering: Har ändrat/EQat sången lite, lagt till lite mer klocka och sänkt en gura liite
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/TurnItOver2b.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.03.2015, 00:33:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Javisst blev ju jättebra det här - kul att jag fick vara med på ett hörn Gurano.

Allmän info: Sångspåret var inte helt effektfritt när det levererades bl.a. stereodelay på reffedelen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Getingguran var på röjdelen lyssnar i bilen nu.. Ta gärna fram dom andra versgurorna mer.. Lite o kanske sänka basen..  lite T Rex stuk över versgurorna tror jag höjer låten några snäpp :)j

Edit igen ..sen blir det lite konstigt vid röjjets slut en o en halv takt som blir för mycket ..127-130
« Senast ändrad: 07.03.2015, 14:30:37 by Marsall »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra och kul med colab ;) Mixen är finfin förutom "getingguran" som kommer vid pass 90 och ligger i mitten och sticker i öronen. Den behöver mer värme och mindre sting. Eddis sång är helskön men jag tycker att det är lite för mycket dist. Hälften blir lagom tror jag. EQ mässigt är sången bra. Bra jobbar grabbar! :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Getingguran var på röjdelen lyssnar i bilen nu.. Ta gärna fram dom andra versgurorna mer.. Lite o kanske sänka basen..  lite T Rex stuk över versgurorna tror jag höjer låten några snäpp :)j

Edit igen ..sen blir det lite konstigt vid röjjets slut en o en halv takt som blir för mycket ..127-130
OK ska kolla över getingen å basen :D

Bra och kul med colab ;) Mixen är finfin förutom "getingguran" som kommer vid pass 90 och ligger i mitten och sticker i öronen. Den behöver mer värme och mindre sting. Eddis sång är helskön men jag tycker att det är lite för mycket dist. Hälften blir lagom tror jag. EQ mässigt är sången bra. Bra jobbar grabbar! :D
Tackar - kollar närmare på getingen och distsången :D

Tack för synpunkter
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou gubbar!
Tung godis som kräver många lyssningar innan kommentering märker jag...
Snygg countryrock, lixåm hör hästarna fnysa i bakgrunden... jaha, jasså varför tycker jag det då? :o
Jo, den där förgrymmade koskällan som trummisen "brillierar" med, släng ut den så långt det går. Vadsomhelst annat, pistolskott, handclaps....
Ja se de e domdär detaljerna som göret.
Sen om mixen:
- Eddi behöver lite ner på volan och kanske lite de-esser, snyggt sjunget
- basen bar lirad men antar att basisten mixat eftersom den sticker ut aningen i volym så några dB ner med den

Småpeta lite till så är jag nöjd, för det är ju åxå viktigt :D


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjou gubbar!
Tung godis som kräver många lyssningar innan kommentering märker jag...
Snygg countryrock, lixåm hör hästarna fnysa i bakgrunden... jaha, jasså varför tycker jag det då? :o
Jo, den där förgrymmade koskällan som trummisen "brillierar" med, släng ut den så långt det går. Vadsomhelst annat, pistolskott, handclaps....
Ja se de e domdär detaljerna som göret.
Sen om mixen:
- Eddi behöver lite ner på volan och kanske lite de-esser, snyggt sjunget
- basen bar lirad men antar att basisten mixat eftersom den sticker ut aningen i volym så några dB ner med den

Småpeta lite till så är jag nöjd, för det är ju åxå viktigt :D


h.   johan
Haha cowboyrock alltså :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjou gubbar!
Tung godis som kräver många lyssningar innan kommentering märker jag...
Snygg countryrock, lixåm hör hästarna fnysa i bakgrunden... jaha, jasså varför tycker jag det då? :o
Jo, den där förgrymmade koskällan som trummisen "brillierar" med, släng ut den så långt det går. Vadsomhelst annat, pistolskott, handclaps....
Ja se de e domdär detaljerna som göret.
Sen om mixen:
- Eddi behöver lite ner på volan och kanske lite de-esser, snyggt sjunget
- basen bar lirad men antar att basisten mixat eftersom den sticker ut aningen i volym så några dB ner med den

Småpeta lite till så är jag nöjd, för det är ju åxå viktigt :D

h.   johan
Så ko-klocka är lika med countryrock för dig :D
Tja inte för mig - och här är den bara med i 8 takter/slag vid 2 tillfällen ... inte så mycket.
Men jag la lite deesser på sången som du tyckte (men det behövs kanske mer?) - tog även bort lite dist på sången. Och som du tyckte så sänkte jag oxå basen.
Sänkte oxå getingguran och ändrade dess ljud lite.

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/TurnItOver2b.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Braaa trycks i denna, sista versionen låter bäst.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ingen geting kvar :P De:esser funkar bra men Eddis sång är fortfarande lite vass i diskanten. Allt annat låter kanon i mina öron.  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar inte deesser även om Gurano nu har varit rätt försiktig med den - jag tycker det är bättre att EQ;a ner essen sedan är det väl så tycker jag att en rockröst måste vara lite diskantig - tja en balansgång det där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hmmm, kommer att tänka på nåt från 70-talet. Kompgitarren får mig ställvis att tänka på Status Quo's "Whatever you want"... fast långsammare  :unsure:
Kanske inte helt min kopp te men inte dålig. Koskällan gillar jag :D. Sången (som får mig lite att tänka på Van Morrison) tycker ja också är lite vass.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Braaa trycks i denna, sista versionen låter bäst.  :)
/Roffe H
Man tackar - nu är det samma version i alla länkar :D

Ingen geting kvar :P De:esser funkar bra men Eddis sång är fortfarande lite vass i diskanten. Allt annat låter kanon i mina öron.  :D
Tackar. jo getingen försvann lite grann i alla fall. Jag låter nog den lilla vassheten som är kvar vara nu - Eddi säger ju att en rockröst ska/kan vara lite diskantig - han bestämmer :D

Jag gillar inte deesser även om Gurano nu har varit rätt försiktig med den - jag tycker det är bättre att EQ;a ner essen sedan är det väl så tycker jag att en rockröst måste vara lite diskantig - tja en balansgång det där.
Jo balansgångar är svårt - särskilt när olika lyssnare tycker olika. Jag låter nog sången vara som den är nu.

Hmmm, kommer att tänka på nåt från 70-talet. Kompgitarren får mig ställvis att tänka på Status Quo's "Whatever you want"... fast långsammare  :unsure:
Kanske inte helt min kopp te men inte dålig. Koskällan gillar jag :D. Sången (som får mig lite att tänka på Van Morrison) tycker ja också är lite vass.

//Space
Tack för komment. Gillar oxå själv koklockan - den funkar i mina öron. Ändrar nog inte mer på sången nu.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt Status Quo gung i den här! Fast lite ovanlig takt för att vara Gurano.  :)
Sången känns aningen vass! Tror också att den ska eq:as ner (runt 2-3000Hz nånstans)!
De-esser är nog inte tillräckligt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt Status Quo gung i den här! Fast lite ovanlig takt för att vara Gurano.  :)
Sången känns aningen vass! Tror också att den ska eq:as ner (runt 2-3000Hz nånstans)!
De-esser är nog inte tillräckligt.
/Asti
Tack för lyss å komment
Jag får väl ta en till fundering på EQ :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snuggt Rockat pöjkar, Eddis sång är  lite väl vass tycker jag nokk. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter fett om sången. Bra tryck i de pluggarna. Är det bara kompressor eller mer på sången?
Vid 85 vill jag ha mer driv i trummorna då basen jobbar så frenetiskt och förtjänstfullt, som den gör.
För att sen vid 129 återgå till lugnare trumspel. Men där efter 129 skulle jag vilja ha dubbelt så många slag på koklockan...
Sången har lite effekter: kompressor, lite reverb, lite delay å lite booster
Från 85 där du vill ha driv i trummorna är enligt mig trummorna mycket tungt gungande - det du hör som en frenetiskt jobbande bas är eg trummornas baskagge som tuggar på - basen är här ganska lugn.
Jag testade, som du skrev, att dubbla klockan mot vad det var nu men det blev inget bra (för mycket klocka liksom) ... men jag la till lite extra klockslag på ett par kvartsslag (så lite mer blev det i alla fall :D )

Det har du rätt i, nu hör jag det! Då, så!
Kul med samarbetet, gungar gott med instrument och sången!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gungar väldigt fint, härlig sång.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snuggt Rockat pöjkar, Eddis sång är  lite väl vass tycker jag nokk. :)
Tackar
Kollar upp sången :)

Låter fett om sången. Bra tryck i de pluggarna. Är det bara kompressor eller mer på sången?
Vid 85 vill jag ha mer driv i trummorna då basen jobbar så frenetiskt och förtjänstfullt, som den gör.
För att sen vid 129 återgå till lugnare trumspel. Men där efter 129 skulle jag vilja ha dubbelt så många slag på koklockan...
Sången har lite effekter: kompressor, lite reverb, lite delay å lite booster
Från 85 där du vill ha driv i trummorna är enligt mig trummorna mycket tungt gungande - det du hör som en frenetiskt jobbande bas är eg trummornas baskagge som tuggar på - basen är här ganska lugn.
Jag testade, som du skrev, att dubbla klockan mot vad det var nu men det blev inget bra (för mycket klocka liksom) ... men jag la till lite extra klockslag på ett par kvartsslag (så lite mer blev det i alla fall :D )

Det har du rätt i, nu hör jag det! Då, så!
Kul med samarbetet, gungar gott med instrument och sången!
:)

Gungar väldigt fint, härlig sång.  :)
/Roffe H
Tackar :)
Kör hårt - så länge det ryker!